• Anonym

magsäcksoperation?????????

undrar om nån här på FL har magsäcksoperation?? jag är 162 cm lång och väger 80 kg!!! 25 år gammal. jätte kul va?? funderar över att operera magsäcken.. men vet inte hur?? vad det kostar?? FÅR jag göra det osv???

• Svar på tråden magsäcksoperation?????????
  • FH Mamma
    Bellsam skrev 2008-07-16 19:23:12 följande:
    FH Mamma skrev 2008-07-16 19:16:34 följande:Min kompis gjorde operation, och först var hon tvungen att köra pulverdiet innan, och sen så var hon tvungen att göra två veckor flytande och två veckor puré. Sen nu så kan hon äta viss vanlig mat, men det är mycket som hon inte kan äta pga att det kan fastna i magen osv. Men portionerna är ju små och man måste äta på ett annat sätt en tidigare.Tycker inte att riskerna är värda det, hur stora eller små de kan vara, om man "bara" väger 80 kilo. Då är det bättre att kontakta en dietist som kan hjälpa än att ta till en sån drastisk åtgärd som operation.
    Allt är så individuellt.

Jag kan äta det mesta även trådiga saker som kan fastna. Jag kan äta godis men inte vanlig glass bara låglaktos. Och ingen större mängd varken godis eller glass.

Jag kan inte äta under stress då fastnar det och jag som fortfarande kan kräkas kräks upp det med flit.

Pasta undviker jag sen jag spenderade 3 månader med att kräkas med början 1 månad efter op men att kräkas upp pasta utan magsaft är inte speciellt skoj.

Jag åt inte flytande innan min operation det görs nästan bara på de ställen som gör titthål.
  • Bellsam

FH Mamma skrev 2008-07-16 19:36:58 följande:

Allt är så individuellt.Jag kan äta det mesta även trådiga saker som kan fastna. Jag kan äta godis men inte vanlig glass bara låglaktos. Och ingen större mängd varken godis eller glass.Jag kan inte äta under stress då fastnar det och jag som fortfarande kan kräkas kräks upp det med flit.Pasta undviker jag sen jag spenderade 3 månader med att kräkas med början 1 månad efter op men att kräkas upp pasta utan magsaft är inte speciellt skoj.Jag åt inte flytande innan min operation det görs nästan bara på de ställen som gör titthål.
    Ja men det är bra att operationen gick bra för dig och att du tyckt att det varit värt den! Har absolut inget emot operationen i sig, nu talade jag bara om ts som "bara" väger 80 kilo och frågar om operation. Fick jag välja att råda henne till operation eller dietist så skulle jag hellre säga att jag tycker att hon ska försöka med en dietist innan hon lägger sig under kniven.
  • Cecese
    Bellsam skrev 2008-07-16 19:31:34 följande:
    Det finns mat med "trådar" som tex ananas m.m. som dom som har gjort magsäcksoperation inte kan äta.Tycker inte att det är fel av dom som måste göra en operation gör den. Men väger man 80 kilo så känns det inte som att det är så livsfarligt skadligt för hälsan, så då skulle jag hellre råda henne till en dietist än en operation.Men det är min åsikt. Vill man lägga sig under kniven trots att man kanske inte måste så är det väll något som är upp till den personen.
    Jag håller med dej. Med bara 15 kg övervikt är det inte värt riskerna som operationen innebär. För det finns risker för komplikationer även fast dom inte är så jättestora idag. Är det bara 15 kg som ska bort kan man klara det utan operation om man är tillräckligt motiverad och får rätt hjälp. Ts har ju ett bmi på 30 idag och deet är vad kirurgerna räknar med att en som har bmi 40 vid op kommer att komma ner till med hjälp av open. Resten av kilona får man kämpa sig ner som vem som helst.

Jag kommer troligtvis att opas efter att bebisen är född och jag har ammat färdigt. Jag har bara en sak kvar och det är att träffa kirurgen en sista gång och få veta om jag får ja eller nej. Allt tyder på att jag kommer att få ett ja. Skillnaden mellan mej och ts är att jag väger 50 kg mer än vad hon gör till nästan samma längd (jag är 0,5 cm kortare). Jag behöver alltså gå ner 65 kg för att vara normalviktig. Jag behöver gå ner 50 kg för att räknas som överviktig på gräns till fetma. Det är helt andra kilon än ts har och i mitt fall är det värt risken som en op innebär.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Anonym ((???))

En fråga bara?
    Hur mycket måste man ha försökt att gå ner i vikt för att göra en magoperation? Alltså jag är 18 år och mamma till en 2 årig kille . Jag gick upp 40 kilo ungefäär under graviditeten och jag är 1.60 cm lång och väger nu mellan 90-95 kg och känns som att jag gjort allt i 2 år för att gå ner i vikt igen men utan resultat! vill göra en magsäcksförminskning men tror inte att dom skulle ta emot mig ifall jag vill göra det!

• FH Mamma
    Bellsam skrev 2008-07-16 19:40:53 följande:
    FH Mamma skrev 2008-07-16 19:36:58 följande:Ja men det är bra att operationen gick bra för dig och att du tyckt att det varit värt den! Har absolut inget emot operationen i sig, nu talade jag bara om ts som "bara" väger 80 kilo och frågar om operation. Fick jag välja att råda henne till operation eller dietist så skulle jag hellre säga att jag tycker att hon ska försöka med en dietist innan hon lägger sig under kniven.
    Ironiskt men ok operationen i sig gick bra för mig men efter 1 månad började jag kräkas konstant i 3 månader.
    Tillslut började jag gå vingligt och inom 1 v kunde jag inte röra en enda muskel i kroppen.

Sen är det oavsett om TS vill ha en operation eller inte alltid kirurgerna som bestämmer och de opar inte under BMI 35.
  • vänat
    Bellsam skrev 2008-07-16 19:31:34 följande:
    Det finns mat med "trådar" som tex ananas m.m. som dom som har gjort magsäcksoperation inte kan äta.Tycker inte att det är fel av dom som måste göra en operation gör den. Men väger man 80 kilo så känns det inte som att det är så livsfarligt skadligt för hälsan, så då skulle jag hellre råda henne till en dietist än en operation.Men det är min åsikt. Vill man lägga sig under kniven trots att man kanske inte måste så är det väll något som är upp till den personen.
    Jag kan utanproblem äta trådga livs medel efte min GBP men inte då jag hade gjorde min VBG. Så ta redan på vilken opration du pratat om.

Sen kan jag äta vanliga glass och godis givetvis är de in minder mängd och inte så ofta dock.

Så de är verkligen individuellet vad man kan äta och inte sluta genaralisera!!

Sen om du tycker de fel att man gör denna typ av opration om man inte har så stor övervikt de är en annan sak. Men skillja på fakat och dina persoliga åsikter och bland inte i hop de två.
  • Cecese
    Anonym ((???)) skrev 2008-07-16 19:44:08 följande:
    En fråga bara? Hur mycket måste man ha försökt att gå ner i vikt för att göra en magoperation? Alltså jag är 18 år och mamma till en 2 årig kille . Jag gick upp 40 kilo ungefäär under graviditeten och jag är 1.60 cm lång och väger nu mellan 90-95 kg och känns som att jag gjort allt i 2 år för att gå ner i vikt igen men utan resultat! vill göra en magsäcksförminskning men tror inte att dom skulle ta emot mig ifall jag vill göra det!
    Man måste ju ha försökt det mesta för operationen är liksom sista utvägen. Sen ska man ha haft sin fetma i ett visst antal år också. Är inte helt säker och orkar inte leta upp pappren nu men jag tror det är typ 4-5 år man ska ha lidit av fetma/kraftig övervikt.
    Vilka viktminskningsförsök har du gjort?
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Bellsam
    Cecese skrev 2008-07-16 19:41:40 följande:
    Jag håller med dej. Med bara 15 kg övervikt är det inte värt riskerna som operationen innebär. För det finns risker för komplikationer även fast dom inte är så jättestora idag. Är det bara 15 kg som ska bort kan man klara det utan operation om man är tillräckligt motiverad och får rätt hjälp. Ts har ju ett bmi på 30 idag och deet är vad kirurgerna räknar med att en som har bmi 40 vid op kommer att komma ner till med hjälp av open. Resten av kilona får man kämpa sig ner som vem som helst. Jag kommer troligtvis att opas efter att bebisen är född och jag har ammat färdigt. Jag har bara en sak kvar och det är att träffa kirurgen en sista gång och få veta om jag får ja eller nej. Allt tyder på att jag kommer att få ett ja. Skillnaden mellan mej och ts är att jag väger 50 kg mer än vad hon gör till nästan samma längd (jag är 0,5 cm kortare). Jag behöver alltså gå ner 65 kg för att vara normalviktig. Jag behöver gå ner 50 kg för att räknas som överviktig på gräns till fetma. Det är helt andra kilon än ts har och i mitt fall är det värt risken som en op innebär.
    Ja men då tycker jag ändå att det är helt ok. Är så mycket vikt som det handlar om för din del.
    Verkar som att det är många som är emot mig bara för att jag tycker att hennes övervikt är för liten för att operera sig. Tycker att en dietist är ett bättre förstahandsval.

Får man bara fråga lite om hur det har gått med graviditeten och så när du är överviktig. Jag menar om det är någon skillnad på att vara gravid och överviktig eller att "bara" vara gravid. Om det är några speciella komplikationer och så som man stöter på?
  • vänat

Anonym ((???)) skrev 2008-07-16 19:44:08 följande:

En fråga bara? Hur mycket måste man ha försökt att gå ner i vikt för att göra en magoperation? Alltså jag är 18 år och mamma till en 2 årig kille . Jag gick upp 40 kilo ungefäär under graviditeten och jag är 1.60 cm lång och väger nu mellan 90-95 kg och känns som att jag gjort allt i 2 år för att gå ner i vikt igen men utan resultat! vill göra en magsäcksförminskning men tror inte att dom skulle ta emot mig ifall jag vill göra det!
    Svårt att svara på hur m mycket man ska ha försökt gå ner i vikt bedöms från fall till fall. men de villa att man ska ha gjort seriösa försök att gå ner i vikt. Så opration är som sagt inget första handsval/metod.
  • Anonym ((???))
    Cecese skrev 2008-07-16 19:46:52 följande:
    Man måste ju ha försökt det mesta för operationen är liksom sista utvägen. Sen ska man ha haft sin fetma i ett visst antal år också. Är inte helt säker och orkar inte leta upp pappren nu men jag tror det är typ 4-5 år man ska ha lidit av fetma/kraftig övervikt.Vilka viktminskningsförsök har du gjort?
    Jag har prövat olika dieter och varit och promenerat iprincip varje dag i typ ett halvår nästan , Sen simmade jag mycket en period och har försökt ändra på min kost så mycket som möjligt.
    Men det kanske ska krävas att man gör mer !
Svar på tråden magsäcksoperation?????????