GI rivstart
Hej!
Jag har hittat recepten till GI rivstarts första två veckor. Men det är inga mellanmål, stämmer det?
Hej!
Jag har hittat recepten till GI rivstarts första två veckor. Men det är inga mellanmål, stämmer det?
Vad tur att man har dig här :) är du online på msn ?
avocado är en frukt har jag fått lära mig iaf
hmm okis för affärerna har avacadon precis vid tomater,gurkan,isbergsallad mm
det är nog olika, placeringen säger ju inget om vad det är. I "min" affär ligger avocaden bredvid päronen tex.
Det kanske är en blandning mellan frukt å grönsak, så har vi båda rätt/fel!
Jo de är både frukt och grönsaker, för hittade denna informationen ,men de är rätt intressant tycker jag
Avokado, även avocado (från nahuatl ahuacatl; latin Persea americana) är en knytnävsstor stenfrukt eller grönsak med stor kärna. Växten tillhör familjen lagerväxter. Avokadoträdet blir 20 meter högt och har 12-25 centimeter långa städsegröna blad. Trädet tål inte frost och växer enbart i subtropiska och tropiska klimat. Ett normalt avokadoträd ger omkring 120 frukter per år.
Fruktköttet är mört och gult till ljusgrönt medan skalet, som ej går att äta, är grönt till mörkgrönt. Avokado äts vanligen rå, ofta i förrätter och sallader.
Ordet avokado kommer ytterst från ahuacatl på aztekernas språk nahuatl. Det betyder ordagrant testikel och kom till svenska genom spanskan. Frukten kallades förr även advokatpäron, då formen är päronaktig och på grund av en folketymologisk koppling till advokater. Ett annat namn var krokodilpäron eller alligatorpäron, då skalet påminner om krokodilers och alligatorers skinn.
Innehåll