Baklofenpump!
Vi har precis haft 2 hektiska dagar på Astrid Lindgrens och vi ska nu få en baklofenpump inom kort. Finns det ngn med erfarenhet. Vill veta allt om hur det funkat för era barn.
Vi har precis haft 2 hektiska dagar på Astrid Lindgrens och vi ska nu få en baklofenpump inom kort. Finns det ngn med erfarenhet. Vill veta allt om hur det funkat för era barn.
regnbågsbaby skrev 2008-12-10 16:29:32 följande:
regnbågsbaby skrev 2008-12-10 21:20:28 följande:
regnbågsbaby skrev 2008-12-11 13:54:14 följande:
Min kille är 2 1/2 men läkaren i Lund säger att de haft så små barn som 1-åringar. Tror att de går mer på vikt. Har för mig att de sa 14 kilo och Vilmer väger 14,5 kg.
När Viggo fick sin pump sa dom att barnet måste ha ett visst mått mellan höftkammen och revbenen. Nu sist hörde jag att dom kommit på ett nytt sätt att sätta pumpen så mindre barn också kunde få den så det kanske kan vara läge att kolla upp det igen :) ( viggo var 26 månader när han fick sin )
Till oss pratade han mest om att helst sätter man pumpen på motsatt sida från knappen då knappen kan öka risken för infektioner. & skulle han då få en infektion skulle dom måsta plocka ut pumpen & då kan man bara sätta den på den sidan där knappen sitter & skulle de då bli en infektion då också skulle det vara kört, alltså man skulle inte kunna sätta in någon pump igen. & som jag då förstod det var det ökade risk att det skulle bli komplikationer då han är så liten. Han påstod att det var jättebökigt att få dit pumpen då man är liten. Han hade gjort det på någon som var mindre än Alvin.
Alvins neurologläkare har planer på att prata med dom nere i Lund istället för att se vad dom säger.
Var i Lund igår och träffade neurokirurgen angående pump. Tyvärr ser det ut som vi får vänta ett tag till. Mellanrummet mellan revbenet och höftkammet var precis så stort så att pumpen skulle få plats men det fanns ingenting att ge på och då skulle det vara stor risk för skav och infektioner som följd. Han ville ha minst en cm till. Däremot var de helt överrens om att han SKA ha pump och de tror att han kommer att bli hjälpt bra av det.
Så nu är det bara att vänta på att lilleman ska skjuta i höjden lite till...
SaraKS: Frågade honom om knapp (V har ju också det) och det var inga problem enligt honom. Rent teoretiskt, som han sa, så är det en ökad risk för infektion men han hade gjort många op på barn som även har knapp. Även satt på samma sida som knappen.
ellie2 skrev 2008-12-16 12:12:01 följande:
Adams/Sofia: Läkarna säger inget alls, konstigt att hon reagerar så skarpt på baklofenet. Men vi får prova när hon blir lite större säger de.
Idag fick vi en tid för testdos baklofen så den 19 januari så blir detäntligen vår tur!!! Hoppas att allt vad sjukdomar håller sig borta nu
Va bra att det äntligen är dags! Hoppas nu at ni får hålla er friska så att det blir av. Vill höra allt om hur det går. Lycka till!!!
Nu har River haft sin pump i snart ett år och vilken skillnad!!!! en helt fantastisk liten manick den där hockeypucken..
Nu kommer en fråga har ngn av era barns pumpar börjat puta ut ordentligt?
Rivers pump har tendens till att stå ut ganska mycket iofs inget farligt men det ser oerhört obekvämt ut men han verkar inte tycka det är obehagligt. Men häromdagen blev jag nästan lite rädd när hela pumpen ställde sig på sidan och stor rakt ut såg skitläskigt ut men den sjönk tillbaks igen..
Hur har ni det med dosen på medicin vi har haft lite problem med att River ibland blir för slapp och ibland blir tokspänd. Verkar som omdet knixar lite på katetern så att dosen blir ojämt fördelad.
Sara Underbart att höra..
Visst är inte pucken perfekt men vilken skillnad den gjort.
Läskigt med att den vände sig helt. Vi hoppas att vi inte råkar ut för det:-S