• LillaFrun

Vi som lyckats med insemination :-)

Jag har absolut inte plussat men tänkte om de som gör det ville lägga in sig här, kanske antal försök och ev behandlingar.
    Känns som det går trögt på den här fronten för en hel del, inkl mig själv, så vi skulle behöva lite hopp.
    Se att det faktiskt funkar
    Hoppas att någon nappar på ide´n och hjälper oss att hålla hoppet uppe
    Givetvis massor grattiskramar till listans framtida medlemmar.

• Svar på tråden Vi som lyckats med insemination :-)
  • Challen

måste man vänta i tre veckor innan man gör gravtest? Vad säger läkarna om alkohol? Ska man leva som vanligt eller ska man se sig själv som gravid tills motsatsen bevisas?

• Challen

måste man vänta i tre veckor innan man gör gravtest? Vad säger läkarna om alkohol? Ska man leva som vanligt eller ska man se sig själv som gravid tills motsatsen bevisas?

• bou
    Svar på #82
    hej challen,

harligt att hora att man inte ar den enda som verkar funderar over alkoholintag under perioden mellan agglossning (eller insemination nu i var nya situation) och gravtest.

jag stallde en liknande fraga ovan och fick ett par olika svar. nagon hade fatt veta av sin lakare att hon kunde leva som vanligt (dvs med alkohol) under vantetiden. andra foredrar ju att vara forsiktigare vilket ocksa ar helt forstaeligt.

sjalv tycker jag bara att det kanns sa jadrans jobbigt efter att ha forsokt bli gravid sa lange att leva som om man vore gravid i tva veckor varje manad for att sen inse varje manad att man ju inte var gravid den har manaden heller. sa jag har gett upp det och lever mest som vanligt.

men nu ar fragan alltsa om man ska bete sig annorlunda vid insemination. jag har hort att chansen pa att bli gravid med insemination ar ca 10% (sa jag tror inte jag kommer leva efter motivet "gravid tills motsatsen bevisas"). personligen tror jag att jag kommer leva mer eller mindre som vanligt veckorna efter insemination (dvs dricka vin till maten om jag skulle kanna for det) men undvika brakfyllor. vi ska pa brollop dagarna efter sa skulle jag helt lata bli skulle hela bekantskapskretsen utga fran att jag ar gravid.
  • Challen

Vad bra! Min kompis gjrde IVF förra helgen och vi ska ha möhippa för en kompis om tre veckor och hon sa att jag nog inte heller skulle dricka, men då sa hon nog det för att inte bli ensam :) Hahaha vad avis hon blir!!
    Gud, 10 % chans, man kan undra varför man väljer att göra detta överhuvudtaget. Varför man inte går på IVF på en gång.

• annsofia

Stort GRATTIS regnbågsbaby!! Skrattande

• Marge75

Hejsan - jag läste TS, och lyder!

Vi slutade med preventivmedel 2005 och levde enligt devisen "blir det så blir det", började försöka mer organiserat 2006 och påbörjade utredning hösten 2007. Inga avvikelser hittades, utan vi hör till den föga sexiga gruppen oförklarligt barnlösa. Valde att börja med insemination istället för IVF dels av ekonomiska skäl, dels av psykologiska skäl. Funkar det inte med IVF finns inte så många alternativ kvar, funkar inte insemination finns ju IVF ... Men många gånger tvekade jag över detta, särskilt som månaderna gick.

Jag har ökad risk för blodproppar (protrombingenen faktor II), så jag har gått på trombyl under hela tiden.

Började göra utredning på Mamma Mia i Sthlm, men bytte ganska snart till Sophiahemmet. Tyckte SH var toppen, träffade alla gyn där tror jag. Tycker man att det är jobbigt med många olika gyn är det inget att rekommendera, men tycker man att det är ok kan jag verkligen rekommendera SH.

Försök 1: maj/juni 2008
    Standardkur pergo, 5 tabletter. Avbröts på grund av överstimulering.

Sommarlov ... GRRRR!

Försök 2: augusti 2008
    Pergo, totalt 3 tabletter. Ett fin ägg, men lite tunn slemhinna. Pregnylspryta.
    15 miljoner spermier.
    Negativt

Försök 3: september 2008
    På grund av den dåliga tillväxten på slemhinnan bytte jag från pergo till puregonspruta. 25 IE (låg dos eftersom jag verkar vara lättstimulerad) i ungefär fem dagar.
    Fint ägg och en finfin slemhinna!
    Pregnylspruta
    15 miljoner spermier.
    Negativt

Försök 4 - sista försöket innan IVF: oktober 2008
    Puregon, 25 IE i ungefär fem dagar.
    Fint ägg och bra slemhinna.
    Ovitrellespruta - pregnyl slut på apoteket. (Otroligt mycket lättare att sätta än pregnylen, har ni möjlighet att välja, ta ovitrelle!)
    4 miljoner spermier (fasen, så går det när man har sex lite för nära inseminationen ...)
    Testade positivt i torsdags!

Går nu på fragmin, 5000 IE per dag. Gräsliga nålar i de sprutorna.

Inboxa gärna om du undrar något!

• annsofia

Marge75, stort GRATTIS även till dig!!! Skrattande 

• regnbågsbaby
    Marge75 skrev 2008-11-01 21:02:57 följande:
    Hejsan - jag läste TS, och lyder!Vi slutade med preventivmedel 2005 och levde enligt devisen "blir det så blir det", började försöka mer organiserat 2006 och påbörjade utredning hösten 2007. Inga avvikelser hittades, utan vi hör till den föga sexiga gruppen oförklarligt barnlösa. Valde att börja med insemination istället för IVF dels av ekonomiska skäl, dels av psykologiska skäl. Funkar det inte med IVF finns inte så många alternativ kvar, funkar inte insemination finns ju IVF ... Men många gånger tvekade jag över detta, särskilt som månaderna gick. Jag har ökad risk för blodproppar (protrombingenen faktor II), så jag har gått på trombyl under hela tiden. Började göra utredning på Mamma Mia i Sthlm, men bytte ganska snart till Sophiahemmet. Tyckte SH var toppen, träffade alla gyn där tror jag. Tycker man att det är jobbigt med många olika gyn är det inget att rekommendera, men tycker man att det är ok kan jag verkligen rekommendera SH.Försök 1: maj/juni 2008Standardkur pergo, 5 tabletter. Avbröts på grund av överstimulering. Sommarlov ... GRRRR!Försök 2: augusti 2008 Pergo, totalt 3 tabletter. Ett fin ägg, men lite tunn slemhinna. Pregnylspryta. 15 miljoner spermier. NegativtFörsök 3: september 2008På grund av den dåliga tillväxten på slemhinnan bytte jag från pergo till puregonspruta. 25 IE (låg dos eftersom jag verkar vara lättstimulerad) i ungefär fem dagar. Fint ägg och en finfin slemhinna! Pregnylspruta15 miljoner spermier.NegativtFörsök 4 - sista försöket innan IVF: oktober 2008Puregon, 25 IE i ungefär fem dagar.Fint ägg och bra slemhinna.Ovitrellespruta - pregnyl slut på apoteket. (Otroligt mycket lättare att sätta än pregnylen, har ni möjlighet att välja, ta ovitrelle!)4 miljoner spermier (fasen, så går det när man har sex lite för nära inseminationen ...)Testade positivt i torsdags! Går nu på fragmin, 5000 IE per dag. Gräsliga nålar i de sprutorna. Inboxa gärna om du undrar något!
    Grattis till plusset!! kramar
  • Fröken Fräken

Stort GRATTIS till Regnbågsbaby och Marge75!!!  

Alltid kul att se att fler lyckas!

BF 4/12-08
Svar på tråden Vi som lyckats med insemination :-)