Kenzie skrev 2008-07-20 12:27:38 följande:
ric69: I citatet syftade jag givetvis på det jag nu skrivit fyra gånger, att det ger för mycket kolhydrater som ett mellanmål om man ska följa Fas 1, det är det enda jag skrivit och jag förstår inte hur du kan tolka det annorlunda. Om jag uttryckt mig otydligt ber jag om ursäkt och hoppas att du med det här inlägget förstår vad jag menar.Folk väljer givetvis helt själva hur dom vill äta och att följa några kostråd slaviskt är väl kanske inte alltid det bästa. Men för mig (och många andra) fungerar det inte att äta för mycket kolhydrater, oavsett var kolhydraterna kommer ifrån. (Och ja jag vet att man givetvis kan gå ner i vikt på en lågkaloridiet med mycket kolhydrater och lite fett, men jag skulle inte råda någon att testa det då man på lchf-kost kan normalisera sin vikt utan att behöva gå hungrig och med mängder av hälsovinster som bonus) Var har du fått för dig att lchf-kost (som inte är någon diet!) endast är till för dom som har fetma, nu talar du verkligen i nattmössan. Du är välkommen till
kolhydrater.ifokus.se där det hänger många människor (även läkare) som verkligen inte är överviktiga, utan som äter den här kosten enbart p.g.a hälsovinsterna. Det är inte meningen att man någonsin ska gå tillbaka till en kolhydratsrik kost utan det är frågan om att helt byta kost, för alltid.Det finns inget som tyder på att man MÅSTE ha kolhydrater innan/efter ett träningspass. Om kroppen är van att gå på fettdrift går det utmärkt att träna ändå.Och havregrynsgröt skulle jag inte äta till frukost om jag så fick betalt.
Ditt inlägg går t.o.m emot din egna LCHF-kost, för DR Annika
som jag brukar kalla henne, talar tydligt om att du bör äta lite mer kolhydrater, när du tränar.
Det finns fortfarande vissa oklarheter om mättat fett ger hjärt/kärlsjukdomar, om man har ett ständigt intag över
33% av det dagliga intaget av fetter. Vissa hävdar att det är ofarligt och vissa säger tvärt om. Det är aldrig bra att äta en och samma diet, om det inte finns en sjukdomsbild med och du har en dietist inblandad. Att leka med ditt eget liv, för man läser dessa länkar du ger ut är ingeting för den seriösa.
Exempelvis bör en som har fetma och når sin drömvikt lägga om sin kost igen och bör minska något på fetintaget.
Klart du kan träna utan kolhydrater - det är ditt val, men din kropp kommer att slitas ut och må sämre, för du tränar med en diet du knappt kan bemästra.
När jag talar om LCHF-dieten är den främst framställd till personer med fetma, diabetes eller folk som är kolhydratsintoleranta.
Mina kostråd, mina produkter ger dig inte en kolhydratsrik kost, utan den ger dig rätt mängd av allt, medan din LCHF-diet ger dig mer fett än vad du behöver, när du vill nått ditt viktmål!
Du säger att jag är välkommen till olika nätsidor med kolhydratsfattig kost, men jag tackar nej för jag driver en egen sida om viktnedgång och träning.
Jag har flera klienter som gått ner mer än 5 kilo på några veckor och ett halv år senare så har de nått sina viktmål. En av dom gick ner hela 50 kilo efter en förlossning + kostråd...
Dessutom leder mina kostråd till en stark kropp med uthållighet, med LCHF-dieten bara leder till viktnedgång - Sedan är ju frågan om LCHF-fettet kommer att slå tillbaks senare i livet.
Min kost är för framtiden med styrka, uthållighet och välmående.
Om du läser alla dina egna länkar, så kommer du att komma fram till att de dagar du tränar bör kroppen ha lite mer kolhydrater än annars.
Du skriver att "Om kroppen är van att gå på fettdrift går det utmärkt att träna ändå.Och havregrynsgröt skulle jag inte äta till frukost om jag så fick betalt"
Du har rätt - Du kan träna på "fettdrift" vad detta nu betyder - ett tag. Detta gör även idrottare, men bara under en period.
Din kommentar om havregröten får mig bara att le, för du vet nog inte vad havregröten innehåller! (Tyvärr är ju inte denna gröt för alla, för vissa tål inte de fyra sädeslagen vilket är synd)
Dieter och träning går hand i hand, men nackdelen är att äter du fel och tränar rätt kommer du att få ont istället.
100- 150 gram kolhydrater är inte mycket för en dag, då du tränar eller nått ditt viktmål!
Väljer du dessutom rätt kolhydrater så kommer du få en energisk kropp till tusen.
Rickard