Hejsan - jag läste TS, och lyder!
Vi slutade med preventivmedel 2005 och levde enligt devisen "blir det så blir det", började försöka mer organiserat 2006 och påbörjade utredning hösten 2007. Inga avvikelser hittades, utan vi hör till den föga sexiga gruppen oförklarligt barnlösa. Valde att börja med insemination istället för IVF dels av ekonomiska skäl, dels av psykologiska skäl. Funkar det inte med IVF finns inte så många alternativ kvar, funkar inte insemination finns ju IVF ... Men många gånger tvekade jag över detta, särskilt som månaderna gick.
Jag har ökad risk för blodproppar (protrombingenen faktor II), så jag har gått på trombyl under hela tiden.
Började göra utredning på Mamma Mia i Sthlm, men bytte ganska snart till Sophiahemmet. Tyckte SH var toppen, träffade alla gyn där tror jag. Tycker man att det är jobbigt med många olika gyn är det inget att rekommendera, men tycker man att det är ok kan jag verkligen rekommendera SH.
Försök 1: maj/juni 2008
Standardkur pergo, 5 tabletter. Avbröts på grund av överstimulering.
Sommarlov ... GRRRR!
Försök 2: augusti 2008
Pergo, totalt 3 tabletter. Ett fin ägg, men lite tunn slemhinna. Pregnylspryta.
15 miljoner spermier.
Negativt
Försök 3: september 2008
På grund av den dåliga tillväxten på slemhinnan bytte jag från pergo till puregonspruta. 25 IE (låg dos eftersom jag verkar vara lättstimulerad) i ungefär fem dagar.
Fint ägg och en finfin slemhinna!
Pregnylspruta
15 miljoner spermier.
Negativt
Försök 4 - sista försöket innan IVF: oktober 2008
Puregon, 25 IE i ungefär fem dagar.
Fint ägg och bra slemhinna.
Ovitrellespruta - pregnyl slut på apoteket. (Otroligt mycket lättare att sätta än pregnylen, har ni möjlighet att välja, ta ovitrelle!)
4 miljoner spermier (fasen, så går det när man har sex lite för nära inseminationen ...)
Testade positivt i torsdags!
Går nu på fragmin, 5000 IE per dag. Gräsliga nålar i de sprutorna.
Inboxa gärna om du undrar något!