• Anonym

magsäcksoperation?????????

undrar om nån här på FL har magsäcksoperation?? jag är 162 cm lång och väger 80 kg!!! 25 år gammal. jätte kul va?? funderar över att operera magsäcken.. men vet inte hur?? vad det kostar?? FÅR jag göra det osv???

• Svar på tråden magsäcksoperation?????????
  • Anonym ((???))
    vänat skrev 2008-07-16 19:48:12 följande:
    Anonym ((???)) skrev 2008-07-16 19:44:08 följande:
    Svårt att svara på hur m mycket man ska ha försökt gå ner i vikt bedöms från fall till fall. men de villa att man ska ha gjort seriösa försök att gå ner i vikt. Så opration är som sagt inget första handsval/metod.
    Nej det förstår jag !
  • Bellsam

FH Mamma skrev 2008-07-16 19:44:44 följande:

Ironiskt men ok operationen i sig gick bra för mig men efter 1 månad började jag kräkas konstant i 3 månader.Tillslut började jag gå vingligt och inom 1 v kunde jag inte röra en enda muskel i kroppen.Sen är det oavsett om TS vill ha en operation eller inte alltid kirurgerna som bestämmer och de opar inte under BMI 35.
    Klart det är kirurgerna som bestämmer. Men nu så frågade ts om sig själv och om vad andra tror, och jag skrev att jag inte tror att hon får göra operation och att en dietist vore något som jag skulle rekomendera. Jag pratar inte om alla människor i hela världen som är överviktiga. Jag måste ju få ge råd om vad jag tycker, eftersom hon frågar folk på fl om det, utan att bli påhoppad.
  • FH Mamma
    Bellsam skrev 2008-07-16 19:52:02 följande:
    FH Mamma skrev 2008-07-16 19:44:44 följande:Klart det är kirurgerna som bestämmer. Men nu så frågade ts om sig själv och om vad andra tror, och jag skrev att jag inte tror att hon får göra operation och att en dietist vore något som jag skulle rekomendera. Jag pratar inte om alla människor i hela världen som är överviktiga. Jag måste ju få ge råd om vad jag tycker, eftersom hon frågar folk på fl om det, utan att bli påhoppad.
    Jag vet att ts frågade om sig själv därför påpekade jag att kirurgerna bestämmer men att de inte opererar under BMI 35.

Jag tycker inte du blir påhoppad men säger du saker som faktiskt inte är helt sanna så borde man ju få påpeka det eller?
  • vänat
    Bellsam skrev 2008-07-16 19:52:02 följande:
    FH Mamma skrev 2008-07-16 19:44:44 följande:
    Klart det är kirurgerna som bestämmer. Men nu så frågade ts om sig själv och om vad andra tror, och jag skrev att jag inte tror att hon får göra operation och att en dietist vore något som jag skulle rekomendera. Jag pratar inte om alla människor i hela världen som är överviktiga. Jag måste ju få ge råd om vad jag tycker, eftersom hon frågar folk på fl om det, utan att bli påhoppad.
    Men skilld dina pesronliga åskiter från vad som är fakat också då!! Bland intei hop din persoliga åsikter med fakat som sagt var.
  • Cecese
    Bellsam skrev 2008-07-16 19:47:06 följande:
    Ja men då tycker jag ändå att det är helt ok. Är så mycket vikt som det handlar om för din del.Verkar som att det är många som är emot mig bara för att jag tycker att hennes övervikt är för liten för att operera sig. Tycker att en dietist är ett bättre förstahandsval.Får man bara fråga lite om hur det har gått med graviditeten och så när du är överviktig. Jag menar om det är någon skillnad på att vara gravid och överviktig eller att "bara" vara gravid. Om det är några speciella komplikationer och så som man stöter på?
    Ja i mitt fall så har jag ju kämpat med vikten i nästan 10 år (blir 10 år i oktober). Innan första barnet vägde jag 48 kg och nu 10 år senare väger jag nästan 80 kg mera. Min övervikt beror dock på hormonfel som jag gick obehandlad med i 7 år och som gjort att jag inte haft normal ämnesomsättning sen första barnet föddes. Jag har bara ökat i vikt när jag varit gravid eller använt hormonella preventivmedel. Mellan det har jag stått stilla i vikt hur jag än kämpat.

Det har gått jättebra för min del att vara gravid och inte så stor skillnad mot första graviditeten som jag var normalviktigt. Tyngre är det ju och jag orkar inte göra så mycket men annars går det. Den enda jag haft komplikationer med är andra barnet och då vägde jag bara 85 kg när jag blev gravid. Med tredje och fjärde barnet var jag mycket tyngre och då har jag inte fått några komplikationer alls så jag och läkarna har kommit fram till att det kan bero på att andra barnet har en annan pappa än de andra barnen och inte just på min vikt.

Innan jag blev gravid den här gången har läkarna tagit alla möjliga prover på mej under 1 års tid och alla värden är jättebra. Läkaren gav sitt ok till en graviditet så därför vågade jag bli gravid igen. Skulle jag inte haft barn redan skulle jag nog väntat tills efter en op men eftersom jag redan har 3 och det här blir sista barnet ville jag bli klar med barnen innan operationen.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Felicia6
    Anonym ((???)) skrev 2008-07-16 19:44:08 följande:
    En fråga bara? Hur mycket måste man ha försökt att gå ner i vikt för att göra en magoperation? Alltså jag är 18 år och mamma till en 2 årig kille . Jag gick upp 40 kilo ungefäär under graviditeten och jag är 1.60 cm lång och väger nu mellan 90-95 kg och känns som att jag gjort allt i 2 år för att gå ner i vikt igen men utan resultat! vill göra en magsäcksförminskning men tror inte att dom skulle ta emot mig ifall jag vill göra det!
    Det är jätteolika beroende på vart i landet du bor, men generellt sett ska du ha ett bmi på 40 minst och ha provat flera olika saker utan framgång

Kom in i tråden som länkas till här i tråden så får du läsa på lite mer om det
    Cecese skrev 2008-07-16 19:46:52 följande:
    Man måste ju ha försökt det mesta för operationen är liksom sista utvägen. Sen ska man ha haft sin fetma i ett visst antal år också. Är inte helt säker och orkar inte leta upp pappren nu men jag tror det är typ 4-5 år man ska ha lidit av fetma/kraftig övervikt.Vilka viktminskningsförsök har du gjort?
    Vi har inte visst antal år i mitt län iaf.. det är olika isf från län till län
    Gbp 26/2-08 || Aktuell viktnedgång: -31.2kg
  • Anonym ((???))
    Felicia6 skrev 2008-07-16 19:55:15 följande:
    okej tack vart går man in på den tråden nånstanns? Lite ovan haha sorry ;)
  • Cecese
    Anonym ((???)) skrev 2008-07-16 19:50:44 följande:
    Jag har prövat olika dieter och varit och promenerat iprincip varje dag i typ ett halvår nästan , Sen simmade jag mycket en period och har försökt ändra på min kost så mycket som möjligt.Men det kanske ska krävas att man gör mer !
    Svårt att säga men ofta så vill dom ju att man testar t.ex. medicin, pulverdieter först. Har du testat det? Har du fått komma till dietist som kan ge dej tips och råd? Har du fört matdagbok under en period där du fyller i precis allt du äter?
  • Cecese
    Felicia6 skrev 2008-07-16 19:55:15 följande:
    Nej det kan ju vara olika från ställe till ställe.
Svar på tråden magsäcksoperation?????????