• v i r r a

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Hallå!

Undrar bara om det finns någon fler här som stickar bebisprylar? Jag har fått för mig att börja sticka bebisgrejer (måste vara det sociala arvet som slog till med rak höger (vänster?) när jag blev gravid!). Jag har inte stickat i vuxen ålder men nu är det som att jag inte kan låta bli. Lite stört och mycket trevligt Hittills har jag stickat färdigt en naturvit "åkpåse" med luva

Någon fler som just börjat? Är sugen på att börja? Eller är riktigt ruttis på att sticka? Tips och mönster skulle jag gärna ta del av!

• Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p
  • Lurpa
    Solna81 skrev 2008-10-01 14:44:54 följande:
    Har precis kommit nu att sticka och undrar om någon har ett bra och enkelt mönster att börja med på en tröja till en liten?
    jag har inte testat detta mönster själv men om man utgår av namnet på den så ska den ju vara lättstickad. sockorna är iaf lätta och blir fin både i häl och intagning.

www.jarbo.se/i2/sites/jarbo/files/filer/beskrivningar_pdf/5-01_low.pdf
  • SofiaSystem

Jag har nyss färdigställt ett set med mössa, vantar och sockor i oranget och rött. bilder finns här fittforcefive.wordpress.com/2008/09/25/sockor-i-oranget-till-det-ratstickade-sattet/

det är så roligt att sticka bebissaker, det går så fort! ena projektet blir klart innan man hinner fundera ut nästa, så brukar det inte vara med sakerna jag gör till mig själv. där brukar flera projekt pågå samtidigt för jag aldrig orkar klart med dom.

• Lurpa
    SofiaSystem skrev 2008-10-01 17:31:58 följande:
    Jag har nyss färdigställt ett set med mössa, vantar och sockor i oranget och rött. bilder finns här fittforcefive.wordpress.com/2008/09/25/sockor.../det är så roligt att sticka bebissaker, det går så fort! ena projektet blir klart innan man hinner fundera ut nästa, så brukar det inte vara med sakerna jag gör till mig själv. där brukar flera projekt pågå samtidigt för jag aldrig orkar klart med dom.
    haha.. låter som du har lite mera självdiciplin än va jag har. jag vet inte hur många projekt jag har pågående samtidigt å alla är bäbiskläder eller hundtröjor ;P

har väl 4 sockar av en sort å så sähert 5-7 halvklara tröjor. men jag baaaara måste testa juh med det nya garnet jag köpt eller det nya mönstret jag skaffat.. hehe
  • SofiaSystem

Lurpa: Jo, det är precis så det brukar vara för mig med, men det är ju mycket roligare när sakerna faktiskt blir klara, så jag försöker. just nu har jag iofs ett par stickade byxor som jag inte har fäst trådar och satt i resår än, så lite liggande har jag ändå :)

• Mrs Sara
    YourSoFine86: jätte fina sockar som du har gjort, har du mönstret?
    Äntligen
  • YourSoFine86

Mrs Sara skrev 2008-10-01 19:51:43 följande:

YourSoFine86: jätte fina sockar som du har gjort, har du mönstret?
    Tack så mycket! De var superlätta att sticka och här är beskrivningen garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=3&lang=se

Håller på, eller ja, jag är nästan klar med en filt med mormorsrutor. Vet inte riktigt vad jag ska ge mig på här näst, tips och idéer tas gärna emot både på virkat och stickat!
  • Loreia

Jag skrev ut mönstret igår men hm.. jag vet inte om jag skulle hinna med den tills november :( Verkar inte helt lätt. Jag ska höra med svärmor vad hon tror. Försöka göra den färdig efter barnet kommit ut är nog inte att fundera på. Då vill man bara bekanta sig :)
    Denna tror jag ska bli mitt nästa projekt: www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=10&lang=se

Hoppas länken fungerar nu. Söt va? Blir nog i natur isåfall. Känns lite lättare än overallen, hm.. Kanske blir efter denna istället!

emindy skrev 2008-10-01 13:05:49 följande:
    LoreiaJag håller på att sticka den och det är inte så svårt som man kan tro men innan jag kom på tricket var jag verkligen på väg att bränna alltihop! Så du får känna efter om du tror du är envis nog och kanske skriva ut och höra med svärmor om hon tror hon kan hjälpa dig.För som sagt, när man väl kommer på hur man skall göra var det väldigt enkelt.
  • MrsQ

Jag måste berätta om ett barn på sonens barnehage. Barnet hämtas av sin far, iklädd stickat från topp till tå...

Stickade byxor med matchande tröja. Mönstret var färgglada ränder i alla färger (Såg riktigt 70-80-tal ut)

Stickad mössa i annat mönster. Jag blev så glad när jag såg killen

• Solna81

Lurpa; tack! Ska genast pröva mina färdigheter Skrattande

Viggo 061213 ** Bebis 090325
  • v i r r a

hehe! Najs! Undra om det var nystickade kläder... fy rackarns så lång tid det måste ta att sticka herrkläder (för jag gissar att det var pappan som var helt klädd i stickat? )

MrsQ skrev 2008-10-01 22:56:24 följande:
    Jag måste berätta om ett barn på sonens barnehage. Barnet hämtas av sin far, iklädd stickat från topp till tå...Stickade byxor med matchande tröja. Mönstret var färgglada ränder i alla färger (Såg riktigt 70-80-tal ut)Stickad mössa i annat mönster. Jag blev så glad när jag såg killen
Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p