• v i r r a

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Hallå!

Undrar bara om det finns någon fler här som stickar bebisprylar? Jag har fått för mig att börja sticka bebisgrejer (måste vara det sociala arvet som slog till med rak höger (vänster?) när jag blev gravid!). Jag har inte stickat i vuxen ålder men nu är det som att jag inte kan låta bli. Lite stört och mycket trevligt Hittills har jag stickat färdigt en naturvit "åkpåse" med luva

Någon fler som just börjat? Är sugen på att börja? Eller är riktigt ruttis på att sticka? Tips och mönster skulle jag gärna ta del av!

• Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p
  • Mrs Sara

Jag håller på att sticka de här tubsockarna att pyret/pyrerna i magen, men jag förstår inte riktigt hur jag ska göra och hoppas att nån av er kan hjälpa mig...

http://garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=b14&d_id=3&lang=se

Socka: Lägg upp 44-48-52 (56-60) m fördelat på strumpst 2,5 med Alpaca. Sticka resår i 2 cm. Sedan stickas det 1 v där resåren förskjuts 1 m åt vänster så här: ovanför ’2 rm, 2 am’ stickas det ’1 am, 2 rm, 1 am’. * Sticka 3 v med rm över rm och am över am, förskjut resåren 1 m åt vänster *, upprepa *-* tills arb mäter 18-19-20 (22-23) cm

Jag har nu kommit så här långt: Nu undrar jag om jag ska sticka 3 varv likadant innan jag förskjuter 1 m till vänster, elelr om jag ska förskjuta varje varv? Hoppas att nån förstår vad jag menar , är nybörjare på det här...

Äntligen
  • katten korven

Försjut vart tredje varv, alltså tre likadana varav innan du förskjter ytterligare en maska åt sidan.

• YourSoFine86

jag har stickat de sockorna och jag stickade totalt 4 varv likadant innan jag förskjöt 1m åt vänster. Men så länge du gör likadant varje gång du förskjuter så blir det nog bra Lycka till!

• v i r r a

Jag är absolut inte expert men jag tolkar mönstret som att du ska sticka 3 varv likadant och sen förskjuta på det 4e varvet.

Sen måste jag fråga... "pyret/pyrerna"? betyder det att du kanske väntar tvillingar?

Mrs Sara skrev 2008-10-07 19:52:38 följande:

Jag håller på att sticka de här tubsockarna att pyret/pyrerna i magen, men jag förstår inte riktigt hur jag ska göra och hoppas att nån av er kan hjälpa mig...garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php... Socka: Lägg upp 44-48-52 (56-60) m fördelat på strumpst 2,5 med Alpaca. Sticka resår i 2 cm. Sedan stickas det 1 v där resåren förskjuts 1 m åt vänster så här: ovanför ?2 rm, 2 am? stickas det ?1 am, 2 rm, 1 am?. * Sticka 3 v med rm över rm och am över am, förskjut resåren 1 m åt vänster *, upprepa *-* tills arb mäter 18-19-20 (22-23) cmJag har nu kommit så här långt: Nu undrar jag om jag ska sticka 3 varv likadant innan jag förskjuter 1 m till vänster, elelr om jag ska förskjuta varje varv? Hoppas att nån förstår vad jag menar , är nybörjare på det här...
  • Mrs Sara

virra: Vi har gjort provrörsbefruktning och vi fick tillbaka två embryon, så vi vet inte än om det är en eller två i magen. Är bara i vecka 8+1men magen har redan växt så jag tror att båda har klarat sig. Ska i alla fall på vul på måndag *längtar*

Tack för eran hjälp, nu ska jag fortsätta att sticka

Äntligen
  • v i r r a

Ohh! Då får du sticka dubbelt i så fall Så mysigt med tvillingar! Jag håller tummarna för er!

Mrs Sara skrev 2008-10-08 09:26:46 följande:

virra: Vi har gjort provrörsbefruktning och vi fick tillbaka två embryon, så vi vet inte än om det är en eller två i magen. Är bara i vecka 8+1men magen har redan växt så jag tror att båda har klarat sig. Ska i alla fall på vul på måndag *längtar*Tack för eran hjälp, nu ska jag fortsätta att sticka
  • eilien

ni som har stickat lundmyroverallen från järbo, fick ni till den halva flätan? jag får inte till det, tycker inte att det stämmer om jag gör enligt mösntret så blir det ingen fläta, den blir ju vart annat varv i början på flätmönstret och vart annat i slutet om ni förstår vad jag menar... funderar på att göra en hel fläta där med istället... hur har ni andra gjort??

• emindy

eilen:
    Tänk på att avigsidan gör att mönstret blir spegelvänt! Jag gör såhär att jag tajmar in så att "flätningen", dvs när man skall joxa på med flätstickan, gör jag på rätsidan och sedan på avigsidan stickar jag bara räta maskor där det är räta och aviga maskor där det är aviga. Så slipper jag tänka efter så himla mycket

• eilien

Tack det ärju det jag gör fel, tänkte inte på att det blir spegelvänt! Åhh vad dum man är ibland =) har övergett overallen en stund nu till förmån för en liten mössa. skönt att inte behöva tänka så mkt =)

• emindy

eilen
    Det var precis det jag också gjorde fel i början! Jag var på god väg att bränna min stickning innan jag fick till det!!
    Men nu är jag över halvvägs på andra halvan av själva kroppen och det flyter på jättebra!

Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p