• Anonym

magsäcksoperation?????????

undrar om nån här på FL har magsäcksoperation?? jag är 162 cm lång och väger 80 kg!!! 25 år gammal. jätte kul va?? funderar över att operera magsäcken.. men vet inte hur?? vad det kostar?? FÅR jag göra det osv???

• Svar på tråden magsäcksoperation?????????
  • Bellsam
    vänat skrev 2008-07-16 20:18:34 följande:
    Men som jag skrev tigare kan du inte jäm för en VBg men GBP för då jag gjort min VBG kunde jag knappt äta något utan att mål illa och kräas de fastde skaer . men efter GPB fastran inget vilket enligt kirugen dess utom är mycket ovanligt vid GBP så som sagt var balnand inte i hop de olka oprtationer ..
    Nej och det är inte det jag sysslar med.. Men visst, även om jag har kompisar som har gjort det och fått göra på det här viset så sitter väll jag och ljuger. För det kan ju absolut inte vara så att det är olika på olika orter och olika kirurger. Orkar inte snacka mer om det för vi kommer ingen vart med det mer än att du sitter och säger att jag ljuger istället för att säga att båda kan ha rätt. Ser ingen anledning att tjaffsa om det mer.
  • vänat
    Bellsam skrev 2008-07-16 20:29:32 följande:
    Nej och det är inte det jag sysslar med.. Men visst, även om jag har kompisar som har gjort det och fått göra på det här viset så sitter väll jag och ljuger. För det kan ju absolut inte vara så att det är olika på olika orter och olika kirurger. Orkar inte snacka mer om det för vi kommer ingen vart med det mer än att du sitter och säger att jag ljuger istället för att säga att båda kan ha rätt. Ser ingen anledning att tjaffsa om det mer.
    Jo de är lika från sjukhus till sjukhus.Men där emot alla opartde kirúrger på samm sjukhus har samma polis.
  • Bellsam
    vänat skrev 2008-07-16 20:32:20 följande:
    Jo de är lika från sjukhus till sjukhus.Men där emot alla opartde kirúrger på samm sjukhus har samma polis.
    Förstår inte ens vad du skriver.. men men.. Skitsamma.
  • vänat
    vänat skrev 2008-07-16 20:32:20 följande:
    Olkia ska de stå från sjukhus til sjukhus däremot har alla kiruger på samma sjukhus amma polis.
  • Felicia6
    Bellsam skrev 2008-07-16 20:33:32 följande:
    Förstår inte ens vad du skriver.. men men.. Skitsamma.
    Att det är olika från sjukhus till sjukhus men att kirurgerna på samma sjukhus har samma policy
    Gbp 26/2-08 || Aktuell viktnedgång: -31.2kg
  • vänat
    Bellsam skrev 2008-07-16 20:29:32 följande:
    [/citat]

Exakt vad jag menra se inlägget nedan.
    Felicia6 skrev 2008-07-16 20:35:17 följande:
    [citat]
    Att det är olika från sjukhus till sjukhus men att kirurgerna på samma sjukhus har samma policy
  • CottonCandy

kan säga med egen erfarenhet att du väger för lite för å få en sån operation godkänd... om du skall få den via landstinget *allts ågratis* så måste du ha ett bmi på 40 *tror ja de är* å ska man göra de privat å betala själv *då de kostar mellan 100 000 - 110 000 kr* så har dom en gräns på 35 i bmi..

så ja tror de e kört för din del... men du kan ju alltid konsultera en kirurg å se va han säger

• Anonym (que?!)
    Cecese skrev 2008-07-16 20:10:14 följande:
    Man ska ju försöka mer eller mindre allt innan op och då är det väl inte fel att man iaf försöker med pulver eller? Jag har själv försökt med nutrilette men det slutade med att jag stod och kräktes bara av lukten så det fick jag ge upp. Men jag försökte iaf.
    du får ju naturligtvis själv avgöra om du vill försöka med pulver eller ej. men jag är skeptisk till att en läkare skulle förorda det...
    har ännu inte hört talas om någon som gått ner typ 30kg med hjälp av nutrilett och hållit vikten. det samma gäller camebridge osv. men finns de människorna blir jag gärna överbevisad
  • Waldo

Med ett BMI på 30 får du ingen landstingsoperation, så är det bara.
    Det beror på en hel del olika faktorer.
    Dels är detta en omfattande operation som ska ses som en sista utväg.
    De personer som blir operade har ett lyckat SLUTRESULTAT vid ett BMI på 30.
    Det är inte alls självklart att man går ner allt och framförallt håller vikten

Det finns en del andra aspekter att ta hänsyn till, tex medicinska, sjukdommar osv

En annan stor faktor och det är kostnad. Landstingen har idag inte obegränsat med resurser och måste dra gränsen någonstans. Därför har man idag lagt gränsen vid 40 änven om det förts mycket debatt om att ändra till 35 är det inget som idagens läge fått genomslag.

Man kan även titta på kunskapen hos kirurgerna idag. Alla landsting utför inte dessa operationer, det krävs en hel del kunskap. Även om det finns fler sjukhus i hemlandstinget är det vanligt att det bara är ett av sjukhusen som opererar.
    Då med en huvudoperatör och en assisterande.

Att säga att man brukar operera vid BMI 30 är ett rent felaktigt påstående, även om man pratar om den privata sjukvården.
    Visserligen är det vissa som genomför en sleeve och då går under 35 men detta är ingen självklarhet, även för betalande patienter.
    Att säga att man är sköterska med erfarenhet av operationer runt 30 är helt enkelt inte korrekt, någonstans har det uppstått ett missförstånd.

Slutligen är det intressant när männsiskor kommer med massiv kritik om något dom inte kan bedömma. Att säga att man har erfarenhet med anledning av att kompisar har opererat sig gör mig full i skratt.
    Nej detta är ingen erfarenhet, detta är hörsägen
    Jag ber på allra ödmjukaste sätt att be dig respektera de opererade genom att inte komma med påstående du inte har belägg för.

• vänat
    Waldo skrev 2008-07-16 21:30:56 följande:
    Med ett BMI på 30 får du ingen landstingsoperation, så är det bara.Det beror på en hel del olika faktorer.Dels är detta en omfattande operation som ska ses som en sista utväg.De personer som blir operade har ett lyckat SLUTRESULTAT vid ett BMI på 30.Det är inte alls självklart att man går ner allt och framförallt håller viktenDet finns en del andra aspekter att ta hänsyn till, tex medicinska, sjukdommar osvEn annan stor faktor och det är kostnad. Landstingen har idag inte obegränsat med resurser och måste dra gränsen någonstans. Därför har man idag lagt gränsen vid 40 änven om det förts mycket debatt om att ändra till 35 är det inget som idagens läge fått genomslag.Man kan även titta på kunskapen hos kirurgerna idag. Alla landsting utför inte dessa operationer, det krävs en hel del kunskap. Även om det finns fler sjukhus i hemlandstinget är det vanligt att det bara är ett av sjukhusen som opererar.Då med en huvudoperatör och en assisterande.Att säga att man brukar operera vid BMI 30 är ett rent felaktigt påstående, även om man pratar om den privata sjukvården.Visserligen är det vissa som genomför en sleeve och då går under 35 men detta är ingen självklarhet, även för betalande patienter.Att säga att man är sköterska med erfarenhet av operationer runt 30 är helt enkelt inte korrekt, någonstans har det uppstått ett missförstånd.Slutligen är det intressant när männsiskor kommer med massiv kritik om något dom inte kan bedömma. Att säga att man har erfarenhet med anledning av att kompisar har opererat sig gör mig full i skratt.Nej detta är ingen erfarenhet, detta är hörsägenJag ber på allra ödmjukaste sätt att be dig respektera de opererade genom att inte komma med påstående du inte har belägg för.
    Tycker väldigt bra om din sista menning eller ska jag säga sitsta stycket du skrev.

Måste citera de lite extra.

Slutligen är det intressant när männsiskor kommer med massiv kritik om något dom inte kan bedömma. Att säga att man har erfarenhet med anledning av att kompisar har opererat sig gör mig full i skratt.Nej detta är ingen erfarenhet, detta är hörsägenJag ber på allra ödmjukaste sätt att be dig respektera de opererade genom att inte komma med påstående du inte har belägg för.
  • CottonCandy

Waldo: som fåregående citerade

Slutligen är det intressant när männsiskor kommer med massiv kritik om något dom inte kan bedömma. Att säga att man har erfarenhet med anledning av att kompisar har opererat sig gör mig full i skratt.Nej detta är ingen erfarenhet, detta är hörsägenJag ber på allra ödmjukaste sätt att be dig respektera de opererade genom att inte komma med påstående du inte har belägg för.

vem har skrivigt något sånt? vem syftar du på?? .. måste missat nåns inlägg..

• vänat
    CottonCandy skrev 2008-07-16 21:40:28 följande:
    Waldo: som fåregående citeradeSlutligen är det intressant när männsiskor kommer med massiv kritik om något dom inte kan bedömma. Att säga att man har erfarenhet med anledning av att kompisar har opererat sig gör mig full i skratt.Nej detta är ingen erfarenhet, detta är hörsägenJag ber på allra ödmjukaste sätt att be dig respektera de opererade genom att inte komma med påstående du inte har belägg för.vem har skrivigt något sånt? vem syftar du på?? .. måste missat nåns inlägg..
    Syftar troligen på någr av bellsams inlägg gissar jag.
  • Minisessan

jag blir irriterad! 80kg?! det är INGENTING om man ska jämnföra med många som verkligen behöver hlp men inte får de.

• CottonCandy

vänat : ahh okey

Minisessan.. håller med.. hade själv en vikt på 155kilo..

• ztintan
    Svar på #86
    Hej! Undrar om du CottonCandy har barn?
    Eller du längtar efter barn,liksom jag?
    Jag har också stor övervikt 123kg och det vore trevligt att "språka" med någon annan i liknande situation.

Kram på er alla!
  • Anonym (DH)

Minisessan -> Förlåt, men jag tycker du tar i lite väl här va?! För TS är det någonting!Och då måste ju även denna person få ha rätt o fråga? Sen finns de alltid nån som har de värre på ett eller annat sätt.

Men något som däremot kan isf vara irriterande är väl när någon gått igenom hela pruceduren o dagen (eller tom samma dag)innan operation säger att dom ångrat sig (och jag känner till folk som gjort så några ggr) DÄR är väl någon isf som ser till att någon annan fått vänta extra länge eller inte fått någon hjälp ännu?

• CottonCandy
    ztintan skrev 2008-07-16 22:59:18 följande:
    Svar på #86Hej! Undrar om du CottonCandy har barn? Eller du längtar efter barn,liksom jag?Jag har också stor övervikt 123kg och det vore trevligt att "språka" med någon annan i liknande situation.Kram på er alla!
    hejsan ne inte än men e i v 17 nu *s*.. gjorde en gbp for 1 å ett halvt år sen lite drygt.. ligger på runt 101 nu.. eller ja iaf tills inskrivningen..

de e bara inboxa mig om du vill prata :)
Svar på tråden magsäcksoperation?????????