• Tirilk

Monogami <> Polygami

Har funderat lite på det här med otrohet. Tror ni att folk skulle må bättre i ett öppet förhållande jämfört med att vara monogam? Är vi verkligen "gjorda" för att leva med en och samma partner livet ut?

Och vad beror behovet att få bekräftelse på egentligen - är det samhället och vårt dåliga självförtroende eller handlar det om belöningssystem i hjärnan och är biologiskt?

Skulle vara intressant att höra åsikter!

• Svar på tråden Monogami <> Polygami
  • Helikopterr

Det är ju helt uppenbart att vi är skapta monogama, men jag tror inte för en livstid snarare under en 4-5 års period.

kultur hit och kultur dig, rent bull, att påstå att vi människor inte följer våran Naturliga utveckling är dåraktigt och naivt, titta bara på hur världen serut.

Det är just det som är vårat grundproblem, vi följer våran natur FÖR mycket och våra kulturella gränser för lite.

• Dorian Ertymexx
    Helikopterr skrev 2008-09-16 15:35:21 följande:
    Det är ju helt uppenbart att vi är skapta monogama, men jag tror inte för en livstid snarare under en 4-5 års period.kultur hit och kultur dig, rent bull, att påstå att vi människor inte följer våran Naturliga utveckling är dåraktigt och naivt, titta bara på hur världen serut. Det är just det som är vårat grundproblem, vi följer våran natur FÖR mycket och våra kulturella gränser för lite.
    Helt uppenbart??? På vad vis? Du menar all otrohet, alla skilsmässor och allt annat som så tydligt pekar på hur väl vi lever monogamt?

Sure, vi kan följa vår natur, men då är vi ju helt agama flockvarelser som inte ska bo i höghus och chatta på nätet.
  • LadyWillow

Ja, få vilket sätt är det helt uppenbart?

• Morbid Mistress
    Anonym (jag) skrev 2008-09-16 12:10:41 följande:
    Nog har det alltid ansetts som fult att vara otrogen, men samtidigt så kan jag av egen erfarenhet berätta hur jävla ont det gör och där är en av anledningarna till att jag INTE är för polygami i mina relationer!
    fast otrohet och polygami är helt skilda saker. I ett polygamt förhållande är alla införstådda med vad som gäller och det sker inte bakom ryggen på någon.
    Finns gud slår hon sig för pannan över människans dumhet
  • Anonym (paradox)

Anonym (hmmm) skrev 2008-09-16 14:17:01 följande:

Jag skulle må¨bra av flera män, men vill samtidigt vara den enda kvinnan.Kanske skulle vi bli mer öppna för tanken att det är något konstigt med idealet att man bara kan älska och behöva en person. Jag tror man har olika sidor av sin person, och att det är ovanligt at hitta någon som fyller alla ens behov.Knäppt? Eller är det så här för de flesta om vi är riktigt ärliga.
    Bra skrivet! Första meningen säger allt.

Man måste stå ut med tanken att vi människor är motsägelsefulla, att vi ofta har paradoxala önskningar. Vi vill vara den enda för vår älskade, men vi vill också ha flera älskare för oss själva. Vi vill vara både subjekt (för vår egen skull) och objekt (i någon annans ögon).

Man kan inte begära en konsekvent moral - folk kommer alltid att längta efter saker som inte går att kombinera. Och sedan sitter vi och bråkar om vilken längtan som är "rätt".

Det är kul att någon skrev just detta: jag vill vara den enda kvinnan, men ha många älskare.

Så enkelt är det.
  • Anonym (paradox)

Tillägg: för mig är det helt uppenbart att man kan älska flera personer. Om man försöker definiera "att älska" så kommer man att se att det inte går att komma ifrån.

Om jag påstår att jag älskar två personer just nu, törs någon påstå att jag ljuger??

Man kan älska flera. På riktigt.

• Dorian Ertymexx
    annmin skrev 2008-09-16 17:11:57 följande:
    Peter Englund har skrivit intressant om kärlek www.peterenglund.com/textarkiv/lovehist.htmAvslutningsmening "Och sedan blir vi besvikna när den romantiska kärleken än en gång sviktar under en börda av förhoppningar som den egentligen inte gjord att bära."
    Nu hade jag inte ro att läsa den ordentligt, men det lilla jag kikade igenom lät mycket intressant. Ska läsa det litet bättre vid tillfälle. :)
  • Dorian Ertymexx

Anonym (paradox) skrev 2008-09-16 20:31:17 följande:

Anonym (hmmm) skrev 2008-09-16 14:17:01 följande:
    Bra skrivet! Första meningen säger allt.Man måste stå ut med tanken att vi människor är motsägelsefulla, att vi ofta har paradoxala önskningar. Vi vill vara den enda för vår älskade, men vi vill också ha flera älskare för oss själva. Vi vill vara både subjekt (för vår egen skull) och objekt (i någon annans ögon).Man kan inte begära en konsekvent moral - folk kommer alltid att längta efter saker som inte går att kombinera. Och sedan sitter vi och bråkar om vilken längtan som är "rätt".Det är kul att någon skrev just detta: jag vill vara den enda kvinnan, men ha många älskare.Så enkelt är det.
    Mnja. Så enkelt är det faktiskt inte alls. För frågan är ju om personen i fråga fortfarande skulle vilja vara den enda kvinnan efter några år, när hon känner sig trygg och stabil i relationerna.

Och hon är bara en person, hon talar inte för alla. När jag blev poly så var det min flickvän som först hittade andra lekkamrater och partners, och det störde mig inte. Hon var lycklig och skinande och det är så jag vill se henne, eftersom jag älskar henne. Och hon kan på samma sätt vara glad för mig, med mig.
Svar på tråden Monogami <> Polygami