jag har försökt läsa mig till det jag tror de försöker säga... tofflorna är ju bedårande, är väldigt sugen på att sticka ett par själv. Hör av dig om hur det går.
Vad jag lyckats läsa mig till är väl att du låter de 5 maskorna vara kvar på din sticka, plocka upp 10-11-13 (15-17) maskor längs båda sidorna på mitt stycket (det lilla stycket du precis stickat som avslutas med den 5 maskorna). (Dina 5 maskro hamnar då i mitten och det blirx antal maskor på vardera sidan). Sätt dessutom på alla andra maskor du har på de lösa trådarna runt omkring, ska totalt bli = 43-49-53 (61-65) m.
(Maskar du av de sista 5 maskorna blir det ju ett hål vid tårna som du måste sy ihop, nu blir ju allt i ett stycke).
Sticka 3-3½-4 (4½-5) cm i rätst över alla m - samtidigt efter 1½-2-2½ (3-3½) cm avm så här på vartannat v (till färdigt mått): avm 1 m i början och i slutet på v, i tillägg minskas det mitt fram genom att sticka ihop 2 rm på varje sida om den mittersta m fram = ca 31-37-41 (49-53) m kvar på st, maska av löst. Sy sömmen under foten och fortsätt upp längs mitt bak - sy i de yttersta maskbågarna så att sömmen inte blir tjock.
Det sista stycket var rätt självinstruerande tror jag. hojta om du inte förstår.
Lycka till!