• v i r r a

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Hallå!

Undrar bara om det finns någon fler här som stickar bebisprylar? Jag har fått för mig att börja sticka bebisgrejer (måste vara det sociala arvet som slog till med rak höger (vänster?) när jag blev gravid!). Jag har inte stickat i vuxen ålder men nu är det som att jag inte kan låta bli. Lite stört och mycket trevligt Hittills har jag stickat färdigt en naturvit "åkpåse" med luva

Någon fler som just börjat? Är sugen på att börja? Eller är riktigt ruttis på att sticka? Tips och mönster skulle jag gärna ta del av!

• Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p
  • Kallokanin

virra: Jag har hållit på i ett par år, men nu har det minst sagt varit babyboom ett tag! Det går faktiskt i princip lika fort med vuxensockar, tack vare grövre garn och stickor. Kanske ett tips inför julen?

• mani79

Vad duktiga ni är allihopa! Jag skapade en länk med en fråga men klistrar in den här också...

Jag har fått för mig att jag ska lära mig att sticka och har börjat på små babytofflor. Inte det mest geniala valet har det visat sig... Hittade ett mönster på garnstudio och jag fattar nada!!! Håller på att bli tokig, i natt drömde jag om avmaskningar och annat trams. Här är mönstret www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php...

Jag undrar över texten from "Sedan avm 1 m i varje sticka på vartannat v...." Det jag inte fattar är att man ska ha kvar 5 m på stickan och sen klippa tråden. Jaha, vad gör jag med de 5 maskorna som jag har kvar på stickan??? Sedan ska jag sticka upp 11 m på varje sida om sidostycket. Hur gör jag det? Vilken tråd använder jag då? Menar de att jag ska lägga upp 11 nya maskor helt separat från det redan stickade stycket???

Stoor förvirring som ni märker, tacksam om någon kan hjälpa mig...

• mani79

Nej, vad händer? Hela länken kommer inte med när jag skickar iväg meddelander...

så här kanske?

www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?

d_nr=b14&d_id=11&lang=se

Nu är den uppdelad i två, lite besvärligt men borde fungera om du klipper och klistrar?

Så glad om du kan hjälpa mig att reda ut röran!

• Guldlock74

jag har försökt läsa mig till det jag tror de försöker säga... tofflorna är ju bedårande, är väldigt sugen på att sticka ett par själv. Hör av dig om hur det går.

Vad jag lyckats läsa mig till är väl att du låter de 5 maskorna vara kvar på din sticka, plocka upp 10-11-13 (15-17) maskor längs båda sidorna på mitt stycket (det lilla stycket du precis stickat som avslutas med den 5 maskorna). (Dina 5 maskro hamnar då i mitten och det blirx antal maskor på vardera sidan). Sätt dessutom på alla andra maskor du har på de lösa trådarna runt omkring, ska totalt bli = 43-49-53 (61-65) m.
    (Maskar du av de sista 5 maskorna blir det ju ett hål vid tårna som du måste sy ihop, nu blir ju allt i ett stycke).

Sticka 3-3½-4 (4½-5) cm i rätst över alla m - samtidigt efter 1½-2-2½ (3-3½) cm avm så här på vartannat v (till färdigt mått): avm 1 m i början och i slutet på v, i tillägg minskas det mitt fram genom att sticka ihop 2 rm på varje sida om den mittersta m fram = ca 31-37-41 (49-53) m kvar på st, maska av löst. Sy sömmen under foten och fortsätt upp längs mitt bak - sy i de yttersta maskbågarna så att sömmen inte blir tjock.

Det sista stycket var rätt självinstruerande tror jag. hojta om du inte förstår.

Lycka till!

• mani79

Hm, *dummast i världen*. Jo, alltså det är det där med att plocka upp maskor på varje sida om mittenstycket jag inte förstår hur jag praktiskt skall göra. Innan jag stickade mittenstycket la jag av tio maskor i början av slutet och sparade dem på varsin sticka. Därefter stickade jag mittenmaskorna till en längd av 4 cm ca, så att det liksom är som en fristående tunga om du förstår. Nu har jag ju till höger och vänster om denna tunga mina "sparade" maskor som är betydligt längre ner... och utan tråd är de ju också??? Usch, svårt att förklara utan bilder.

• mani79

Jag la av tio maskor i början OCH i slutet av arbetet och sparade på varsin sticka, skall det vara.

• katten korven

Mani79; du ska på den tungan liksom skapa nya maskor på sidorna nedåt tills du kommer till de du la av innan tungan stickades. De nya maskorna skapar du genom att sticka in stickan i stickningen och dra igenom garnet så att det sitter över stickan... hoppas du fattar min förklaring.

• Guldlock74

tänk dig att du liksom plockar 10 små öglor från kanten på det där mittstycket, på vardera sidan om dina 5 maskor, innan du lägger till maskorna du har på trådarna.

Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p