Bellsam skrev 2008-07-16 19:47:06 följande:
Ja men då tycker jag ändå att det är helt ok. Är så mycket vikt som det handlar om för din del.Verkar som att det är många som är emot mig bara för att jag tycker att hennes övervikt är för liten för att operera sig. Tycker att en dietist är ett bättre förstahandsval.Får man bara fråga lite om hur det har gått med graviditeten och så när du är överviktig. Jag menar om det är någon skillnad på att vara gravid och överviktig eller att "bara" vara gravid. Om det är några speciella komplikationer och så som man stöter på?
Ja i mitt fall så har jag ju kämpat med vikten i nästan 10 år (blir 10 år i oktober). Innan första barnet vägde jag 48 kg och nu 10 år senare väger jag nästan 80 kg mera. Min övervikt beror dock på hormonfel som jag gick obehandlad med i 7 år och som gjort att jag inte haft normal ämnesomsättning sen första barnet föddes. Jag har bara ökat i vikt när jag varit gravid eller använt hormonella preventivmedel. Mellan det har jag stått stilla i vikt hur jag än kämpat.
Det har gått jättebra för min del att vara gravid och inte så stor skillnad mot första graviditeten som jag var normalviktigt. Tyngre är det ju och jag orkar inte göra så mycket men annars går det. Den enda jag haft komplikationer med är andra barnet och då vägde jag bara 85 kg när jag blev gravid. Med tredje och fjärde barnet var jag mycket tyngre och då har jag inte fått några komplikationer alls så jag och läkarna har kommit fram till att det kan bero på att andra barnet har en annan pappa än de andra barnen och inte just på min vikt.
Innan jag blev gravid den här gången har läkarna tagit alla möjliga prover på mej under 1 års tid och alla värden är jättebra. Läkaren gav sitt ok till en graviditet så därför vågade jag bli gravid igen. Skulle jag inte haft barn redan skulle jag nog väntat tills efter en op men eftersom jag redan har 3 och det här blir sista barnet ville jag bli klar med barnen innan operationen.