• NathalieFlisbäck

Vad blir det för mat?!

Den dagliga frågan Vad ska vi ha för mat idag. Frågan som ibland bara är såå dryg. Här skriver vi vad vi ska ha för mat idag o delar av oss ideér o recept etc. Kan bli trevligt tror jag =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 10:07
    Lägg gärna upp foton på er mat för var dag =)

• Svar på tråden Vad blir det för mat?!
  • Fidelis ad urnam
    Kenzie skrev 2008-10-08 11:57:11 följande:
    Svar på #200För bästa resultat kör jag den lågt, 150 grader i 2 timmar och höjer därefter till 225 så gratängen får fin färg. Den blir otroligt krämig då. Men 225 grader i ca 45 min fungerar också fint.
    tack för dina tips, ska prova det nästa gång
    Äkta grädde, kryddor (vilka kryddor?), ost och 150 grader i 2 timmar och högre på slutet.
    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Mandi74

Ungsbakad falukorv och potatismos.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Kenzie

Jag kryddar med salt, färskmalen svartpeppar och fint hackad vitlök (timjan är gott i också). Lycka till

Älskade Theodor 060329
  • v i r r a

Sticker in näsan: Ang potatisgratäng. Om man inte har 3 timmar på sig (har aldrig fått en potatisgratäng klar och samtidigt GOD snabbare än så?!? ) så brukar jag förkoka potatisen!

Skär den råa potatisen i lite tjockare skivor och häller över kokande vatten en stor kastrull. Låter potatisen stå ett tag (10 minuter?) utan att koka men med värme på plattan så att potatisen blir halvfärdig. Lite buljong och salt i vattnet gör det hela extra gott! Sen gör jag som ovan beskrivet, fett behövs för att få till det. Tycker dock att vitlök i potatisgratäng är en styggelse!

• Fidelis ad urnam
    v i r r a skrev 2008-10-08 12:03:27 följande:
    Sticker in näsan: Ang potatisgratäng. Om man inte har 3 timmar på sig (har aldrig fått en potatisgratäng klar och samtidigt GOD snabbare än så?!? ) så brukar jag förkoka potatisen! Skär den råa potatisen i lite tjockare skivor och häller över kokande vatten en stor kastrull. Låter potatisen stå ett tag (10 minuter?) utan att koka men med värme på plattan så att potatisen blir halvfärdig. Lite buljong och salt i vattnet gör det hela extra gott! Sen gör jag som ovan beskrivet, fett behövs för att få till det. Tycker dock att vitlök i potatisgratäng är en styggelse!
    vad har du i din potatisgratäng, om inte vitlök? *nyfiken*
  • Kenzie
    Svar på #205
    Men förlorar du inte en massa stärkelse då? Någon gång har jag kokat potatisen i grädde och mjölk (tidigare när jag var fettskrämt alltså) för att därefter gratinera, då gör ju stärkelsen som potatisen släpper att gratängen vätskan tjocknar.

Och jo vitlök förhöjer hela gratängen
    Älskade Theodor 060329
  • UngMorsa
    Kenzie skrev 2008-10-08 12:10:23 följande:
    Svar på #205Men förlorar du inte en massa stärkelse då? Någon gång har jag kokat potatisen i grädde och mjölk (tidigare när jag var fettskrämt alltså) för att därefter gratinera, då gör ju stärkelsen som potatisen släpper att gratängen vätskan tjocknar. Och jo vitlök förhöjer hela gratängen
    En riktigt potatisgratäng ska ha MYCKET vitlök
  • UngMorsa

Här blir det lasagne ikväll med ev. lite fetaost i. Blir så himla gott. Sen självklart en god sallad till.

• Tynne

Hemma hos oss blir det,
    Stuvade makaroner, älgköttbullar och hemgjord gräddsås. Mums!

• Fidelis ad urnam
    Tynne skrev 2008-10-08 13:58:26 följande:
    Hemma hos oss blir det, Stuvade makaroner, älgköttbullar och hemgjord gräddsås. Mums!
    Stuvade makaroner och gräddsås, blir inte det väldigt söligt?
Svar på tråden Vad blir det för mat?!