Baklofenpump!
Vi har precis haft 2 hektiska dagar på Astrid Lindgrens och vi ska nu få en baklofenpump inom kort. Finns det ngn med erfarenhet. Vill veta allt om hur det funkat för era barn.
Vi har precis haft 2 hektiska dagar på Astrid Lindgrens och vi ska nu få en baklofenpump inom kort. Finns det ngn med erfarenhet. Vill veta allt om hur det funkat för era barn.
Viggo fick maxdos av tabletterna och precis som du säger, bara biverkningar och inget resultat så jag kan inte påstå att jag trodde så vansinnigt mycket på pumpen heller.
Dosen baklofen ( eller liorisal som det heter i pumpform ) är så minimal och hamnar på exakt rätt ställe så biverkningarna är mycket färre OM dosen är rätt inställd och det kan som sagt ta ett tag att få till det.
Är dosen för låg så försvinner inte spactisiteten och är den för hög så blir han trött och okontaktbar, dregglar ( mer än vanligt ) och muskelsvag. Vi har aldrig märkt av några sömnproblem i samband med pumpen, snarare tvärtom eftersom han nu kan komma till ro.
Sen är det lite grejer att tänka på vid pump, man får inte ha mobiltelefon liggande vid pumpen, stanna inte mellan larmbågarna i affärer, ingen bastu ( pumpen blir het ) ostabil dos om man flyger mm mm inget som påverkar det dagliga livet dock.
I början var jag supernervös över allt men nu tänker man inte på att den sitter där längre...men om 4 år ska det bytas batteri *hua*
Vad kul här han man vart borta två dagar och då händer det saker
Här väntar vi fortfarande på op och börjar tvivila på att ngt händer innan jul trotsatt de lovat...
Mia vad är det som gjorde att pumpen räddade hans liv? Känner att river komer få bättre livskvalite om pumpen fungerar väl och han slipper ha ont. Vi har ju lite andra förutsättningar för våra barn
Ja, så fattade jag det som... Fast först ville de ju ha en bättre bild så bedömningen kan ju bli helt annorlunda.
Viggo hade så grav spactisitet att även dom inre organen blev påverkade och hjärtat var på väg att ge upp när dom till slut bestämmde sig för att sätta in en pump.
Så på det viset så räddade den hans liv :)
Usch, vad jobbigt. Hur märkte de att organen blev påverkade? Undrar eftersom jag ofta tänker hur länge lillemans kropp ska orka med alla dessa spänningar. Han är väldigt snabbandad och har en hög puls. Kan ju omöjligt vara bra... Nu är han bara så periodvis, lyckligtvis är han mer tillfreds i kroppen sen vi började med ketogen kost.
Mia med 4 pojkar skrev 2008-11-22 15:32:41 följande: