• Heeleena

"Dåliga unga mamma!"

Vet inte om jag ska skratta eller gråta!?

Var nyss ute med hunden och Elsa satt i vagnen och var väldigt nöjd! Då kommer det en äldre dam och Elsa börjar le (som hon gör åt alla människor!) så säger rent ut sagt, kärringjäveln;
    - Är du ute med barnflickan och åker vagn?
    - Nej det är faktiskt min dotter säger jag då.
    - Du? Mamma? Stackars barn med en så dålig ung mamma till förälder! Så bara går hon!

jag fick en stor klump i halsen och vart helt knäpptyst! såhär i efterhand har jag så mycket jag skulle vilja säga till den där kärringen! Så trött på dessa fördomar!

• Svar på tråden "Dåliga unga mamma!"
  • FruP

Vilken jäkla kärring! Fast det verkar som de har patent på att lägga sig i andras liv/uppfostran överhuvudtaget. Jag är iofs ingen ung mamma (29 med första barnet) men blev uppfostrad av en äldre dam (milt uttryckt va) igår när jag hade min dotter i bärsele och stod och svarade på ett sms... "att jag inte visste bättre än att ha mobilen så nära min dotters huvud, var jag inte rädd om henne???"

• Heeleena

nämen du skämtar med mig?! jag skulle vilja ta fram en tröja där det står typ "mind your own business, so shut the f*ck up!"

• kidA

men usch vilken tant!

du är ju inte särskilt ung för den delen heller.
    jag är 28 o har 3 barn. har aldrig fått såna kommentarer. fick oxå första barnet vid 20.

**mamma till trollen Agnes -00, Noah -06 o Love -07**
  • Känslan

Att vissa bara orkar.Skulle man vara en dålig mamma för att man är ung???Hon känner ju inte dig.Vore väl en sak om man verkligen va en dålig mamma och hade fog för sitt uttalande.Det är så tråkigt.Men visst blir man ställd och först efteråt kommer man på allt man skulle ha sagt.Jag är säker på att du är världens bästa mamma till ditt barn.Man ska inte lyssna på gamla tanter,jag jobbar med dem och det är inte alltid de är så justa.

• Majsan71

Äsch, försök att inte bry dig om vad hon sa. Det är uppenbarligen något fel på henne för så säger inte en frisk människa. Vad vet hon om dig och ditt barn? Ingenting!

Kan berätta en sak som hände för rätt många år sedan. Jag var i en mataffär och stod i kassakön. Framför mig står det en mamma med en liten flicka och framför dem står det en äldre dam. Den lilla flickan hoppade omkring sin mamma så som barn gör, inget konstigt med det när plötsligt damen vänder sig om och väser
    "Håll reda på din svartskalleunge!!!"
    Mamman stelnade till och tog tag i flickan men jag blev så himla arg för så säger man inte så det bara bubblade ur mig
    "Håll käft din jävla kärringjävel! Va faan är det för fel på dig, du är väl tillräckligt gammal att veta att man inte säger så".
    Jag undrar fortfarande om hon hade sagt något om mamman och flickan hade haft blont hår och blå ögon??

• eternitea

Jag fick faktiskt bara positiva reaktioner från okända när jag var gravid, bland annat om hur trevligt det var att jag valde att skaffa barn medan jag var så pass ung. Nu är jag visserligen 24 år, men ser mycket yngre ut (för bara något år sedan fick jag visa leg för att gå på 15 års bio!)

• Biggarå

Jag får hela tiden höra olika dumma kommentarer. Typ "ger du ditt barn ostbågar" när han äter majskrokar på bussen. Intressant också med främmande folk som frågar hur gammal man är bara sådär, som om dom hade ngt med det att göra.

När han var liten (3 mån) fick jag tips om hur man skulle hålla honom utan att tappa honom från en främmande tant på ikea.

• Mimmi P

Fascinerande at hon kunde bedöma din förmåga som mamma bara genom att titta på dig, hon måste ha övernaturliga krafter! (obs, ironi om det var oklart).

Jobbigt att vara tvungen att möta en massa fördomar, har inga bra råd, men stå på dig, hon (eller andra främlingar) vet inget om dig!!

• Min högsta önskan

Det är nog tyvärr ingen idé med en sån tröja..
    Satkärringar kan väl inte engelska ändå, eftersom de verkade ha växt upp på stenåldern..

kidA skrev 2008-09-09 10:45:01 följande:
    men usch vilken tant!du är ju inte särskilt ung för den delen heller. jag är 28 o har 3 barn. har aldrig fått såna kommentarer. fick oxå första barnet vid 20.
  • Heeleena

Haha! Det har du iofs rätt i om tröjorna! Synd att så många ska bli "tillrättavisade" av andra människor. Förstår inte att folk har så lite att göra att man måste vara som en igel på folk man inte ens känner!

Svar på tråden "Dåliga unga mamma!"