• Ung kvinna

virkning/stickning/sömnad

Hej! Jag älskar virkning och sömnad!
    Stickning gillar också.

Jag startar därför denna tråd och hoppas att det dyker upp flera här på FL med samma hobby!

Just nu är jag inne på virkning och undrar om någon har mönster till kylskåpsmagneter? (virkade)
    Jag skulle vilja ha mönster till dom små klänningarna och hattar mm.
    Jag skulle gärna även vilja ha mönster till andra söta små virkade alster! Gärna baby-motiv!

Själv har jag en länk med mönster till mini-grytlappar om någon vill ha.
    (Man kan ha dom som magneter på kylskåp eller till dockhus mm)

• Svar på tråden virkning/stickning/sömnad
  • MosterMaggi

alll rightie... nu kommer stränga Moster och för tillbaka de små damerna till ämnet....

Jag har ssatt igång att sticka en sjal till mig själv innan höstrusket kommer. Användwrerupp gamla restgarner. Garnet är av "fusk"mohair, mest syntet och en smula ull, och jag stickar på stickor stl nr nio. Både stickor och garn är kvar från en tröja jag stickade runt... tja säg 1984??, efter ett mönster i VeckoRevyn, när jag "var ung" *S*. VRs mönster var uppstickat i äkta mohair så min tröja i "fuskgarnet"blev en egen kreation, men den hängde med ett bra tag. Sen har allt legat i träda, tills ni fick fart på inspirationen här mer tråden! Kul!!

• Flamman

fin fin fin fin fin *dansar mer runt och snurrar lite extra*

hehe
    annars sitter jag och stickar på ettpar vantar och ska sedan göra liten enkel (väldigt enkel) mössa i stil =) ska börja jobba nattskift 70% så då kanske jag kommer att få en del gjort!

vad har ni mellan händerna för tillfället?

• Sammet

Jag ska på mitt livs första Syjunta idag
    Och jag ska sticka sticka sticka och förhoppningsvis kommer en dam som ska visa mig nålbindning

• FluffyTina

Flamman: jag sitter just nu och gör en kofta till en 8 åring. Som tur är så är det med stickorna 7 så det går rätt fort

sammet: gud vad det lät roligt med syjunta! jag har alltid sagt att jag ska bli ordförande i syjuntaklubben. Hehehe!

• Sammet

Tyvärr kom inte tanten som kunde nålbindning igår, men jag ska nog haffa henne!!!
    Inte stickade jag heller. Syjuntan hade fått säkert 100 korsstygnsbroderier så jag satte igång att brodera en röd liten stuga mellan björkar. Inte så stor bild men smö korsstygn...
    KUL!!!

• Sammet

SMÅ korsstygn, förståss...

• Gonzo

Varför ska man tappa gnistan när man nästan är klar med en sak....

har stickat bakstycke och framstycke till en jättesöt babykofta, men nu när ärmarna nästan är klara så känns det trist att sticka! Jag är så sugen på att börja sy istället. *damn*

Ikväll ska jag ta tag i koftan! *läxar upp mig själv*

• Den mysiga

Gonzon: jag har samma dilemma men ska bara sy ihop samt sticka lite runt kanterna..
    Nåväl jag har ju en liten som underhåller mig om dagarna så lite ursäkt har jag väl förutom om jag inte gör klart så hinner han inte ha den!

• Gonzo

Den mysiga--> PRECIS! Jag har en pippitröja, en annan tjocktröja, en halsduk säkert ännu fler saker som alla är i stl 0-3 månader! Robin är nu 10 månader så de kan vara lite små! Men det kommer ju en till i februari så jag får väl ta tag i alla ouppklarade arbeten!

• Fru Snorkfröken

Någon som kan hjälpa mig med mosstickning?

Behöver hjälp med ett mönster som är ?alldeles för lätt? plus att det var ett tag sedan jag stickade. Det skall bli en snibbsjal i naturull stickat med mosstickning på 10:ans stickor, jag köpte det på Kvinnfolki i Visby.

V 1: 1 r 1 av
    V2: 1 a 1 r

Varv 1 & 2 upprepas tills garnet tar slut - lätt som en plätt!???

Det som ställer till det hela är att man börjar med att lägga upp 1 m och sedan skall man ?öka en maska i vardera sida varje varv? och jag blir inte klok på om mosstickningsmönstret skall vara ?enkelt? eller liksom gå över 2 maskor (varv) ? förstår ni hur jag menar? Om jag på det andra varvet stickar en avig över den räta så blir det ju så att säga slätstickning där (i 2 varv). Jag vet att man kan variera mosstickning ?större eller mindre? men är det kanske alltid 2 varv + 2 maskor så att det blir jämna rutor? I så fall är det i mitt fall ju så att det ska vara 1 rät över en avig och en avig över en rät.

Det följde inte med någon bild, och jag tittade inte så nära på den som fanns uppstickad i butiken.

Svar på tråden virkning/stickning/sömnad