• SarahA

Handla tidigt till bebis

Jag är visserligen bara i vecka 4+3,
    men skadar ju inte att fråga nu ;)

Det är ju enormt mycket som ska köpas innan barnet är fött,
    och en dyr kostnad om man skulle köpa allt månaden innan BF.
    Så vad är värt att köpa tidigt och när tycker ni att man kan börja shoppa?

• Svar på tråden Handla tidigt till bebis
  • SarahA

Ja okej, jo som lina822 säger, jag hade ju blivit minst lika ledsen om jag fick MF när jag köpt barngrejer eller om jag inte hunnit köpa det. Grejerna i sig är ju inget sorgligt.

Förmodligen kommer jag börja shoppa när jag är i vecka 13-14.
    Då är ju risken inte lika stor även om något kan hända ändå.

• Fry

Visst det kanske inte händer så ofta men när man själv har vart med om detta elr nån i närheten så blir man tyvärr påverkad..Detta är mitt 3 barn o i början e man lika orolig varje gång.
    Innan detta hände så tänkte man inte på att folk förlorar barn för då var det bara att skaffa barn o allt går bra men man får en tankeställare efter sånt här..
    Man väntar ju inte på att ngt ska hända men man har det i tankarna ändå..
    De mådde väldigt dåligt efter att ha väntat på barnet i 40 veckor o sett fram emot det o köpt grejer o sen komma hem till dessa grejerna o behöva ta bort de utan att ha ngt barn med sig..

• SarahA

Fry: Jo jag förstår att det måste vara påfrestande om de var så långt gångna och kanske inrett rummet etc.
    Jag kommer inte ta ut något i förväg och inreda efter barnets behov i ett tidigt stadie, jag kommer bra förbereda mig med grejer som behövs, slänga in det i garderoben och plocka fram det när jag behöver dem.

• lina822

ja, det är sant att alla vi har det i tankar nånstans...jag förstår att man tänker på sånt efter att man har sett sina vänner gå igenom detta.....
    Men vi ska försöka att inte tänka på tråkiga saker!

• lina822

Ska inte heller inreda rummet utan bara stoppa grejer i garderober.......

• Fry

Ja jag har ju grejer från barnen innan så behövs ju inte så mkt men en vagn kommer jag köpa sen nångång..
    Men förstår de som inte vart med om sånt inte tänker på det heller,gjorde inte jag heller förrän efteråt..Då helt plötsligt såg man att det faktiskt dör barn vid förlossning elr sent i graviditeten..men inte så ofta..men ändå..

• Alexandra84

Det jag köpte först var kläder, sängkläder, ja allt sånt där smått som inte tog nån platts och inte syntes.
    Stora saker som vagn, balja, skötbord och säng började jag köpa in efter v25 ungefär.

Kan tillägga att jag tycker inte det är fel alls att börja köpa små saker tidigt, kan va ett bra sätt att vänja sig vid tanken att man ska få en bebis i familjen. Blir även lättare för pappan att få bevis på att det faktiskt finns nåt där inne
    Många kan ju tycka att man inte får köpa en strumpa ens innan man är i v30...

~*~ Lycklig mamma till två, men i april blir dom tre ~*~
  • SarahA

Jo jag har ju inte barn sen innan så jag är ju helt nervig nu och tror att jag ändå säkert kommer få MF :(
    Men jag försöker inte tänka så trots allt, det är ju bättre att oroa sig så lite som möjligt.

Jag kommer inte berätta för nära och bekanta än, så jag köper ju inte en stor vagn och ställer i vardagsrummet än ;)

• Fry
    SarahA skrev 2008-10-21 09:06:56 följande:
    Jo jag har ju inte barn sen innan så jag är ju helt nervig nu och tror att jag ändå säkert kommer få MF :( Men jag försöker inte tänka så trots allt, det är ju bättre att oroa sig så lite som möjligt. Jag kommer inte berätta för nära och bekanta än, så jag köper ju inte en stor vagn och ställer i vardagsrummet än ;)
    Det kommer säkert o gå hur bra som helst för dej..var lika nervig med detta 3 barnet också..
  • Mor85

Jag är i V.26 och jag har inhandlat alla kläder, säng, sängkläder, vagnleksak, speldosa, åkpåse och fårskinn

De blir väldigt dyrt med allt som ska köpas och för mig är de lättare att köpa lite varje månd istället för att spara lite varje månad Men de är upp till var o en  tycker jag.
    De vi inhadlar sist är ju barnvagnen och skötbordet Bor ju bara i en 2:a så vill inte ha dom stora sakerna för tidigt. Är beräknad till den 2 februari och efter nyår har vi sagt att vi
    ska köpa hem barnvagn och skötbord och börja plocka i ordning hemma

Svar på tråden Handla tidigt till bebis