• Ung kvinna

virkning/stickning/sömnad

Hej! Jag älskar virkning och sömnad!
    Stickning gillar också.

Jag startar därför denna tråd och hoppas att det dyker upp flera här på FL med samma hobby!

Just nu är jag inne på virkning och undrar om någon har mönster till kylskåpsmagneter? (virkade)
    Jag skulle vilja ha mönster till dom små klänningarna och hattar mm.
    Jag skulle gärna även vilja ha mönster till andra söta små virkade alster! Gärna baby-motiv!

Själv har jag en länk med mönster till mini-grytlappar om någon vill ha.
    (Man kan ha dom som magneter på kylskåp eller till dockhus mm)

• Svar på tråden virkning/stickning/sömnad
  • MosterMaggi

Kul idéer Heather!
    Själv har jag stickat sjalen så stor jag tror blev lämpligt. Avrundar nu det hela med att virka en gallerspets runt om kanterna. Snart är den klar.

• Auro

Mostermaggi: Hur gjorde din kompis då? (Med kjolen)

• MosterMaggi

hon har gjort så som du själv tänkt. JAg skulle nog har ett fodertyg - fodersilke - som en underkljol som slutar en bit ovanför knäna, särskilt som du inte vill visa trosorna. . Det kan du sy fast tyllen i. Bygg upp kjolen lager på lager av rynkad tyll, börja s.a.s. långst inifrån inifrån och nedifran med den första tyllvolangen. Sen fortsätter du sy fast nya volanger av tyll o"uppåt och utåt" i fodret. För att få till rätta vidden bör du altså ha riktigt breda tyllremsor att rynka, som alltså blir "volangerna". För effektens skull kan du använda lite olika breda tyllvåder, alltså innan du rynkar dem. Ju bredare våd, ja mer står tyllen rätt ut sen när du syr fast den.

Hänger du med? Det skulle helst vara en tecknad instrux här, men jag försöker förklara i ord.

• Heather KL

Jag har kul nu med att göra 3 olika gruppers mormorsrutorutbytning o det är såååå roligt! Vi gör det nu på Virknålen Yahoogruppen.

• sagogryn

Jag stickar och syr en del och nu inför vintern blir det mycket raggsockor. Jag har fått förfrågan från en jobbarkompis som vill köpa sockor. Men jag är så dålig på det här med betalning. Om man nu tänker sälja raggsockor, vad kan man ta betalt då? Det är sockor till barn och vuxna. Hoppas någon här kan hjälpa mig.

• Kreativ

Jag skulle nog bara ta betalt för materialet, kanske lägga till nån tia för besväret... för jag har också svårt för att ta betalt. För det mesta ger jag bort... men om nån absolut vill betala så blir det oftast bara kring materialkostnaden.. jag kanske är för snäll?

Fast nu har jag inte stickat sockor, så jag vet inte hur mycket jobb och tid som ligger bakom..

• Auro

Mostermaggi:

Aha, jag tror jag har bilden klar för mig! (Fast det jag först hade tänkt var två olika alternativ, detta du beskriver är som båda dem i ett!)
    Tack!

• MosterMaggi

>Auro: Kul! Väl bekomme!

>Det med att ta betalt är jag VÄLDIGT intressserad av. Har ibland små funderingar på om jag skulle sälja saker jag gör, och inte "bara" ge bort dem. Det skulle kanske vara lite skoj att producera för att sälja.

• sagogryn

Jag skulle gärna ge bort, men när dom prompt vill betala...tycker det känns lite kymigt ändå. Och jag har ju bara stickat sockor, aldrig köpt så jag har inte en aning vad folk brukar ta betalt....

• Reddog

Hemstickade sockor brukar kosta ca 40kr/4euro för små barn och för vuxna runt 8-12 euro/80-120kr beroende på hur långt skaftet är. Detta är alltså hobbystickare som säljer på basarer. Mönstrade och flerfärgade som tar mer tid får man ju höja priset på. Men ja det är skitsvårt och ta betalt. Men ska man börja räkna timpenning så lönar det sig ju verkligen inte .

Själv virkar jag som bäst mormorsrutor till en stor pläd till soffan,
    hoppas bli klar till jul

Svar på tråden virkning/stickning/sömnad