• Tirilk

Monogami <> Polygami

Har funderat lite på det här med otrohet. Tror ni att folk skulle må bättre i ett öppet förhållande jämfört med att vara monogam? Är vi verkligen "gjorda" för att leva med en och samma partner livet ut?

Och vad beror behovet att få bekräftelse på egentligen - är det samhället och vårt dåliga självförtroende eller handlar det om belöningssystem i hjärnan och är biologiskt?

Skulle vara intressant att höra åsikter!

• Svar på tråden Monogami <> Polygami
  • Dorian Ertymexx

black wolf 91 skrev 2008-09-20 16:45:50 följande:

jag har hitills bara haft monogama förhållanden men om min partner skulle vara poly utav sig så skulle jag väl bara se det som ett +.
    Är du poly själv alltså? Försökte skriva mail till dig men såg inte den knappen på din sida!?
  • Dorian Ertymexx

Anonym (paradox) skrev 2008-09-20 14:15:22 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2008-09-16 20:43:10 följande:
    Okej, vad jag menade var helt enkelt att det inte är något fel när en person har önskningar som är inkompatibla med varandra. Man kan önska sig motstridiga saker utan att det innebär ett moraliskt misstag.Om personen sedan t ex börjar önska både sig själv OCH sin partner fler älskare så är det väl ofta bara positivt.Många verkar anse att det är viktigare att man har en "konsekvent moral" (dvs bara har sådana önskningar som går ihop med varandra) än att man lever på ett sätt som man mår bra av.
    Om jag förstår dig rätt så håller jag med dig. :)
  • Hägris

Jag är helt monogam och har ingen längtan efter att ränna runt med andra och vill inte ha en partner som gör det heller. Jag har aldrig varit otrogen och kommer aldrig att vara det heller. Fattar inte varför så många har så svårt att hålla sig i rätt brallor...

Men SUUUUUUUG!
  • Dorian Ertymexx
    Hägris skrev 2008-09-20 17:03:58 följande:
    Jag är helt monogam och har ingen längtan efter att ränna runt med andra och vill inte ha en partner som gör det heller. Jag har aldrig varit otrogen och kommer aldrig att vara det heller. Fattar inte varför så många har så svårt att hålla sig i rätt brallor...
    Och jag fattar inte att så många ännu inte fattat att alla inte är monogama och inte ser flersamhet som otrohet.
  • Airlee

Så länge människor lever i ärliga, lyckliga och livberikande relationer där ingen far illa så tycker jag det är enbart positivt, oavsett hur många som är inblandade.

• Hägris
    Svar på #64
    jaha och vad vill du ha sagt med det?
    Men SUUUUUUUG!
  • Dorian Ertymexx
    Hägris skrev 2008-09-20 18:30:56 följande:
    Svar på #64jaha och vad vill du ha sagt med det?
    Ungefär samma sak som du typ.
  • Mandi74
    Hägris skrev 2008-09-20 17:03:58 följande:
    Men är alla med på det är det ju inte otrohet..

Varför är det så svårt att acceptera att andra gör andra val i livet än en själv?
    Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Pappa till två

Asså jag fattar inte vad det e folk har problem med att fatta om BÅDA parter i ett förhållande får söka sig till andra så e det väll jätte bra .....men e ju överänns om att man vill ha det så.
    Därimot otrohet och fel blir det ju först om EN i förhållandet tar sig friheten att gå till andra utan att först kolla med sin partner on denna vill samma det e ju då det blir ett svek osv...

• Anonym

Jag tycker argumentet att människan inte är skapad för monogami är ganska oväsentligt. Vi gör en massa saker som egentligen går emot vår natur. Tillämpningen av vegetarianismen och preventivmedlet är två exempel.

Jag tror att den monogama normen har en skadlig inverkan på många. Men jag tror samtidigt att ett monogamt förhållande har potential att vara lyckligt om båda parterna delar samma läggningar och preferenser. Det samma gäller för polygama förhållanden.

Kontentan av diskussionen måste ändå bestå i faktumet att alla har rätt till att välja vilken konstellation som passar bäst och att ingen ska ha rätt att fördöma det valet.

• Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2008-09-24 02:39:40 följande:
    Jag tycker argumentet att människan inte är skapad för monogami är ganska oväsentligt. Vi gör en massa saker som egentligen går emot vår natur. Tillämpningen av vegetarianismen och preventivmedlet är två exempel.Jag tror att den monogama normen har en skadlig inverkan på många. Men jag tror samtidigt att ett monogamt förhållande har potential att vara lyckligt om båda parterna delar samma läggningar och preferenser. Det samma gäller för polygama förhållanden.Kontentan av diskussionen måste ändå bestå i faktumet att alla har rätt till att välja vilken konstellation som passar bäst och att ingen ska ha rätt att fördöma det valet.
    *Nickar* Väl skrivet.
  • Anonym (paradox)
    Anonym skrev 2008-09-24 02:39:40 följande:
    Kontentan av diskussionen måste ändå bestå i faktumet att alla har rätt till att välja vilken konstellation som passar bäst och att ingen ska ha rätt att fördöma det valet.
    Rationellt resonemang! En oklanderlig slutsats också. Men tyvärr fungerar det ju inte så rationellt i praktiken.

Jag tycker de känslomässiga anledningarna till att folk fördömer andras val är mer.. intressanta, i brist på bättre ord. Jag tror att få fördömer polyamori på rationella grunder. Möjligen låtsas de att de gör det, men bakom ligger - antar jag - en känslomässig kärna.
  • annmin

Naturligtvis är det ofta en känslomässig reaktion. Rädslan för att den egna partnern kanske egentligen skulle vilja vara flersam... eller att man själv inte klarar av att leva upp till den perfekta monogama idén...

Jag tycker det är så märkligt att så många anser sig vara så felfria; att de ALDRIG skulle ha känslor som inte passar in i bilden eller göra ett misstag.

• Dorian Ertymexx
    annmin skrev 2008-09-24 19:42:33 följande:
    Naturligtvis är det ofta en känslomässig reaktion. Rädslan för att den egna partnern kanske egentligen skulle vilja vara flersam... eller att man själv inte klarar av att leva upp till den perfekta monogama idén...Jag tycker det är så märkligt att så många anser sig vara så felfria; att de ALDRIG skulle ha känslor som inte passar in i bilden eller göra ett misstag.
    Precis.
  • marikahellgren
    Hej! Jag heter Marika Hellgren och går sista året på gymnasiet. Jag håller just nu på med mitt gymnasiearbete där jag undersöker kopplingen mellan otrohet och monogami och undrar ifall någon vänlig själ därute hade kunnat svara på min enkät.

Det är 11 enkla frågor och tar inte lång tid. Tack på förhand! Kram till alla som svarar!

docs.google.com/forms/d/1ZJjWnFzZ8USyC390ARG2pFm24BFsQAZidxvcVBoFAL4/viewform
Svar på tråden Monogami <> Polygami