• Socialen

GI rivstart

Hej!

Jag har hittat recepten till GI rivstarts första två veckor. Men det är inga mellanmål, stämmer det?

• Svar på tråden GI rivstart
  • ric69
    Kenzie skrev 2008-07-16 23:56:15 följande:
    Ursäkta men jag förstår faktiskt inte vad du menar. Jag äter rejält med bra fetter och har verkligen inget behov av att få i mig nötter. Att du tar dig frihet att skriva i en GI-tråd är givetvis helt okej, men du kan inte direkt räkna med att få medhåll i det du förespråkar. Du får gärna precisera exakt vad för felaktigt fakta jag ger ut. Nötter innehåller bra fetter men att äta 100 gram som mellanmål anser jag är för mycket ifall man försöker äta enligt GI fas 1. Du kanske borde försöka vare mer öppen när det gäller alternativ kost, speciellt eftersom du utger för att vara kostrådgivare. Flertalet läkare jag talat med ser inget som helst fel med lchf-kost utan erkänner att forskning påvisar att den här kosten ger rejäla hälsovinster. Väljer du att blunda för detta så är det upp till dig.
    Vem har sagt du ska äta 100 gram per mellanmål?
    100 gram nötter eller en näve om dagen är bara bra att äta.
    Eller du ska gå emot tre av Sveriges främsta näringesexperter?

Var att jag sagt att LCHF-dieten är dålig? Nu får du be om ursäkt!!

Blanda i n t e ihop allt och ge ett helt annat svar än vad det handlar om,kenzie! Du skrev att nötter ger för mycket kolhydrater vilket är f e l information av dig. Jag nämner ingenting om LCHF-dieten!
  • Maddisen80

Jo såg att du hade rätt,avacado är en frukt

MajaLarsson skrev 2008-07-16 19:50:36 följande:
    ric69: jag skrev att avocado är ett bra mellanmål och oxå att det är en frukt - skrev inget dåligt om det och jag äter avocado ofta! Jag skrev bara vad ts ville veta om GI dieten. Frukt bör man inte äta under rivstarten (möjligtvis 1) och ca 25 g nötter är en portion enligt nån GI-sida jag varit ute på.Jag säger inte att GI är bra för alla - jag tex äter alla frukter och grönsaker jag vill, vare sig dom är GI vänliga eller ej...Men en del vill följa tex olas råd strikt å då bör dom få göra det tycker jag!
  • Maddisen80

Du får äta 5 torkade aprikoser

Socialen skrev 2008-07-17 10:38:15 följande:
    Läste någonstans att det var ok med torkade aprikoser under rivstart. Hur är det med det? Annars verkar ni vara överens om en frukt om dagen och helst äpple?
  • ric69
    Socialen skrev 2008-07-16 19:13:26 följande:
    Måste bara lägga in en brasklapp från min svärmor på dialysen: ett för högt intag av nötter (och banan) kan vara farligt för njurarna!
    Ja, du har rätt. En dialyspatient ska varken äta ett högt intag
    av proteiner, fett eller kolhydrater p.g.a sjukdomen.
  • ric69
    Maddisen80 skrev 2008-07-17 10:55:37 följande:
    Jag tycker de är jättebra att du hänger här för jag får så bra hjälp från dig,saknar dig på msn
    =) Jag försöker så mycket jag bara kan. Min son och vardagsysslor tar upp en hel del av dagen.
    På min hemsida finns mitt mobilnummer. Skicka sms och ställ
    frågan eller hör om jag kan komma in på msn!

Rickard
  • Maddisen80

Hejsan jo jag ska fylla på mobilen sen när jag är rik ;)

ric69 skrev 2008-07-17 11:05:25 följande:
    =) Jag försöker så mycket jag bara kan. Min son och vardagsysslor tar upp en hel del av dagen.På min hemsida finns mitt mobilnummer. Skicka sms och ställfrågan eller hör om jag kan komma in på msn!Rickard
  • Kenzie

ric69: Du skriver "för så många fel som du gör" och "så felaktig fakta som du ger ut nu" och jag skulle vilja att du förklarar vad du menar. Exakt vad gör jag fel anser du?

Den enda jag har skrivit är att 100 gram nötter som ett mellanmål (som maddisen80 rekommenderade) ger för mycket kolhydrater om man äter enligt rivstarten, svårare än så är det inte. Jag har verkligen inte gått emot några näringsexperter och att jämföra lchf och GI rivstarten är ingen hopblandning då kosten är snarlik.

Du har all rätt i världen att skriva här, men du behöver inte försöka att dumförklara folk som äter på ett annat sätt än du.

• Maddisen80

Är man medlem på giviktkoll så är inte 100 gr förmycket , för jag chattade med Ola lauritzon för jag sa jag har så småa händer så hur många nävar bli de för mig så sa han 1 dl nötter om man inte äter frukt eller choklad också då rusa de i väg . Lchf är inte samma som gi säger vissa

Kenzie skrev 2008-07-17 12:50:38 följande:
    ric69: Du skriver "för så många fel som du gör" och "så felaktig fakta som du ger ut nu" och jag skulle vilja att du förklarar vad du menar. Exakt vad gör jag fel anser du?Den enda jag har skrivit är att 100 gram nötter som ett mellanmål (som maddisen80 rekommenderade) ger för mycket kolhydrater om man äter enligt rivstarten, svårare än så är det inte. Jag har verkligen inte gått emot några näringsexperter och att jämföra lchf och GI rivstarten är ingen hopblandning då kosten är snarlik.Du har all rätt i världen att skriva här, men du behöver inte försöka att dumförklara folk som äter på ett annat sätt än du.
  • ric69
    Kenzie skrev 2008-07-17 12:50:38 följande:
    ric69: Du skriver "för så många fel som du gör" och "så felaktig fakta som du ger ut nu" och jag skulle vilja att du förklarar vad du menar. Exakt vad gör jag fel anser du?Den enda jag har skrivit är att 100 gram nötter som ett mellanmål (som maddisen80 rekommenderade) ger för mycket kolhydrater om man äter enligt rivstarten, svårare än så är det inte. Jag har verkligen inte gått emot några näringsexperter och att jämföra lchf och GI rivstarten är ingen hopblandning då kosten är snarlik.Du har all rätt i världen att skriva här, men du behöver inte försöka att dumförklara folk som äter på ett annat sätt än du.
    [/citat]

Jag dumförklarar inte dig på något sätt. Ditt inlägg från innan löd:
    Kenzie skrev 2008-07-16 15:23:37 följande:
    [citat]
    För mig ger det för mycket kolhydrater, sen får du tro vad du vill. Jag känner min kropp och går inte ner i vikt med för mycket kolhydrater. Jag tycker inte att du behöver hänga i dessa trådar och komma med pikar och kommentarer, jag vet vad jag gör och har läst på tillräckligt mycket för att veta vad jag behöver. Tänk så mycket friskare västvärldens människor skulle vara utan dessa förbaskade kolhydrater. // Från en lchf-are som förändrat sitt liv med rätt kost.
    Min kommentar: Nötter ger dig i n t e för mycket kolhydrater.
    Tro det eller ej, men utesluter du kolhydraterna helt så kommer du troligtvis att gå upp dina kilo igen.

Läs studien jag lagt in!

Dessutom finns det kolhydrater i det mesta av vad du äter.
  • solomor76

Jag har en fråga ang GI. Är det ngn som vet om det är ok att äta vanlijvisp (kolhydrater 15 g och fett 12 g) blandat med lite kakao (90% kakao, kolhydrater 15 g och fett 20 g) ibland på vardagar? Jag behöver nämligen ngn snabb onyttighet till och från, och mörk choklad kan jag inte ha hemma. Inte nötter heller. Äter helt enkelt upp allt som finns hemma:)

Svar på tråden GI rivstart