Inlägg från: emmy840508 |Visa alla inlägg
  • emmy840508

Mina två änglar

Humbla skrev 2008-12-09 23:18:26 följande:
    Emma, mina tankar är ständigt runt er under dessa dagar!Tyvärr mindre tid att sitta vid datorn nu, då min son är sjuk.. och då är han en riktig mammaspojke och ska bara mysa konstant. Hur var max och saga när dom var sjuka? Tycker så mycket om att läsa om dina minnen av barnen, men om det blir jobbigt att svara på så behöver du självklart inte svara!Otroligt tungt att läsa era förhör, hälsa din sambo att han är en otroligt bra kille, och skicka en stor kram till honom från mig. Det gjorde mig så ont att läsa om hans möten med monstret, men samtidigt så visade de också vilken otroligt stark och fin kille han är! Trygghet tänker jag när jag tänker på honom, han kommer att ta hand om emma och vara hennes trygghet. Som alltid så vill jag ge så mycket av min styrka jag kan, och ge en kram som beväpnar dig med det!Kram Marie
    ååå, hoppas din son är bättre nu. Har han feber el är det annat med?

När Max var sjuk så sov han jättemycket. Han hadde för vana att få feber jätteofta, då fick han 40 grader direkt, jag såg ett mönster, han fick det under en period ca var 14:e dag. Så jag ringde doktorn, men de sa att det var normalt.
    Max fick alvedon, han låg i min el sin egen säng och sov till febern gick ner till ca 38, jag väkte honom med jämna mellanrum och gav honom någon gott att dricka och tog febern på honom. När febern gått ner lite så lade han sig ofta i soffan, jag bäddade ner honom och så ville han se någon film, oftast byggare bob. Sen fick han äta isglass och önska vad han ville ha att äta och dricka.
    Febern gick ofta snabbt över och han var pigg på ett ögonblick ibland.

När han mådde illa så kom han oftast in till mig på natten, jag tror det hänt två ttre gånger att han hålt sig från att spy tills han kommit fram till min sida av sängen.
    När jag tagit hand om honom och vi duchat bytt kläder och bäddat ner honom i sängen med en spy hink igen så brukade han säga "mamma, jag spydde på dig"
    Jag brukade svara att det var bra att han spydde i min sång o inte i sin egen, för att dämpa hans eventuella skulskänslor. Så brukar jag berätta för honom att han kan ropa på mig i hallen och gå till toaletten annars, så kommer jag så fort jag kan.

Saga hann inte vara sjuk så mycket, jag tror hon bara hade feber en enda gång. Med tanke på hennes sjukdom så fick vi åka till sjukhuset på en gång vid det tillfället. De hadde stenhård koll på henne.
  • emmy840508
    SivAndersson skrev 2008-12-10 08:55:59 följande:
    Hej Emma!Även jag har drabbats av mardrömmen att förlora min dotter på detta grymma sätt. Min Sara var 18 år när hon mördades och det tog polisen nästan två år att hitta den man som gjorde det.Precis som du har jag valt att inte hata honom, för att värna om min kraft och inte ge honom det utrymmet i mig. Och precis som du är jag tacksam för den glädje jag ändå kan känna. Jag har förstått att många reagerat på att du ler så pass mycket men det är ju verkligen något att vara tacksam över, att den förmågan fortfarande finns hos oss.Egentligen finns det mycket som jag skulle kunna tala med dig om... och jag lämnar därför mitt telefonnummer i ett meddelande i din Inbox. Ifall du skulle vilja prata med någon som förstår vad du går igenom. Där får du också det jag skrev till den andra rättegången, och som jag läste upp för hovrätten - kanske kan du finna lite stöd i det just nu.För mig var det inte mördarens kniv som var det värsta mordvapnet, utan hans totala avsaknad av medkänsla. Därför har det stor betydelse för mig att hjälpa till att sprida medkänsla mellan människor, och de dikter jag skrivit och som tryckts på kort är en stor del av detta.Här är två av dessa dikter. Den första är en av de mest spridda dikterna, även här på FL. Den andra är tack och lov inte lika spridd... Men de är båda uttryck för den gränslösa kärlek vi känner till våra barn.Ett nyfött barn- av Siv Andersson  Det är som ett mirakelnär ett barn har blivit fött- ut kom en liten mänskasom ingen förut mött! Ett spädbarn är så vackertoch dess doft helt underbar.Och det är nåt visst med blickensom är sällsamt vis och klar. Från den stund man tar emot detblir inget mer detsamma.För ett barn förändrar livet för sin pappa och sin mamma… Ett sånt hav av ömsint kärleksom plötsligt väller framför detta lilla under      som ännu vägs i gram.Till dig som förlorat ett barn- av Siv Andersson Den svåraste av sorgerär när livet blir för kortoch en dotter eller sonför alltid har ryckts bort. När någon man gett livoch  älskat mest av alltså grymt kan tas ifrån enblir det ofattbart och kallt. I sorgens tunga mörkerfår man ta en dag i sänderoch försöka samla krafttills ljuset återvänder. Och i all gränslös saknadså hjälper det att seden medkänsla och omsorgsom andra har att ge.Just detta med medkänsla och andra människors stöd har även för mig haft en enorm betydelse. Att du får mycket av det märks inte minst här i din FL-tråd. Jag har tänkt mycket på dig och velat ta kontakt på något sätt och äntligen blev det så genom att jag nu upptäckt att du, liksom jag, finns här på FL.Kram och medkänsla i mängder till dig, Emmafrån Siv
    hejsan du änglamamma. Tack för att du finns med här. Tack för att du har ork att följa en sån här sak när du själv befunnit dig i samma situation. Jag ska läsa igenom mina mail så fort jag får tid, jag har mycket att fråga dig om, om du orkar svara förståss.
    Ta hand om dig
  • emmy840508
    Växjömamma1976 skrev 2008-12-10 12:02:56 följande:
    vilka bra råd alltså!! Helt rätt, man ska lyssna till sitt inre och magkänslan leder oss rätt anser jag. Du är inte rädd att gå ut? Det som har hänt har inte fått dej/er att vara rädda att vistas ute? Jag beundrar dej och din familj, att ni har modet och styrkan att inte ge upp! Kramar från Växjö
    nej, jag e inte rädd för att vara ute. Inte dagtid. På kvällen är det mer jobbigt, när det är mörkt ute. I början vågade jag inte gå runt huset ens. Jag bodde hemma hos mina föräldrar, de har en villa. Jag gick först bara ut på gatan, jag avancerade med att gå runt husnuten och sen gick jag runt kvarterat med min mamma ståendes på tomten så jag kunde ropa.
    Idag har jag jobbat och jobbat med allt som känts otäckt, så jag går till affären om det e mörkt ute, så länge jag vet att det finns andra människor runt omkring så går det bra. Men är jag själv el blir ensam med EN okänd människa, så får jag det jättejobbigt.
  • emmy840508
    Växjömamma1976 skrev 2008-12-10 12:30:52 följande:
    jag har en fin sagoberättelse här som jag vill dela med mej av: hoppas det kan hjälpa er lite.. "två små barn, två små underbara änglabarn, bor i den vackra och rofyllda himmelen, de skyddas och vakas av allt omkring".. de två barnen är klädda helt i "vitt" och de vackra änglarna som dom är undrar hur deras mamma har det? Undrar om hon mår bra? När de tittar ner så ser de sin mamma, men de ser sin mamma sitta på en bänk och vara ledsen.. Mamma håller i ett fint levande ljus som släcks av alla tårar som rinner nedför hennes kinder. Snälla mamma, minns oss med glädje sade barnen till sin mamma i hopp om att hon skulle höra deras böneord. Vi vill att du minns oss precis som vi var och att du inte ska vara ledsen mera. Änglabarnen som är klädda helt i "vitt" satte sej ned på en bänk i himmelen och forsatte sedan sin änglafärd mot en lugn och vacker och trädgård.. där fick de ro och frid och varje dag som sedan gick tänkte de på sin mamma och önskade att hon hade det bra och att hon inte var ledsen mera. "end of story"
    åååå, otroligt fint! tack för att jag fick läsa!
  • emmy840508
    JohannaMatt skrev 2008-12-10 13:41:28 följande:
    vilka fina dikter och berättelser här ovan. Det jag tänkte på lite var att om det finns journaler även från ambulanspersonal sk ambulansjournal? Och kan du inte få ut dem förrän efter rättegången? Det verkar ju som om ni har frågetecken kring detta. Jag önskar så att man kunde få veta hur änglarna har det där uppe, och att man ska se någon mening med detta att barn ska få dö när man såsmåningom själv kommer dit upp. Nu är det så fruktansvärt svårt att tro att en mening skulle finnas, att detta skulle tillåtas om det fanns en gud. Tids nog borde man ju få svar iallafall. Mina ljus brinner för er, ni är ständigt i mina tankar.
    hmmm, jag vet inte om det finns ambulansjournaler. Det var en riktigt bra fråga, det ska jag kolla upp. Men jag har fått prata med ambulanspersonalen som hade hand om barnen. Så, jag har fått svar på lite ang det.
  • emmy840508
    Sascha skrev 2008-12-10 18:01:01 följande:
    Hej Emma. Gick in på denna tråden första gången efter jag såg Kalla Fakta programmet i söndags. Vad fin du var i programmet! Bry dig inte om att folk har åsikter om hur du är och pratar. Tycker du verkar vara väldigt rar och trevlig.Men är det inte jobbigt med alla journalister och kameror där hela tiden? Även i rättssalen. Du behöver inte svara förstås. Hoppas bara du inte känner dig tvungen att ställa upp på intervjuerna och att journalisterna visar respekt för er.Jag hoppas också ni har kunnat vila lite idag och att det går bra imorgon.Kram
    Vad kul att du hittade hit genom kalla fakta!
    Nej, jornalisterna är inte jobbiga alls. De ger mig ett sätt att berätta min historia på. Ett sätt att tala om hur fantastika mina barn var. I rättsalen får de inte vara med kamerorna. De gånger jag har bryit ihop i rättsalen så har de visat mig respekt efteråt och låtit mig vara. Jag tar emot dem när de ringer när jag själv mår bra. De gånger jag mår dåligt svarar jag inte ens när de ringer. Så vi har hittat ett sätt att ge och ta på.... o det fungerar utmärkt på det sättet.
  • emmy840508
    faster skrev 2008-12-10 18:15:52 följande:
    Hej EmmaSitter nu o tittar på det kalla fakta som sändes i aug...har ej sett det innan...Det första jag reagerade starkt på var din oerhört fina pappa då han säger....nu viker vi inte från Emmas sida förrän hon är tillbaka till vår gamla vanliga Emma....sååå fin han är då han uttrycker de orden!!Den glädjen ,man ser då i hans ögon är samma som man ser i dina ögon då du talar om Saga o max.Du talar ju redan tidigt om att det är en hon!!förstår ej varför det inte räcker....att du inte känner hat kan jag inte förstå du må ha ett enormt stort hjärta!Vart åkte ni på resan?kom på mej själv med att sitta här o vinka åt dej när du vände dej om o vinkade....Önskar dej all lycka till o många många tankar o kramar går till dej o din familj!
    Ja, min pappa e fantastisk. Nu i efterhand så lägger jag märke till andra saker hos båda mina föräldrar än vad jag lagt märke till förut.
    När de ser på mig el mina syskon så ser jag kärleken i deras ögon. Jag känner och uppsakattar samhörigheten vi har i våran familj. O jag vet att den dagen min mamma o pappa blir gamla o behöver mig mer. så kommer jag säga samma sak, nu lämnar jag inte deras sida.

Vi åkte på en resa till spanien dagen efter rättegången var slut. Vi var borta i två veckor. Vi hyrde en vill långt ner i spanien och fick vara helt för oss själva. Det var helt underbart!
    Vad gulligt det lät, att du satt och viknade till mig... Jag kom på mig med att sitta o fnissa för mig själv när jag läste det. Sambon tittade lite konstigt på mig
  • emmy840508
    Full av förhoppning skrev 2008-12-11 10:51:21 följande:
    Har tänkt lite på vad som kan motivera monstret att överklaga..... och kom fram till att dels har hon ju inget att förlora eftersom alternativet är livstids fängelse... och dels så får hon ju se Emmas sambo i rätten varje gång... kanske det är en drivande kraft??Vem vet vad som driver ett monster av den kalibern
    jo, hon får ju se honom varje dag... men, hon får se honom sitta och hålla mig i hand, stryka över min rygg el ge mig en varm kram då och då....  
  • emmy840508
    Vårgnistan skrev 2008-12-12 11:11:06 följande:
    Hallå Jag tror det är bäst att ni kanske kan diskutera rättegången i en annan tråd och inte under Emmas ängltråd för sina barn.
    ni får gärna diskutera rättegången här i tråden. Jag vill gärna ha era åsikter och ni som sitter och följer det som händer får gärna komentera här. Det blir intressant o läsa i efterhand.  Så för mig så får ni gärna prata om det här. Det är ju tyvärr saker som händer i mitt liv o jag vill berätta om
  • emmy840508
    idaja skrev 2008-12-12 14:09:22 följande:
    Emma orkar sitta med inne i rättssalen trots att tyskan pratar nu. Hon var riktigt nervös för det, men det går bra säger hon. Hon är genomförkyld idag, så hon mår inte så bra.
    Tack Ida för att du uppdaterar åt mig :0) jag e så lyckligt lottad som har dig som syster. Du är underbar på alla sätt.
Svar på tråden Mina två änglar