• Ung kvinna

virkning/stickning/sömnad

Hej! Jag älskar virkning och sömnad!
    Stickning gillar också.

Jag startar därför denna tråd och hoppas att det dyker upp flera här på FL med samma hobby!

Just nu är jag inne på virkning och undrar om någon har mönster till kylskåpsmagneter? (virkade)
    Jag skulle vilja ha mönster till dom små klänningarna och hattar mm.
    Jag skulle gärna även vilja ha mönster till andra söta små virkade alster! Gärna baby-motiv!

Själv har jag en länk med mönster till mini-grytlappar om någon vill ha.
    (Man kan ha dom som magneter på kylskåp eller till dockhus mm)

• Svar på tråden virkning/stickning/sömnad
  • Fru Snorkfröken

....glömde fråga om det där med ökningen som också förvirrar (som sagt, det var ett tag sedan jag stickade ...betyder det att man ska öka en maska i början och en i slutet på varje varv, d.v.s. både på varv 1 & varv 2 (som ju upprepas)? Det känns lite konstigt som om man ökar en maska i utökningsmaskan från varvet innan.

Usch, känner mig som värsta puckot som kanske borde ägna sig åt annan än stickning

• makro1

Hej tjejer!

En vecka i skolan har gått fort. Vi färgar garn med växter. Det blir så underbara färger!
    Imorgon ska vi färga om vissa med Indigo (blått) och på fredag ska vi testa att färga tyger med batik. Det är så himmla roligt!

Jag rekommenderar varmt en textilkurs på Åsa folkhögskolan...

• FluffyTina

jag har glömt hur man gör en sån där tofs man har på mössor. Finns det någon som kan förklara det för mig?

• Sammet

FluffyTina:
    Du kan vira garn runt fingrarna eller en pappskiva flera varv tills det blir tjockt som du vill ha det.
    Sedan lirkar du av garnet och sätter en garnbit igenom öglan.
    Vira några varv runt hela garnet en bit upp.
    Klipp sedan upp nertill så att fransarna blir.
    Hoppas du förstår!

• Gonzo

Fru snorkfröken-->
    Mosstickning innebär att man stickar:

1:a varvet: kantm, 1r 1a 1r 1a
    2:a varvet: 1a 1r 1a 1r
    På 3:e varvet från rätsidan gör man tvärt om. a r a r a r (stickar avig på rät om du förstår)
    4:e varvet: 1r 1a 1r 1a

Fortsätter du att göra varv 1 o 2 hela tiden blir det resårstickning... Ha alltid en kantmaska i börja och slutet. Ökningar brukar bara göras varannat varv men står det inte "dessa ökningar görs sedan varannat varv tills x antal maskor finns på stickan" Så ska du säkert öka varje varv.

Fluffy--> Tag två runda pappskivor i lämplig storlek. Klipp ett hål i mitten. Snöra runt garn tills hålet är fullt. Klipp mittemellan papprundlarna. Knyt ordentligt med ett snöre INNAN du tar bort pappskivorna. Klart!

Hoppas att jag är till någon sorts hjälp!

• FluffyTina

tack så mycket för hjälpen.

• Sammet

NU finns lite stickat av mina färgade garner i mitt galleri!
    En liten luffarslöjdsbild finns också
    Välkomna in!

• Kreativ

sammet - har du gjort de där skorna i ditt galleri?! De är SÅ söta!!! Jättefina!!

Har denna tråd i mina favoriter eftersom jag vill lära mig att sticka och virka..

• Caul

Hej

Har varit här och läst någon gång emellanåt, en tråd som verkar passa mig.
    Är också en sån där som samlar på halvfärdiga projekt. Oftast virkning, krokning eller korsstygn och ibland blir ju något klart...

Har gett bort det mesta som blivit färdigt, men får nog böja ta kort på projekt som avslutas. Det kan ju faktiskt vara roligt att ha kvar något minne.

Provade mönstret på virkade sockar någon stans i början av tråden. Det var roligt och gick väldigt snabbt, är nu inne på 5:e paret. Några är redan levererade till en kompis som snart skall ha sitt fjärde barn, blev uppskattade.

• Fru Snorkfröken

Gonzo - tack för hjälpen! Tyckte väl att "sticka en avig på en rät" var det som borde bli rätt. Det är lite lustigt, jag har frågat på andra forum och får till svar att "jamen, det är ju vanlig enkel (finns dubbel oxå) mosstickning ju", men faktiskt, precis som du säger, såsom mönstret är skrivet blir det ju resårstickning!!

"öka en maska i vardera sida varje varv? måste väl betyda att man ökar 2 m varje varv, eller? Som sagt, det ska bli en snibbsjal och man "börjar i snibben" och ökar så att det blir en trekant.

Sammet: Tycker om din färgatgarnpågråstenpresentationsbild!!!!! Så härlig!

Svar på tråden virkning/stickning/sömnad