• Maiya

Nostalgiska barnprogram

Vad minns ni för braiga barnprogram när ni var små?

Själv älskade jag trolltider, Nania och en massa annat. Vad fanns det mer Vilse i Pannkakan fast jag tror inte det hörde till jättefavoriterna. Men solstollarna var ju super!

• Svar på tråden Nostalgiska barnprogram
  • Yiskah

Jaså är han med där? Det visste jag inte (kanske undermedvetet då). Har väl nämnts innan i tråden men visst minns man Kalles Klätterträd också.

• frulan

Buhu...
    Blev helt överlycklig när jag såg att "Bröderna Dal" gick på Barnkanalen.
    Jag o maken bänkade oss framför teven med allra högsta förväntan... o så är det nyinspelade program (2004)... nääääääeeee

Tänk om de kunde visa de gamla

• Annie1982

Kommer ni ihåg fantastiske Wilbur? Jag älskade den som liten! Såg i en videoaffär att den fanns, men det visade sig vara en NY inspelning, helt annorlunda.... de visade den lite på Åhlens där jag bor, den sög verkligen... *mutter* kan de inte visa den ursprungliga på TV igen???
    Älskar ju Charlotte, Tempelton, Wilbur, Fern och alla de andra...

• septbebis

frulan: Jag hade lika stora förväntningar på Bröderna Dal. Blev också jättebesviken.

• Lipgloss

jag kommer ihåg ett programm som kanske gick för 10 år sen (?) där dom gjorde tumavtryck med olika färger på ett papper och målade gubbar av dom. Det bllev en mus, en sköldpadda och en uggla bla. Dom hette LAser, Musen och MAndolin...berättaren pratade finlandssvenska...så gulligt och roligt tyckte jag det va...!
    Sen ett annat program där enman hällde en massa filmjälk i en stor balja och "målade" saker och figurer i det med typ sylt mm. Sen åt han upp allt till frukost...
    Lite halvmysko men underhållande!

• amris

Solstollarna!!!! Varför kan de inte visa det i repris??

• Lalalong

Har inte läst hela tråden så svaret kanske finns, men i så fall får ni gärna upprepa er *ber snällt*
    Det fanns ett barnprogram om en man som ville köpa en båt och i varje program var han väldigt nära att lyckas men han fick väl aldrig den där båten. Något litet minne säger att båten han ville köpa var en sån där "skumberg båt". Jag tror han provade på massa olika yrken och att han skulle skaffa pengar till den där båten...
    Någon som vet??

• Timsemoa

Jag är så gammal att mina favoritprogram var Fem myror och Trazan, det går ju nu på söndagmorrnar har sett lite och blivit lite nostalgisk. Är det någon som minns Hjalle, Hjulle och Hjulius? Frippes skafferi var ett annat favoritprogram, Martin Ljung som öppnade burkar med olika filmer. Doktor Snuggles, Solstollarna och var det inte Toffelhjältarna med nästan samma personer? Det var många bra när man var liten. Kan undra vilka program som sänds nu som våra barn kommer att minnas med både glädje och sorg? Vad tror ni?

• Liziz

Tror att de som iaf jag kommer att växa upp med Astrid Lindgren. Det sänds ju i repris hela tiden känns det som - jättebra tycker jag!

Sedan kommer de nog få dras med teletubbies och banarnerna snart igen. Borde det inte vara dags för repriser snart?

• septbebis

Lalalong: Det programmet hette "På kurs med Kurt".

• septbebis

Åh, minns ni "Barnjournalen" med Bengt Fahlström? Jag kollade alltid på det.

• septbebis

Anita och Televinken får man ju inte glömma heller. Jga var med i "Barnens trafikklubb" (eller vad den nu hette) och fick lära mig massor om reflexer och trafik. Har fortfarande kvar läromaterialet man fick. (har dessvärre inte kvar de små LP-skivorna som ingick).

• Lalalong

septbebis:
    Jaaaa!! Tack, nu slipper jag ligga sömnlös i natt och fundera på det!

• Annie1982

Jag har kvar LP-skivorna till televinken... en som är på vintern och en på sommaren. Har kvar pärmen också... Undrar varför det inte finns längre?? Det var ju jättebra!

• Maiya

Kom på att jag tyckte "Hur gör djur" var kul, fast det var ju inte ett riktigt barnprogramm förstås.

• KnutRut

Full rulle

Honom var jag alltid rädd för

Svar på tråden Nostalgiska barnprogram