• A84

Lära sig finska??

Ja jag har en liten tankte på att kanske lära mig finska, går det överhuvudtaget?? :-P
    Finskan är ju ett mycket svårt språk att lära sig har jag hört?!
    Har en finsk sambo och stora delar av hans familj/släkt pratar bara finska. Skulle vara kul att lära sig så att man kan kommunicera lite. Smått jobbigt för sambon åxo att försöka hinna med o översätta allt till mig.

Finns det ngn här som lärt sig?

• Svar på tråden Lära sig finska??
  • Lilla My i Finland

Inte är det omöjligt att lära sig finska inte! Skaffa hem skolböcker med nybörjarfinska, lägg dvd-filmerna med finsk text eller finskt tal, beställ finska barnböcker... Lycka till!

• filos

Mitt modersmål är finska så jag kanske inte är den bästa att svara på om det går att lära sig. Men jo, finska är ett svårt språk. Grammatiken och talspråket skiljer sig rätt mycket då det finns så många olika dialekter. Vi gillar att förkorta och vrida speciellt verbens böjning och talar sällan "rent" finska... Men visst går det att lära sig om du verkligen vill. Jag är gift med en svensk man och han har under våra 6 år tillsammans lärt sig att förstå en del finska. Lärandet tog fart efter vi fick barn då jag talar finska med barnen! Han blev nästan tvungen att lära sig då dottern blandade språken hejvilt ett tag . Jag tror att det bästa sättet att lära sig finska är att gå en kurs OCH att din sambo försöker också parallelt lära dig. Lyssna också noga när han pratar med sina vänner och släkt. Det fastnar alltid några ord på det sättet. Lycka till!

• Xay1de

Jag bor också med en finnjävel ( ) och jag har försökt lära mig språket i fyra år, men eftersom finskan har ungefär 16 kasus så är det rätt bökigt när man kommer från ett språk som inte har några alls...Jag försökte gå en kvällskurs på universitetet men det gav inte mycket då den var alldeles för koncentrerad på grammatiken. Nu har jag iaf kommit så långt så att jag förstår ganska mycket, men drar mig lite för att prata. Och jag har lärt mig själv, med hjälp av sambon som får översätta och så när vi är med hans släkt. Nu pratar han dessutom bara finska med vår son så då lär jag mig också mer

• Elli47

Ja alla säger att det är svårt att lära sig men jag vet en del folk som i vuxen ålder har lärt sig det så omöjligt är det inte. Du har dessutom goda förutsättning att lära dig det eftersom du kommer att ha möjlighet att använda språket dagligen med sambon! Själv har jag varit tvåspråkig hela livet, finska och svenska.

• A84

Tack alla för svar

Tänkte jag skulle beställa hem lite böcker o skivor så att man lite smått kan börja..
    Försöker lyssna på sambon men man hinner inte med *asg*
    Några ord har man iallafall snappat upp

• Åsa

Det finns ju bevisligen de som klarat det så går gör det väl
    Finskan har, vad jag förstått, mycket större skillnad mellan formellt och informellt språk än vad svenskan har. Hade en kursare med finska rötter som försökte plugga i Finland men inte orkade med det då hennes "familje"språk inte räckte till de högre studierna. (Hur mycket det var språksvårigheterna i sig och hur mycket det var chocken över att visa sig inte behärska sitt modersmål bättre är en annan femma; hon läste dock språk på universitetsnivå och klarade sig språkmässigt i andra länder )Men det var väl främst att kunna kommunicera i informella sammanhang du tänkt dig.

• A84

Ja precis, jag behöver inte kunna allt utan så att man förstår vad andra säger lite grann o kan prata lite själv. Men vi får se hur det går..

• ludenben

Jag tycker det är krångligt. Grammatiken verkar så svår och ordföljden är inte samma. Mamma (som kan finska) sa att de har inte prepositioner som på och till och sånna ord utan de orden kommer som en ändelse. Har finsk släkt på mammans sida och på sambons ena sida så jag skulle gärna vilja lära mig

• A84
    ludenben skrev 2008-07-28 08:55:51 följande:
    Jag tycker det är krångligt. Grammatiken verkar så svår och ordföljden är inte samma. Mamma (som kan finska) sa att de har inte prepositioner som på och till och sånna ord utan de orden kommer som en ändelse. Har finsk släkt på mammans sida och på sambons ena sida så jag skulle gärna vilja lära mig
    Ja jag tycker åxo det verkar himmla krångligt att lära sig..
    Men ja jag ska nog ta & beställa hem lite böcker här så småningom och kanske någon cd rom lr liknande så får vi se hur det går
    För det är mycket tystnad från min sida när vi träffar hans släkt.. inte alls roligt
  • ludenben

min sambon släkt kan svenska (de bor i helsingsfors) som tur är men det skulle vara roligt att kunna finska om man själv skulle åka dit. Man klarar sig på svenska i helsingfors och österbotten men ska man annanstans är det ju bra med att kunna språket. Men kan inte va kul för dig att det blir helt tyst och att dina sambo får vara tolk. Tycker att det är jättejobbigt att man sitter i ett sällskap och inte pratar samma språk. Vart kan man beställa hem böcker?? Finns det finska språkkurser man kan gå på??

A84 skrev 2008-07-28 09:00:21 följande:
    Ja jag tycker åxo det verkar himmla krångligt att lära sig..Men ja jag ska nog ta & beställa hem lite böcker här så småningom och kanske någon cd rom lr liknande så får vi se hur det går För det är mycket tystnad från min sida när vi träffar hans släkt.. inte alls roligt
Svar på tråden Lära sig finska??