• Anonym

magsäcksoperation?????????

undrar om nån här på FL har magsäcksoperation?? jag är 162 cm lång och väger 80 kg!!! 25 år gammal. jätte kul va?? funderar över att operera magsäcken.. men vet inte hur?? vad det kostar?? FÅR jag göra det osv???

• Svar på tråden magsäcksoperation?????????
  • Cecese
    Anonym (que?!) skrev 2008-07-16 20:06:41 följande:
    var rekommenderar läkarna pulverdieter? *förskräckt*
    Man ska ju försöka mer eller mindre allt innan op och då är det väl inte fel att man iaf försöker med pulver eller? Jag har själv försökt med nutrilette men det slutade med att jag stod och kräktes bara av lukten så det fick jag ge upp. Men jag försökte iaf.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • vänat
    Bellsam skrev 2008-07-16 20:06:49 följande:
    FH Mamma skrev 2008-07-16 19:54:09 följande:
    Nu vet jag flera stycken, fem stycken för att vara mer exakt, som har gjort den här operationen, och de har fått gått igenom samma sak allihop. Har aldrig hört om något annat förrän nu, så om jag trodde att det inte var sant så skulle jag väll inte säga det, eller? Vad är det som säger att det jag säger inte skulle stämma i hennes fall? Inget som säger något om det heller. I så fall så är det ju ni som talar osanning som säger att det inte är så, när jag vet att det finns fall då det är så.
    Är du säker på att de har gjort en GBP opration så de inte är VBG eler banding då?? menra de skilljer sig rätt mycket åt.
  • MissNice

Jora....jag jobbar pa operation o nog har vi op:at folk som haft runt 30 i BMI.....Beror pa kirurg, o vad sjh har for "krav"

Cecese skrev 2008-07-16 14:27:05 följande:
    Eh nej du får inte operera dej. Ditt bmi är 30,5 så det är alldeles för lågt för att få en op beviljad. Skulle jag bara väga 80 kg skulle jag inte ens tänka tanken på op utan kämpa utan det. En op är ingen mirakelkur som gör att man rasar i vikt utan det är ett hjälpmedel för dom som har stora viktproblem. Du har redan en så låg vikt att det är absolut ingen omöjlighet att gå ner dom 15 kg som behövs för att vara normalviktig på egen hand. En operation innebär stora risker och det är något man gör för resten av livet.
  • Anonym

Jag har lite mer än 100kg övervikt o har nu äntligen insett att jag inte klarar av detta själv längre.Jag blir 31 i år o har varit överviktig i väldigt många år.Vägde 100kg som 12-åring.
    Jag har o vill fortfarande gå ner på egen hand,men nu har jag fått problem med mina fötter,ben o rygg.
    Detta är inget lätt beslut att ta o absolut den sista utvägen.Jag e rädd att jag snart kommer att lämna hem.

• Bellsam
    Cecese skrev 2008-07-16 19:55:10 följande:
    Ja i mitt fall så har jag ju kämpat med vikten i nästan 10 år (blir 10 år i oktober). Innan första barnet vägde jag 48 kg och nu 10 år senare väger jag nästan 80 kg mera. Min övervikt beror dock på hormonfel som jag gick obehandlad med i 7 år och som gjort att jag inte haft normal ämnesomsättning sen första barnet föddes. Jag har bara ökat i vikt när jag varit gravid eller använt hormonella preventivmedel. Mellan det har jag stått stilla i vikt hur jag än kämpat. Det har gått jättebra för min del att vara gravid och inte så stor skillnad mot första graviditeten som jag var normalviktigt. Tyngre är det ju och jag orkar inte göra så mycket men annars går det. Den enda jag haft komplikationer med är andra barnet och då vägde jag bara 85 kg när jag blev gravid. Med tredje och fjärde barnet var jag mycket tyngre och då har jag inte fått några komplikationer alls så jag och läkarna har kommit fram till att det kan bero på att andra barnet har en annan pappa än de andra barnen och inte just på min vikt. Innan jag blev gravid den här gången har läkarna tagit alla möjliga prover på mej under 1 års tid och alla värden är jättebra. Läkaren gav sitt ok till en graviditet så därför vågade jag bli gravid igen. Skulle jag inte haft barn redan skulle jag nog väntat tills efter en op men eftersom jag redan har 3 och det här blir sista barnet ville jag bli klar med barnen innan operationen.
    Ok. Har förstått att det är väldigt svårt att gå ner i vikt om man har hormonfel. En kompis har kämpat med sin vikt länge, och har nu fått reda på att hon har hormonfel och har fått några "blåsor" på äggstockarna. Svårt att göra något åt då också. Tycker så synd om henne.

Förstår om du ville "klara av" det sista barnet innan operationen. Man måste väll vänta ett tag efter operationen innan det rekomenderas att du blir gravid också?

Skönt för dig att du inte haft några problem. Är lite avis på dig. Själv sitter man här med foglossning och allt vad det nu är, jobbig graviditet det här.
  • FH Mamma
    Bellsam skrev 2008-07-16 20:06:49 följande:
    FH Mamma skrev 2008-07-16 19:54:09 följande:Nu vet jag flera stycken, fem stycken för att vara mer exakt, som har gjort den här operationen, och de har fått gått igenom samma sak allihop. Har aldrig hört om något annat förrän nu, så om jag trodde att det inte var sant så skulle jag väll inte säga det, eller? Vad är det som säger att det jag säger inte skulle stämma i hennes fall? Inget som säger något om det heller. I så fall så är det ju ni som talar osanning som säger att det inte är så, när jag vet att det finns fall då det är så.
    Det jag säger är helt klart att mycket är individuellt både vilka över BMI 35 som får op.
    Vad man måste gjort för att få op
    Om man överlever open
    om man får komplikationer.

Vissa saker är helt bestämt av sjukhusen
    Om man flyter innan op
    Om/hur länge man flyter efter op
    om/hur länge man äter puré efter op
    etc.
  • Cecese
    Felicia6 skrev 2008-07-16 20:07:17 följande:
    Nä, man tycker inte det I sundsvall tex.. Där måste man gå på tre "viktträffar" mitt i all väntan innan man får open.. I Västerbotten behöver man inte flyta varken före open eller efter open, utan får börja med vanlig mat direkt.. Vissa ställen tar inte emot egenremisser medan andra gör det osv osv osv
    Det med viktträffar på ett eller annat sätt innan op tycker jag är bra och det borde alla ställen ha i väntan på op. Jag ska opas i Uppsala (om jag får ja) och där fick jag gå på en s.k. ätardag vilket var bra. Nog för att jag redan vet mycket eftersom jag har funderat på op sen 04-05 och träffade kirurgen första gången då. Dock tog rädslan överhanden så jag hoppade av när jag skulle på ätardag men lite info under åren har det ju fastnat. Fullärd blir man dock aldrig
  • vänat
    Bellsam skrev 2008-07-16 20:12:00 följande:
    Ok. Har förstått att det är väldigt svårt att gå ner i vikt om man har hormonfel. En kompis har kämpat med sin vikt länge, och har nu fått reda på att hon har hormonfel och har fått några "blåsor" på äggstockarna. Svårt att göra något åt då också. Tycker så synd om henne.Förstår om du ville "klara av" det sista barnet innan operationen. Man måste väll vänta ett tag efter operationen innan det rekomenderas att du blir gravid också?Skönt för dig att du inte haft några problem. Är lite avis på dig. Själv sitter man här med foglossning och allt vad det nu är, jobbig graviditet det här.
    Du klage i ilgägg nr 46 at ingen svara dig men när någon svara nochalare du de!!
  • Bellsam
    vänat skrev 2008-07-16 20:10:48 följande:
    Är du säker på att de har gjort en GBP opration så de inte är VBG eler banding då?? menra de skilljer sig rätt mycket åt.
    3 har gjort GBP och två har gjort VBG, om jag inte minns helt fel. Och de har fått i stort sätt gjort på samma sätt med mat och det. Enda skillnaden har varit vikten som de har varit tvugna att gå ner före operationen.

Men eftersom vi har två helt olika erfarenheter, vilket inget utav det förmodligen är fel, så beror det nog på ort och kirurg. Tycker det är fel att sitta och säga att det ena är rätt och det andra är fel när det nu ser ut som det gör. Vet inte riktigt vad vi diskuterar längre måste jag säga. Vart vill du komma?
  • Cecese
    Bellsam skrev 2008-07-16 20:12:00 följande:
    Ok. Har förstått att det är väldigt svårt att gå ner i vikt om man har hormonfel. En kompis har kämpat med sin vikt länge, och har nu fått reda på att hon har hormonfel och har fått några "blåsor" på äggstockarna. Svårt att göra något åt då också. Tycker så synd om henne.Förstår om du ville "klara av" det sista barnet innan operationen. Man måste väll vänta ett tag efter operationen innan det rekomenderas att du blir gravid också?Skönt för dig att du inte haft några problem. Är lite avis på dig. Själv sitter man här med foglossning och allt vad det nu är, jobbig graviditet det här.

Foglossning hade jag med andra och tredje barnet så det räcker till och blir över. Jag är väldigt förvånad att jag slipper det än så länge. Med tredje barnet kom det redan i v. 10 och nu är jag i v. 30. Ischias har jag dock så den krämpan räcker väl mer än väl.

Din kompis har troligtvis pco. Jag har hypothyreos, dvs underfunktion av sköldkörteln så hela kroppen är i sparläge när värdena är dåliga. Förra året var dom riktigt dåliga och då ökade jag 0,5 kg om dagen i flera veckor trots att jag åt 1600-2000 kcal/dag.

Svar på tråden magsäcksoperation?????????