Inlägg från: Fru Indosaurie |Visa alla inlägg
  • Fru Indosaurie

virkning/stickning/sömnad

enilorac:

Jättekul att du tittade in! =)

Fina saker du har gjort! Fast det har jag ju redan sagt.

Jag har ju ett mönster på en dopklänning men det är ganska mkt pyssel med den. Inte väldigt enkel. Inte ens enkel =)

Älskar dina tossor.

• Fru Indosaurie

FluffyTina:

Jätte enkel låter som ett bra ord tycker jag ;)
    Precis vad jag behöver nu.

Har idag börjat på filt nr 3 och hoppas att jag ska bli nöjd och slippa repa upp den här gången ;)
    Vill verkligen sticka ett klädesplagg, har inte gjort något än. Byxorna vore en perfekt start!
    Kofta och sockar till också? åh. Bedårande =)

Vilken storlek brukar du sticka kläderna i?

• Fru Indosaurie

FluffyTina:

Ah jag tänkte också börja med 3-6 månader.
    Först för att bunkra upp så man har =) Men sen är det ju det där med att man vet ju aldrig om det blir en sommar eller vinterbebis..
    Har världens gulligaste mönster på en lurvig tomtedress. Den vill jag sticka =) fast det blir lite svårt innan man vet..

Jag har inte sytt på hur länge som helst. Har ingenstans att ha maskinen uppställd och då blir det så drygt att plocka fram och tillbaks *skratt*
    Har tänkt göra ett lapptäcke med hjärtan, nångång.
    Kalikå figurerna ligger också bra till.

• Fru Indosaurie

Ni som stickar bebiskläder vad brukar ni sticka med för garn, vilket material alltså?
    Kan man sticka i 100% bomull eller blir det för hårt?

• Fru Indosaurie

Okej, ni som virkar, pucken tex.

Lust att översätta någon mening till mig?
    Chain 8, turn, sc in each chain. Fasten end.

och sen:
    Chain 12, join to make a circle in 6th chain, sc in each remaining chain to end. Fasten end.
    Seam cast on and bind off rows together. You will now have a long narrow tube.

• Fru Indosaurie

linda87:

mm visst gör alla så fina saker, jag kommer ingen vart känns det som. tusen påbörjade projekt ;)
    Jag fattar inte så mkt jag heller, men det brukar lösa sig =) inatt har jag dock försökt översätta ett stickmönster från engelska, ska nog ge mig på det till veckan får se vad det kommer likna.
    Min farmor hade tusentals virkmönster när hon levde, ingen aning om var dom befinner sig idag då farfars kompis packade ihop allt när han skulle flytta.. =/

tror pucken skrev en länk till mig i den här tråden med mönster till mormorsrutor.

• Fru Indosaurie

linda87:

Haha det var inga dåliga krav du har ;)
    Jag har tänkt brodera en adventskalender till sambon i adventspresent, började i januari men har nu lagt ner det, tänkte att den skulle bli klar till jul men det ser mörkt ut ;)
    varannan rät, varannan avig heter resårstickning enkelt nog.
    har dock inget sånt mönster på lager..

Jag äger bara 2 par stickor och 1 miljon virknålar (efter min älskade farmor).
    Har precis tagit upp stickningen efter massor med års uppehåll. På tradera kan man ju fynda saker minsann.
    Ska försöka mig på mönstret som jag översatte bara jag får stickorna jag har köpt på tradera ;) Sen behöver jag ett tjusigt garn också.
    *suck* det är verkligen ett dyrt nöje och jag borde verkligen inte köpa sånt när vi har sån ekonomi som vi har nu..

• Fru Indosaurie

linda87:

bambu brukar ju vara billigare än metall.
    Ca pris på vanliga stickor 35 cm långa 3mm är 25kr, köpte 4mm idag på coopforum för 29 kr. Samma fast bambu kostar kanske 20 kr.

Jag brukar köpa stickor, mönster (i mängder!!) och ska nog ge mig på garn snart också.

• Fru Indosaurie

pucken:

tack så mycket! =)
    Fast det var ju en annan fråga jag hade ställt för några sidor sen i tråden som jag menade i din gb, men det här duger också ;)

Det där virkade ska bli typ ben och antenner.
    Så det som står där är allt som det ska vara.
    Små korta korvar eller nåt ;)

• Fru Indosaurie

fröken JJ:

Men det är ju mycket roligare att sticka ;)

www.garnstudio.com finns ju både stick och virkskola, om det är kunskaperna du behöver öva upp.

Hoppas att du visar upp dina verk sen =)

Svar på tråden virkning/stickning/sömnad