• Tirilk

Monogami <> Polygami

Har funderat lite på det här med otrohet. Tror ni att folk skulle må bättre i ett öppet förhållande jämfört med att vara monogam? Är vi verkligen "gjorda" för att leva med en och samma partner livet ut?

Och vad beror behovet att få bekräftelse på egentligen - är det samhället och vårt dåliga självförtroende eller handlar det om belöningssystem i hjärnan och är biologiskt?

Skulle vara intressant att höra åsikter!

• Svar på tråden Monogami <> Polygami
  • Dorian Ertymexx
    Helikopterr skrev 2008-09-17 14:42:39 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2008-09-17 08:57:08 följande:
    Monogami behöver knappast försvaras. bara för att du och ytterligare 0,000,0001% av världens befolkning är polly betyder det ju inte att det är något bra
    Inte som koncept nej, det är ingen som angriper det. I alla fall inte jag. För mig får folk vara hur monogama de vill, om det är vad de verkligen vill.

Heh. Vi är långt fler än du tror. Och det ÄR något bra för oss som väljer den vägen. Det måste inte vara bra för alla, bara för de som vill leva så.
  • Dorian Ertymexx

Sanna Gosing skrev 2008-09-17 14:46:36 följande:

Nä, och för att någon procent knarkar behöver inte betyda att det är bra.Och för att 99% inte knarkar betyder inte att det är bra det heller.Däremot finns det andra argument för att inte knarka. Jag tycker att DortyX (eller nåt) är intressant och klarar av att diskutera, även om allt naturligtvis inte är invändningsfritt.Bara för att du skulle piska upp din fru om hon var otrogen, kanske inte alla gör det. (Hoppsan, där kom det ett personangrepp!)
    *skrattar* DortyX? Den var... ny! ;)

Tack. Jag skulle bli orolig om allt jag skrev var invändningsfritt. :)
  • annmin

Personligen har jag lite svårt för den kategoriska debatteknik som vissa har här. "Monogami är bra för att det är bra och polygami är förfärligt för att det är förfärligt". Kan man inte argumentera för sina åsikter hur väl genomtänkta är de då?

Men för att komma tillbaka till ämnet... jag tycker att det är intressant att fundera på samhället skulle behöva förändras om polygamin skulle vinna mark. Skulle äktenskapet finnas kvar som juridiskt begrepp? Skulle bostadsbyggandet förändras? Skulle barn kunna ha fler än två föräldrar?

En så drastisk förändring i samhällsstrukturen är svår att tro på, men vem trodde för 50 år sen att homosexuella skulle bli accepterade?

• Sanna Gosing

Och vem trodde 1900 att väldigt många kör bil och att flyg är standard på 50-talet. Däremot var synen på homosexuella ungefär likadan under första halvan av 1900-talet. Förändringar sker ofta i språng.

• Mandi74

För mig är inte kärlek och sex samma sak, jag kan älska en person men samtidigt vara extremt tänd på andra personer. Jag är nog inte en person som passa i ett monogamt förhållande. Men jag kan älska bara en person..

Men sen hur vida vi är skapt monogama eller inte och det är en störning hos mig, det kan jag inte svara på. Själv ser jag det inte som en störning utan en källa till större njutning.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Trisstania

Hmm, utan att läst alla inlägg, så bara min åsikt i ämnet .
    Hur många är inte otrogna?
    Hur ofta är inte otrohet baserat på egoism?
    Är då inte ett "öppet förhållande" ett bättre alternativ, ett ärligare alternativ och framförallt mer respektfullt alternativ, till lögnerna som otroheten innebär?
    Varför är det så lätt att vara otrogen, men så svårt att föreslå ett "öppet förhållande"?!
    Dom jag har frågat och fått svar av, erkänner alla att dom bara inte skulle stå ut om partnern hade en annan???
    Tror dom att deras partner känner på ett annat sätt???
    Hur kan det vara bättre att leva på en lögn, när sanningen skulle vara så mycke lättare?!
    "Jag älskar min partner, men är otrogen för...", men boolshit, älskar du din partner, så är du öppen och ärlig, du erkänner att du inte kan vara trogen, du ger din partner möjligheten att själv få välja, vill jag leva i ett parförhållande eller vill jag leva i ett öppet förhållande?!
    Är inte det att älska?!

• Dorian Ertymexx
    annmin skrev 2008-09-18 01:23:39 följande:
    Personligen har jag lite svårt för den kategoriska debatteknik som vissa har här. "Monogami är bra för att det är bra och polygami är förfärligt för att det är förfärligt". Kan man inte argumentera för sina åsikter hur väl genomtänkta är de då?Men för att komma tillbaka till ämnet... jag tycker att det är intressant att fundera på samhället skulle behöva förändras om polygamin skulle vinna mark. Skulle äktenskapet finnas kvar som juridiskt begrepp? Skulle bostadsbyggandet förändras? Skulle barn kunna ha fler än två föräldrar?En så drastisk förändring i samhällsstrukturen är svår att tro på, men vem trodde för 50 år sen att homosexuella skulle bli accepterade?
    Det är intressant, och något som många polysar själva funderar över. Finns många olika tankar om det där. :)
  • Sanna Gosing
    Helikopterr skrev 2008-09-17 15:34:25 följande:
    Nu hänger jag inte med i din knark debatt Sanna G hur som helst.om min fru nu var otrogen så sätter jag henne på gatan.
    Jaha, du och dina kompisar som spöar upp sina fruar då. För du vet väl att du inte kan kasta ut henne?

Hänger du inte med i knarkdebatten orkar jag nog inte hjälpa sig. Så svårt att förstå liknelsen ska det inte vara.
  • Anonym (paradox)

Dorian Ertymexx skrev 2008-09-16 20:43:10 följande:

Mnja. Så enkelt är det faktiskt inte alls. För frågan är ju om personen i fråga fortfarande skulle vilja vara den enda kvinnan efter några år, när hon känner sig trygg och stabil i relationerna.Och hon är bara en person, hon talar inte för alla. När jag blev poly så var det min flickvän som först hittade andra lekkamrater och partners, och det störde mig inte. Hon var lycklig och skinande och det är så jag vill se henne, eftersom jag älskar henne. Och hon kan på samma sätt vara glad för mig, med mig.
    Okej, vad jag menade var helt enkelt att det inte är något fel när en person har önskningar som är inkompatibla med varandra. Man kan önska sig motstridiga saker utan att det innebär ett moraliskt misstag.

Om personen sedan t ex börjar önska både sig själv OCH sin partner fler älskare så är det väl ofta bara positivt.

Många verkar anse att det är viktigare att man har en "konsekvent moral" (dvs bara har sådana önskningar som går ihop med varandra) än att man lever på ett sätt som man mår bra av.
  • black wolf 91

jag har hitills bara haft monogama förhållanden men om min partner skulle vara poly utav sig så skulle jag väl bara se det som ett +.

Svar på tråden Monogami <> Polygami