Tirilk skrev 2008-09-16 11:08:03 följande:
Har funderat lite på det här med otrohet. Tror ni att folk skulle må bättre i ett öppet förhållande jämfört med att vara monogam? Är vi verkligen "gjorda" för att leva med en och samma partner livet ut?Och vad beror behovet att få bekräftelse på egentligen - är det samhället och vårt dåliga självförtroende eller handlar det om belöningssystem i hjärnan och är biologiskt?Skulle vara intressant att höra åsikter!
Jag tror inte att vi är skapta för något särskilt; vi är kulturella varelser som kan läras att leva i alla möjliga relationskonstellationer.
Sedan tror jag inte att alla passar i monogami; andelen kroniskt otrogna eller seriemonogama tycker jag pekar på att många skulle må bättre av att flersamma relationer var vanligare och mer accepterade än de är idag. Sedan ska man givetvis respektera de som trivs i monogami och som valt att leva så av ideologiska eller religiösa skäl.
Jag avskyr biologism per se, men i det här fallet tror jag att det faktiskt är en fråga om vår arts egenheter. Vi är flockvarelser, och som sådana är flockens konsensus viktig för oss. Vi behöver bli gillade för att inte bli ivägjagade eller hamna längst ned på rangskalan, så bekräftelse är helt enkelt viktigt för vår överlevnad inom en grupp.
Sedan är det ju tyvärr så att vi i dagsläget ska vara "ensam är stark"-aktiga, med en snedvriden individualism i arbetslivet som norm och en tvåsam flock i familjelivet som norm - vi har helt enkelt sällan möjlighet att hitta oss själva i något större sammanhang där vi kan känna oss trygga och starka.
Jag menar inte att man inte kan vara nöjd med att vara ensam och känna sig bekräftad så, jag menar bara att det är mycket svårare.
Är för övrigt själv poly, så jag har funderat mycket kring de här frågorna. :)