• Ung kvinna

virkning/stickning/sömnad

Hej! Jag älskar virkning och sömnad!
    Stickning gillar också.

Jag startar därför denna tråd och hoppas att det dyker upp flera här på FL med samma hobby!

Just nu är jag inne på virkning och undrar om någon har mönster till kylskåpsmagneter? (virkade)
    Jag skulle vilja ha mönster till dom små klänningarna och hattar mm.
    Jag skulle gärna även vilja ha mönster till andra söta små virkade alster! Gärna baby-motiv!

Själv har jag en länk med mönster till mini-grytlappar om någon vill ha.
    (Man kan ha dom som magneter på kylskåp eller till dockhus mm)

• Svar på tråden virkning/stickning/sömnad
  • Jossan74

Halloj, jag har inte varit här på hundra år, men idag la jag upp ett mönster på raggsockar till barn och jag tänkte att någon kanske är intresserad!?

Finns i min presentation.

• sagogryn

Jag har köpt ett helt underbart raggsocksgarn,raggi, melerat med blått, rosa, lila m.m. Så nu stickar jag kramellsockor! Ni som stickar sockor, vilket garn använder ni?

• Sammet

Olika slags ullgarn, 3- och 4-trådiga använder jag när jag stickar sockor.
    Vid enstaka fall har jag stickat i 2-trådigt.

• sagogryn

Vet någon här om det finns något liknande garn som raggi? Jag har stickat några par av restgarner och det blir riktigt fint. Provade att annonsera efter restgarner till raggsockor, men det gav inget napp på blocket och koll.se. Känner ni till något handarbetsforum?

• AHöst

Nagon som har en bra beskrivning pa hur man kan sticka julstrumpor? Kopte precis sa sota hangare som ska sitta pa spis manteln, sa nu far jag sticka ett par!

• musli

hjälp!
    stickar sockar till min dotter, första gången någonsin jag stickar sockar, och har fastnat på hälen... 2 vridna rm tills. Vad är det?????? hjälp mig någon! det är ju riktigt roligt att sticka så jag vill inte fastna och bli less!!!

• MosterMaggi

"2 vridna rm tills." betyder det inte att du ska sticka ihop två stycken vridna rätmaskor till en maska (= minska)? Det är lite svårt att avgöra när man inte ser helheten, så det är min gissning.

• musli

och vad är då en vriden rm? är det inte en vanlig rät maska?

• MosterMaggi

nja det är en rät maska som man satt omvriden på stickan. Har letat bilder/beskrivningar på nätet, men hittar inget. Ev har jag beskrivning i en stickbok här hemma, ska kolla. I så fall kan jag lägga in beskrivningen i mitt bildgalleri.

• MosterMaggi

Jag tycker den var fin! "Pixligt" blir det ju eftersom det är korsstygn. Försåvitt man inte gör ministygn (petits points?).

• Sammet

sagogryn: ring Kampes Spinneriprodukter i Mariestad, telnr: 0501-35500 och be att få garnprover, säg särskilt då Raggsocksgarn. De har även jättefina enfärgade ull och bomullsgarner!
    De har flera, 17!, varianter på flerfärgade raggsocksgarner! Jag har beställt ett där som är vitt/brunt/svart. De kostar 18-20 kr för ett hg, billigt. Men man behöver beställa endel eftersom portot blir endel också!

Lycka till!

• MosterMaggi

ahaa! Heureka! Jag tror jag förstår.

Det är så att du ju först har stickat resårstickning, och då är varannan rät och varannan avig. Nu när du ska maska av för hälen, vill du att detta ska bli en slät och fin "skarv" till bebbens socka innan hälen kommer, och inte knögglig.

Detta förutsätter nu att beskrivningen menar att du nu arbetar på sockans "insida"/avigsida. Därför måste du vända = VRIDA på de räta maskorna så att de blir LIKADANT VÄNDA på vänsterstickan som de aviga maskor du redan har på stickan. Då blir slutresultatet på framsidan likadant för alla maskor. Testa detta, funkar det inte så säg till.

• MosterMaggi

vänta! Jag har det i min bok NU ska du få det rätt från början, ska bara scannna in bilden i lägga i mitt gallleri.

• Angel29

God Kväll Tjejer!
    Avslutade mitt senaste broderi igår och har nu ikväll tagit upp ett projekt som jag nog hållit på med i typ 3 år eller nått.
    Det nya överkastet till sängen. Sytt av ca 3000 lappar och nu håller jag på att hand quilta det hela. Får väl se hur länge jag orkar denna gången.

• Sammet

...3000 lappar...*phu* VAD DU ÄR DUKTIG!!!

• Angel29

Det jobbigaste var nog att klippa ut alla lapparna och bestämma vilka färger jag skulle ha. Grundfärgen blev creme vit och lapparna går i blått och rosa.

• Sammet

Man kanske får se det färdigt sen? Känn ingen stress

• Angel29

Jovars det kommer att läggas ut på min hemsida så småningom. Det går inte att stressa med det, man hinner tröttna innan. Man ser ju inget direkt resultat av quiltningen förutom att det blir lite mera mönster i tyget.

Svar på tråden virkning/stickning/sömnad