SCSI skrev 2008-10-14 14:34:55 följande:
Jag tycker att man måste försöka se skillnaden mellan att behandla OLIKA och att behandla ORÄTTVIST, oxå!Som barn skulle jag t.ex inte haft nåt emot att min mamma satt och luktade på mig, men jag skulle knappats velat att nån annan vuxen gjorde det, hur mkt en av mina föräldrar än valt att leva med personen. Det handlar inte om att barnen ska få som de vill, eller att de vuxna ska få som DE vill. Kärnfamilj eller nyfamilj - ALLA måste få trivas i en familj. Man får hitta lösningar som funkar för alla inblandade. Vill bonusmamman inte ha barn i sängen är det väl inte hela världen att lösa det genom att pappan följer med till barnets säng? har sen bonusmamman egna barn som får ligga i sängen tror jag inte att det ses som orättvisa från barnens sida. Det viktiga är att få närhet av sin förälder - sak samma i vilken säng det är! Det ÄR skillnad på föräldrar och bonusvuxna! Det fattar barn med, de tycker inte att det är konstigt om de får ett annat bemötande och har en annan relation till pappas/mammas nya om de ändå redan har två föräldrar. Att inte ha förälder-barnrelation till alla vuxna i sin omgivning innebär inte automatiskt att man blir orättvist behandlad och ses som en andra klassens människa.jag undrar lite vad ni som drar den slutsatsen lever i för verklighet, det är då inte samma som jag tillbringar större delen av min vakna tid i...
Men hur kan du tro att bonusbarnen inte skulle ta illa upp? Om de vill sova i föräldrarnas säng men får inte. Sedan går deras styvsyskon förbi och är mer än välkomna i föräldrarnas säng? För mig är det som att säga att endast bonusmammans barn får sitta med vid matbordet. Pappans barn får äta någon annanstans... Kan det bli mer askungen än så? Hur motiverar du det, mer än att bonusbarnen tar säkert inte illa upp? Självklart betraktas bonusbarnen då som andra klassens människor.
Jag är inte heller säker på att bonusbarnen alltid vill att bonusföräldern ska sitta och gulla med dem i soffan. Men om man endast är tre stycken i soffan - en bonusmamma, hennes barn samt ett bonusbarn. Då blir det ju ändå lite konstigt om bonusmamman sitter och säger hur bra hennes barn är och sitter och kramar på det medan det andra barnet sitter ensamt. Så skulle man knappast bete sig om ens egna barn hade någon vän där heller, så det tycker jag att man kan undvika.