• Ung kvinna

virkning/stickning/sömnad

Hej! Jag älskar virkning och sömnad!
    Stickning gillar också.

Jag startar därför denna tråd och hoppas att det dyker upp flera här på FL med samma hobby!

Just nu är jag inne på virkning och undrar om någon har mönster till kylskåpsmagneter? (virkade)
    Jag skulle vilja ha mönster till dom små klänningarna och hattar mm.
    Jag skulle gärna även vilja ha mönster till andra söta små virkade alster! Gärna baby-motiv!

Själv har jag en länk med mönster till mini-grytlappar om någon vill ha.
    (Man kan ha dom som magneter på kylskåp eller till dockhus mm)

• Svar på tråden virkning/stickning/sömnad
  • Hushi

Å, ni är blixtsnabba!
    Tackar!
    Så det räcker alltså med att vira garnet runt,runt hårt och fästa...man behöver inte fästa på nåt annat sätt?

• Fru Indosaurie

haha jaa nu fattar jag, vad enkelt =)

Vad ska man ha bollarna till sen då? =)

Hushi: vad ska du ha dom till?

• Hushi

Fru indosaurie: Ja.... till allt!
    Nej, men till hallsduk tänkte jag mig.... Och på vantar..... Och kanske som brosch...
    Annars kanske det kan bli fina julgranskulor
    Eller dekoration till lillans vagn.
    Oj,oj bollmöjligheterna är oändliga...
    Piffa upp gardinerna....

• MosterMaggi

Nä sy ihop det du med ett par stygn. Passa gärna på att dra en längre tråd redan där o då som du kan ha att fästa bollen med . I julgranen.

• Sammet

Hushi:
    Nä, du behöver inte fästa mer än med garnet du surrar runt mellan brickorna.
    Du klipper ju upp bollen sen och då är ju ALLA trådar lösa, så det är bra om du drar åt och knyter ganska hårt, som sagt.

• Sammet

Har ni provat på nålfiltning?

• MosterMaggi

nooope repetera gärna vad det är

• Towalisa

Ja, menar du att tova ihop ull med hjälp av en tovningsnål?
    Det har jag gjort . Det är jättekul.

• Sammet

Ja, just det!
    Man tovar ihop ullen mhja en nål med hullingar. Inget vatten eller såpa behövs.

Jag har provat lite, det är ganska kul, men det gör förbannat ont om man sticker nålen i fingret iställer för ullen!!!

Har gjort lite med barn också, de tyckte det var jättekul... förutom nålen i fingret då!

Idag har jag en helt ledig dag alldeles ensam, jag skulle kunna pyssla hur mycket som helst. Har flera stickningar och lite symaskinsjobb som skulle va skönt att få undan.
    Men nu sitter jag här och risken är att jag blir sittande.....

Svar på tråden virkning/stickning/sömnad