• LillaFrun

Vi som lyckats med insemination :-)

Jag har absolut inte plussat men tänkte om de som gör det ville lägga in sig här, kanske antal försök och ev behandlingar.
    Känns som det går trögt på den här fronten för en hel del, inkl mig själv, så vi skulle behöva lite hopp.
    Se att det faktiskt funkar
    Hoppas att någon nappar på ide´n och hjälper oss att hålla hoppet uppe
    Givetvis massor grattiskramar till listans framtida medlemmar.

• Svar på tråden Vi som lyckats med insemination :-)
  • HjärterEss

Fröken Fräken skrev 2008-10-09 14:05:28 följande:

I vårt fall visade det sig att min man helt saknar spermier och därför har vi gjort inseminationer med donerad sperma.
    Jaha okej! Tack för svaret! Finns det någon symtom på avsaknad av sperma? Fast jag vet nog svaret ändå. Lycka till!
  • Fröken Fräken

HjärterEss: Tyvärr inte. Vi trodde allt var frid och fröjd i flera år. Det blev bara inga barn. När vi sedan gjorde utredningen och min man fick lämna spermaprov var provet ok i mängd men det visade sig att det inte simmade runt några spermier i provet. Så man kan inte se på mannens utlösning om det finns spermier eller ej. Det krävs mikroskåp för det.

• salt

Hehe...Nu fick jag roliga bilder i huvet. Vi har gjort DI av samma anledning som Fröken Fräken och hennes man. Och vi hade heller inget mikroskop med oss i sängen för att kolla om det fanns simmare i satsen

Det fanns heller inget som visade på någon anledning när min man fick ta prover och mäta hormonnivåer och annat. Det enda som var felaktigt var att det inte fanns några spermier ens när de gick in kirurgiskt och letade...

Men så är det..

• HjärterEss

Fröken Fräken skrev 2008-10-09 15:03:30 följande:

HjärterEss: Tyvärr inte. Vi trodde allt var frid och fröjd i flera år. Det blev bara inga barn. När vi sedan gjorde utredningen och min man fick lämna spermaprov var provet ok i mängd men det visade sig att det inte simmade runt några spermier i provet. Så man kan inte se på mannens utlösning om det finns spermier eller ej. Det krävs mikroskåp för det.
    Okej, tack så hjärtligt för svaret!
  • LillaFrun

Fröken Fräken och Salt
    Har ni fått någon anledning till varför det saknades spermier?
    Om det varit så hela tiden eller om det är något som hänt under åren?
    Ni behöver givetvis inte svara om det känn för personligt.

• Fröken Fräken

Salt: Vi har inte heller någon förklaring till varför man inte hittar några spermier varken i provet eller när man gjorde en biopsi. Inga hormonfel eller nån sjukdom i barndomen. Min man är bara steril. varför kommer vi aldrig få veta. Helt ofattbart egentligen.
    Men nu ser vi båda fram emot vår bebis som snart ska titta ut. Maken pratar med magen varje kväll. Säger till magen : Pappa är bäst, pappa är snällast. Mamma är elak

• Fröken Fräken

Salt: Ha ha ha! Mikroskåp i sängen! Fniss! Får oxå roliga bilder i huvudet när jag läste din kommentar!

BF 4/12-08
  • LillaFrun

Fröken Fräken skrev 2008-10-09 15:29:10 följande:

Salt: Vi har inte heller någon förklaring till varför man inte hittar några spermier varken i provet eller när man gjorde en biopsi. Inga hormonfel eller nån sjukdom i barndomen. Min man är bara steril. varför kommer vi aldrig få veta. Helt ofattbart egentligen. Men nu ser vi båda fram emot vår bebis som snart ska titta ut. Maken pratar med magen varje kväll. Säger till magen : Pappa är bäst, pappa är snällast. Mamma är elak
    HA ha ha, ja vi hoppas att vi oxå ska koma dit, ska göra andra försöket i november så får vi se om vi lyckas eller ej.
    Läste om några där mannen fick diagnos störd spermieutveckling och simmarna gick inte att använda sen bytte de läkare som hittade topp spermier i bitestikeln, så man blir ju lite fundersam....
  • salt

Det verkar som om det är något min man alltid "inte haft". Som jag förstod det så finns inte de celler som producerar spermier. Men varför det är så fick vi aldrig någon förklaring på. Tror att det är mycket de inte vet och som mer ligger på forskningsnivå snarare än sjukvårdsnivå, och eftersom det inte gjorde min man sjuk utan enbart innebar symptomet barnlöshet så är det barnlösheten de har behandlat...

Man blir lite lämnad till att hantera saker och ting på egen hand i den här världen. Visst blir man ledsen, men vi är samtidigt jätteglada över att vi har fått hjälp så att vi har en bebis på väg!

• Fröken Fräken

Vi levde länge på hoppet att man skulle hitta en enda fin liten spermie när man gjorde biopsin (då går de in i testiklarna och kollar om de kan hitta några spermier där som inte kommer ut vid utlösning). Men icke sa nicke. inga spermier där inte. Så vi har testat alla möjligheter för min man att få ett biologiskt barn. För oss blev DI näst bästa alternativ. Och det beslutet ångrar vi inte för en sekund!

BF 4/12-08
Svar på tråden Vi som lyckats med insemination :-)