• Anonym

magsäcksoperation?????????

undrar om nån här på FL har magsäcksoperation?? jag är 162 cm lång och väger 80 kg!!! 25 år gammal. jätte kul va?? funderar över att operera magsäcken.. men vet inte hur?? vad det kostar?? FÅR jag göra det osv???

• Svar på tråden magsäcksoperation?????????
  • Anonym

Så stor övervikt har du inte, så det är fullt rimligt att med rätt kost och motion gå ner i vikt på egen hand.
    Hörde tidigare om en kvinna som dog ett par dagar efter magsäcksop. Vet inte varför, men det fick iaf mig att dra öronen åt mig när det gäller dessa operationer.

• Bellsam

Kan både bli komplikationer och sen så kan du ju inte äta "riktigt" mat på väldigt länge efteråt. Då kan du ju lika gärna prova på att ändra din kost utan en operation.

• FH Mamma
    Bellsam skrev 2008-07-16 18:50:57 följande:
    Kan både bli komplikationer och sen så kan du ju inte äta "riktigt" mat på väldigt länge efteråt. Då kan du ju lika gärna prova på att ändra din kost utan en operation.
    Hur kort tid tycker du är väldigt länge eg?

På något sjukhus börjar man med riktig mat från dag 1
    På andra sjukhus 2 veckor flytande och 2 veckor puré sen riktig mat
    några ställen har 4 veckor flytande och 2 veckor puré sen riktig mat

Jag tycker inte det är speciellt länge.

Risken för komplikationer är inte så stor.
    Den vanligaste komplikationen är att inte ta upp vitaminer och sådant så man behöver kolla upp sig lite extra.

Självklart kan man dö vilket risken är lika stor som om man tar bort gallblåsan 0.5%

Jag är ändå en som fått komplikationer efter op även om jag tror risken för min komplikation är mindre än att bli träffad av blixten nedanför ett berg.
    Men man behöver inte överdriva riskerna.
  • vänat
    Bellsam skrev 2008-07-16 18:50:57 följande:
    Vet du vad du prata om när du säger at mna inte kan äta riktig mat på väldigt länge efter opartione??!! Finns de sjukhus som ger pat rådet att äta vam nlig mat på en gång sen fins de sjukhus som säger en vecka flytande en vecka purre. sen vanliga mat men som sagt de varier från sjukhus till sjukhus.

Så var har du fått i från att man inte kan äta vanlig mat på välditgt lång tid??
  • Bellsam

FH Mamma skrev 2008-07-16 19:16:34 följande:

Hur kort tid tycker du är väldigt länge eg?På något sjukhus börjar man med riktig mat från dag 1På andra sjukhus 2 veckor flytande och 2 veckor puré sen riktig matnågra ställen har 4 veckor flytande och 2 veckor puré sen riktig matJag tycker inte det är speciellt länge.Risken för komplikationer är inte så stor. Den vanligaste komplikationen är att inte ta upp vitaminer och sådant så man behöver kolla upp sig lite extra.Självklart kan man dö vilket risken är lika stor som om man tar bort gallblåsan 0.5%Jag är ändå en som fått komplikationer efter op även om jag tror risken för min komplikation är mindre än att bli träffad av blixten nedanför ett berg.Men man behöver inte överdriva riskerna.
    Min kompis gjorde operation, och först var hon tvungen att köra pulverdiet innan, och sen så var hon tvungen att göra två veckor flytande och två veckor puré. Sen nu så kan hon äta viss vanlig mat, men det är mycket som hon inte kan äta pga att det kan fastna i magen osv. Men portionerna är ju små och man måste äta på ett annat sätt en tidigare.
    Tycker inte att riskerna är värda det, hur stora eller små de kan vara, om man "bara" väger 80 kilo. Då är det bättre att kontakta en dietist som kan hjälpa än att ta till en sån drastisk åtgärd som operation.
  • vänat
    Anonym skrev 2008-07-16 18:49:05 följande:
    Så stor övervikt har du inte, så det är fullt rimligt att med rätt kost och motion gå ner i vikt på egen hand.Hörde tidigare om en kvinna som dog ett par dagar efter magsäcksop. Vet inte varför, men det fick iaf mig att dra öronen åt mig när det gäller dessa operationer.
    Risken att dö av just magsäck oprtioner är som sgat var minder än 0,5% riksen att dö till följd av sin övervikt och ev tuella följd sjukdommar är betydligt mycket större.
  • Felicia6
    Bellsam skrev 2008-07-16 19:23:12 följande:
    FH Mamma skrev 2008-07-16 19:16:34 följande: Min kompis gjorde operation, och först var hon tvungen att köra pulverdiet innan, och sen så var hon tvungen att göra två veckor flytande och två veckor puré. Sen nu så kan hon äta viss vanlig mat, men det är mycket som hon inte kan äta pga att det kan fastna i magen osv. Men portionerna är ju små och man måste äta på ett annat sätt en tidigare.Tycker inte att riskerna är värda det, hur stora eller små de kan vara, om man "bara" väger 80 kilo. Då är det bättre att kontakta en dietist som kan hjälpa än att ta till en sån drastisk åtgärd som operation.
    Jag gjorde operationen och började äta vanlig mat efter en vecka. Det har aldrig fastnat något för mig och jag har kunnat äta i princip allt även om lusten till massa mat har försvunnit (som tur är).

Om jag INTE hade gjort open så hade jag dött till slut pga min övervikt. Riskerna är betydligt större med att fortsätta vara överviktig än att göra operationen och mitt val var enkelt.

Operationen är en av dom bästa sakerna jag gjort i hela mitt liv
    Gbp 26/2-08 || Aktuell viktnedgång: -31.2kg
  • vänat
    Bellsam skrev 2008-07-16 19:23:12 följande:
    FH Mamma skrev 2008-07-16 19:16:34 följande:
    Min kompis gjorde operation, och först var hon tvungen att köra pulverdiet innan, och sen så var hon tvungen att göra två veckor flytande och två veckor puré. Sen nu så kan hon äta viss vanlig mat, men det är mycket som hon inte kan äta pga att det kan fastna i magen osv. Men portionerna är ju små och man måste äta på ett annat sätt en tidigare.Tycker inte att riskerna är värda det, hur stora eller små de kan vara, om man "bara" väger 80 kilo. Då är det bättre att kontakta en dietist som kan hjälpa än att ta till en sån drastisk åtgärd som operation.
    Om man gjort en GBP oprtion är de ytters sällsynt at mat fastnar har men där en mot gjort banding eller gastric banding ja då är riken b väldigt stor att saker fats som man äter och då int ekan äta allt sen som testa och vet!!
  • Bellsam

Det finns mat med "trådar" som tex ananas m.m. som dom som har gjort magsäcksoperation inte kan äta.

Tycker inte att det är fel av dom som måste göra en operation gör den. Men väger man 80 kilo så känns det inte som att det är så livsfarligt skadligt för hälsan, så då skulle jag hellre råda henne till en dietist än en operation.

Men det är min åsikt. Vill man lägga sig under kniven trots att man kanske inte måste så är det väll något som är upp till den personen.

Svar på tråden magsäcksoperation?????????