• LillaFrun

Vi som lyckats med insemination :-)

Jag har absolut inte plussat men tänkte om de som gör det ville lägga in sig här, kanske antal försök och ev behandlingar.
    Känns som det går trögt på den här fronten för en hel del, inkl mig själv, så vi skulle behöva lite hopp.
    Se att det faktiskt funkar
    Hoppas att någon nappar på ide´n och hjälper oss att hålla hoppet uppe
    Givetvis massor grattiskramar till listans framtida medlemmar.

• Svar på tråden Vi som lyckats med insemination :-)
  • bou

hej,

toppen med en lista over inseminationer som lyckats! har precis fatt reda pa att vi ska gora forsta insemination nasta cykel och sokte just efter exempel pa folk som lyckats eftersom jag fatt for mig att det inte ar sa stora chanser.

var historia ar att vi har forsokt i 2.5 ar utan resultat och med diverse problem pa vagen. i slutandan tror jag dock man kan saga att vi ar oforklarligt ofrivilligt barnlosa.

kanner att jag har lite dalig koll pa hela inseminationsgrejen dock. var inte forberedd pa att gyn skulle foresla insemination sa hade liksom inte tankt igenom alla fargor. finns det nagon praktisk forklaring av hela processen pa internet som nagon kanner till? har fattat hur det gar till rent tekniskt men finns det t ex nagra speciella forhallningsorder innan / efter? ska man t ex lata bli att ha sex ett par dar innan for att ladda upp spermierna? bor man vila efterat, ta ledigt fran jobbet? jag ska ata pergo innan men har inte hort nagot om sprutor - ar sprutor ett senare steg ifall pergo inte funkar?

hur har ni betett er de tva veckorna mellan insemination och beraknad icke mens? personligen orkar jag t ex inte langre bry mig om att absolut inte dricka alkohol och att ideligen knapra folsyra efter att ha forsokt sa lang tid (what's the point liksom), men man kanske skulle skarpa sig nu nar det blir insemination.

hoppas iaf kunna lagga till mig pa listan over lyckade inseminationer tidigt nasta ar.

• guldplutt

bou - det kan nog stämma att om pergo inte funkar så går man vidare till sprutor. vi inseminerades på pergo förra gången, och ska prova det nu igen. man behöver inte ta ledigt, det känns ingenting att insemineras, och man ska leva precis som vanligt fram till testdag!

jag lever som vanligt till den dag jag plussar, det är också vad vår läkare rekommenderar. folsyra äter jag dock, det finns ju i tex mitt val kvinna, som känns som ett bra tillskott i övrigt också.

det är inte så stor chans (ca 15%) att lyckas vid insemination, men givetvis beror det på vad man har för problem. och uppenbarligen så finns det de som lyckas!

• Fröken Fräken

Till oss sa man att var tredje insemination lyckas. Vi lyckades på 2:a försöket.

Jag fick inga hormoner utan vi körde på egen cykel, båda gångerna. Jag åt mitt val kvinna i början och sen efter + har jag ätit folsyretabletter. Jag satte mig själv på alkoholförbud från insemination till testdag, det var ju bara 2 veckor så det var inga problem. Däremot levde jag som vanligt mellan 1:a insem i november och 2:a insem i februari.

Lycka till med era inseminationer. Själv kan jag inte vänta tills resultatet är villigt att titta ut. Börjar bli lite trött på att vara gravid nu

BF 4/12-08
  • spirea

Hej hej! Tänkte på det där med att det är så olika siffror som anges vad gäller hur stor del av inseminationer som lyckas; det kan ju vara så att det skiljer sig dels beroende på ålder såklart men också mellan makeinsemination och DI. För min ålderskategori tror jag att chansen var 22-25%, en det var ju DI. Då vet man ju att det är toppen-spermier i tillräcklig mängd. Nu har jag bara två veckor kvar till BF.
    Lycka till ni som är mitt uppe i inseminationerna!

• LillaFrun

spirea
    De där toppenspermierna hoppas jag att jag ska få ett möte med om knappt två veckor, har bokat bord åt dem i Ägglådan, så nu är det bara att hoppas att de har ställt in gps:en rätt

• spirea

Ha ha! Lycka till Lilla Frun! Ja håller tummarna!

• guldplutt

En tredjedel av alla inseminationer låter optimistiskt, det är ju högre andel än vad chansen är vid vanligt samlag om man inte har några problem (ca 20-25%), och ofta är det ju för att man har några problem som man gör en insemination. Men visst har spermiernas kvalitet betydelse (var inget problem i vårt fall trots makeinsemination). och det är såklart bättre att ha en positiv än en negativ syn på det när man går in i det...

• Challen

Vilken bra tråd, och vad skönt att se att det funkar. Jag ska på mitt första besök idag, och hoppas få börja äta Pergo imorgon. Har ju dock hört att det kan finnas rester och annat kvar som gör att man måste stjuta upp försöktet. Vi har en son på 2 1/2 halvt som kom till på vanligt sätt, har försökt få syskon över 1 1/2 år. Så frustererande när allt är bra med oss båda två.

Jag känner verkligen att jag behöver peppning, att detta kommer att lyckas. Jag har liksom ställt in mig på att det kommer att gå åt skogen så att jag inte blir så besviken. Samma känsla som när vi har förstöktpå egen hand.

Jag vill lyckas nu!!!

går också på Sofia Hemmet, har träffat Lars Nylund.

• alexia81

Hej ja då var insemineringen klar gjorde det i dag nu gäller det att hålla tummarna i tre veckor oc sen göra grav test och hoppas att det är ett +

• funski

hej,

Jag inseminerades igår för andra gången på sophiahetmmets andrologmottagning. Det var ostimulerat även denna gång men nu fick jag progesteron eftersom jag har ganska kort cykel?
    Ngn annan som fått det?

Svar på tråden Vi som lyckats med insemination :-)