• Amlin

Bokcirkel i Norrköping

Öppnar en separat tråd där vi som vill läsa och diskutera böcker i höst kan samlas.

På så sätt försvinner inte det som har att göra med bokcirkeln i de övriga diskussionerna i tråden Mammor/gravida i Norrköping.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-13 14:25
    Den aktuella boken är "Ditt kompetenta barn av Jesper Juul. Vi kommer sedan att träffas i början av december för att diskutera boken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-16 16:43
    Ny bok: Anna Gavalda - Tillsammans är man mindre ensam. Vi träffas Torsdagen den 5 februari kl. 18 för att diskutera boken.

• Svar på tråden Bokcirkel i Norrköping
  • annelie9

Den senaste verklighetsbaserade boken jag läste var "mig äger ingen" av Åsa Lindeborg. Det kan jag varmt rekomendera om ni inte redan läst den. Handlar om en tjejs uppväxt med sin alkholiserade pappa.

• annelie9

Ska vi försöka träffas någon dag under vecka 42 istället 13-19 oktober)? Det verkar ju som det inte är ngn av dagarna vi alla kan. Det verkar ju som de flesta vill ses på dagtid allefall första gången.
    Vad säger ni om måndag den 13 oktober eller torsdag 16/10?
    Jag är även öppen för att träffas ngn gång under helgen.

• JuliusOchJag

Jag jobbar ju fortfarande så jag får nog anpassa mig efter er andra känns det som. Jag kan kvällstid och helger och på dagarna om det passar med jobbet. Jag avvaktar lite så länge, men är absolut intresserad av att vara med.

♥ Vecka 30 ♥
  • Amlin

Jag kan säkert torsdagen den veckan.

Det kanske är bra om vi kan träffas alla första gången. Sen, om vi blir många, kanske vi får vara öppna för att dela på gruppen för det är (av erfarenhet) svårt att hitta tider då alla kan. Finns det tex många som vill och kan ses på kvällstid utan barn och andra som vill ses på dagtid med barn så kanske vi måste göra så.

Men som sagt allt handlar ju om hur många vi blir och om vi lyckas hitta någon tid som passar.

• Alemonia

Både 13 och 16 oktober bör funka bra för mej.

Även jag gillar verklighetsbaserade böcker men jag har ganska bred boksmak. Min tanke med boklistan jag påbörjade är att se vad för böcker det finns intresse för så det vore kul om ni andra vill hjälpa till att fylla på den.

• Sagofe

Jag tycker också att det är bäst att läsa olika typer av böcker eftersom vi med största sannolikhet gillar olika saker. Deckare har jag aldrig gillat och verklighetsbaserade böcker där det är så himla synd om huvudpersonen är jag sjukt trött på Men jag kan tipsa om en verklighetsbaserad bok jag läste för ett tag sedan, El choco. Huvudpersonen är inte alls ute efter en massa sympati från läsarna.
    Däremot kan vi ju diskutera om det ska vara böcker med en handling, typ romaner, eller böcker av den typ Jesper Juul skriver (har inte läst något av honom, men det är väl mer "instruktionsböcker", missförstå mig rätt, jag kommer inte på rätt ord just nu )

Hur ska vi ta det med längden på böckerna? Jag har nyligen fått hem Blonde av Joyce Carol Oates. Har hört att den ska vara väldigt bra, men den är ca 850 sidor lång och det blir kanske lite väl långt för en del med bebisar och barn omkring?

• annelie9

Sagofe: Håller precis på att läser El choco och tycker den är gripande :)

alemonia: Har läste både "familjens projektledare säger uppe sig" och allkemisten". Båda böckerna är läsvärda.

Mina bokförslag är "En halv gul sol" av Chimanda Ngozi Adichie.
    "Dödergök" av Katarina Wennstam eller "Is vatten, vatten is" av Majgull Axelsson.

• annelie9

KOm på en till bok jag gärna vill läsa:
    "F-ordet mot en ny feminism" av Petra Östergren

• Alemonia

Jo, längden på böckerna är något att tänka på liksom hur lång tid vi ska ha på oss. Visst skulle det kunna funka med en bok på över 500 sidor men då kanske det går åt några månader för att läsa vilket känns lite länge.

Annelie9: Jag tar mej friheten att fylla på min lista med dina förslag.

Bokförslag:
    Gunilla Bergström: Familjens projektledare säger upp sig
    Jesper Juul: Ditt kompetenta barn
    Paulo Coelho: Alkemisten
    Tinni Ernsjö Rappe och Jennie Sjögren: Lycka till!
    Tinni Ernsjö Rappe och Jennie Sjögren: Diagnos Duktig
    Cajsa Ingmarsson: Små citroner gula
    "mig äger ingen" av Åsa Lindeborg
    "En halv gul sol" av Chimanda Ngozi Adichie
    "Dödergök" av Katarina Wennstam
    "Is vatten, vatten is" av Majgull Axelsson

• AyZee

Tycker det är kul om vi kan komma med förslag på olika typer/genrer av böcker.

Jag tycker ett krav skall vara att boken finns att köpa i pocket!!!

Svar på tråden Bokcirkel i Norrköping