• v i r r a

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Hallå!

Undrar bara om det finns någon fler här som stickar bebisprylar? Jag har fått för mig att börja sticka bebisgrejer (måste vara det sociala arvet som slog till med rak höger (vänster?) när jag blev gravid!). Jag har inte stickat i vuxen ålder men nu är det som att jag inte kan låta bli. Lite stört och mycket trevligt Hittills har jag stickat färdigt en naturvit "åkpåse" med luva

Någon fler som just börjat? Är sugen på att börja? Eller är riktigt ruttis på att sticka? Tips och mönster skulle jag gärna ta del av!

• Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p
  • Lurpa
    Garderobshylla skrev 2008-09-29 14:39:46 följande:
    Haha nästan exakt som jag gör, slöjdlärarna var alltid så sur på mig för att jag höll nålen fel, oavsett hur fint jag virkade...Jag stickar oxå jättefult, håller fast den vänstra nålen under armen så den är helt stilloch pekar rakt ut
    hehe va roligt det måste se ut. sylärare är de nå fel på.. dom värkar ha nå mall i huvudet hur man ska göra saker och gör man inte så är det heeelt fel. även om resultatena blir kanon snygga.
  • v i r r a

tackar ni som hjälpte mig med att tolka mönstret! Nu har jag stickat klart det stycke som ska sys ihop till hätta. Återstår att sticka snoddar + sy ihop Återkommer med bild på den riktigt gammeldags bebishättan.

Måste också säga att det är skitkul att få lite tips på virkning också! Det är något som jag aldrig ägnat mig åt men tankarna börjar gro...

• MiIou

Här är en till, har alltid stickat lite till och från, men sen jag blev gravid har det verkligen accelererat, nu är sonen 1½ och stickningen är min avkoppling, i år har jag som större projekt stickat en klänning och en båtringad tröja och är nu inne på en kofta. Jag längtar tills det blir dags igen för barn för jag är sååå sugen på att få anledning att sticka små söta mössor och tossor .

Säkert någon annan som redan tipsat om sidan men jag erkommenderar verkligen www.drops.se

• ke chara

Garderobshylla: låter nästan som om du stickar "amerikanskt"... viktigast är väl att det funkar! jag gör massor av saker på annat vis än mina lärare sa - och resultatet blir ju snyggt. man får ta till sig de trick som funkar, och funkar det för dig & ser ut som det ska, ja då är det inte fel. (enligt mig)

• decemberbabe

en fråga till er som gör mormorsrutor - hur fäster ni ihop allt? jag gjorde en sjal förut, inte i mormorsrutor men i andra småbitar och den skulle man sy ihop men ja tycker inte det blev så bra, de är inte så slittålig.. så nu har ja gjort en filt med mormorsrutor som jag har fäst genom fastmaskor i samma garn som yttervarvet, och det blir iof fint men då blir det ju en kant där maskorna är.. undrar om nån har nåt smart tips.. smygmaskor med samma garn tycte ja inte funkade eftersom det är ganska tjockt garn...

• emindy

Jag håller på att sticka babyoverallen från järbo-garn (tack för tipset!!!) och det går väldigt bra nu, men innan jag kommit på hur man gjorde för att det skulle bli flätat så höll jag på att bränna skiten för att jag blev så frustrerad! Jag måste ha repat upp säkert tre gånger!

Men som sagt, nu är jag snart färdig med första sidan.
    Däremot gjorde jag det nog inte så hemskt enkelt för mig för jag tog ett ullgarn som jag hade hemma och fick trixa lite med mängden trådar (det är annars ett väldigt tunt garn) och storleken på stickorna för att få ungefär rätt stickfasthet.

• YourSoFine86

Nu är jag klar med tubsockorna och är lite trött på att sticka. Har ägnat kvällen åt att lära mig virka mormorsrutor enligt den filmen som någon länkade till. Lite klurigt i början men när jag väl kom igång var det ganska lätt.
    Kan någon rekomendera ett bra garn att virka bebisfilt i? Nån som beställer garn på internet? Vart i sådanna fall?

• Lurpa
    decemberbabe skrev 2008-09-29 21:01:49 följande:
    en fråga till er som gör mormorsrutor - hur fäster ni ihop allt? jag gjorde en sjal förut, inte i mormorsrutor men i andra småbitar och den skulle man sy ihop men ja tycker inte det blev så bra, de är inte så slittålig.. så nu har ja gjort en filt med mormorsrutor som jag har fäst genom fastmaskor i samma garn som yttervarvet, och det blir iof fint men då blir det ju en kant där maskorna är.. undrar om nån har nåt smart tips.. smygmaskor med samma garn tycte ja inte funkade eftersom det är ganska tjockt garn...
    jag smyger ihop mina ;P asså virkar ihop med smygmaskor. blir en liten kant men inte större än om jag hade sytt då jag har tunt garn (baby pascal och piggelen). många tanter brukar lägga denna på framsidan som dekoration har jag sätt.
    men om ditt garn är tjokt så kanske du kan leta rätt på ett tynnre garn i samma färg å se om det blir bättre.
  • YourSoFine86
    decemberbabe skrev 2008-09-29 21:01:49 följande:
    Vet inte om du kan ha nytta av den här beskrivningen, jag tycker att de har fäst rutorna fint iaf garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=24&lang=se
  • ke chara

YourSoFine86: angående att köpa garn på nätet så har jag handlat ett par ggr från Garnshoppen, www.garnwebben.se. tycker det har funkat bra, ok priser & så, även om de inte har det största utbudet. rear en hel del nu däremot...

Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p