• SarahA

Handla tidigt till bebis

Jag är visserligen bara i vecka 4+3,
    men skadar ju inte att fråga nu ;)

Det är ju enormt mycket som ska köpas innan barnet är fött,
    och en dyr kostnad om man skulle köpa allt månaden innan BF.
    Så vad är värt att köpa tidigt och när tycker ni att man kan börja shoppa?

• Svar på tråden Handla tidigt till bebis
  • Mor85

De fungerar lika bra med en begagnad, de finns många som säljer sina o dom knappt använt dom. Vi har valt att köpa ny, men de är bara vi Vi har köpte lite annat begagnat men vi ville ha en ny barnbagn till första bäbben

• pussgurkan86
    skruttan85 skrev 2008-10-21 12:09:43 följande:
    En sak till som är bra att börja kolla på tidigt är babyskydd till bilen. För oss tog det ett tag då vi skulle välja sånt, eftersom det har så mycket med säkerhet att göra. Men det är ju om man har bil såklart, annars klara man sig kanske ändå. Men vi måste ju ha med det till BB, annars kommer vi inte hem
    vadå för babyskydd? menar du bilbarnstol eller?
  • Aquavit

Vi ville vänta tills efter rutin-UL med att handla något.
    Då hade jag sett en barnvagn före tt jättebra pris på Blocket en eller två veckor innan UL men kände att det var för tidigt. Men dagen efter UL kollade jag igen, och den fanns kvar till sänkt pris, så då köpte vi den! Så i vecka 19 köpte vi barnvagn och bilbarnstol, utöver det har vi fortfarande inte köpt något, nu är jag i vecka 23.
    Har dock börjar kolla på spjälsäng och skötbord... kläder väntar vi nog lite med. Tror vi kommer få en hel del också.
    Men jag känner ingen panik, vi har gott om tid på oss!

Vi funderade också på en helt ny vagn först, att få en helt fräsch, få välja färg osv. Men sen när vi kollade i butiker och jämförde priser så kändes det vanisnningt! Vagnar säljs på Blocket som bara har använts några få månader och är jättefräscha, till flera tusen kronor lägre pris. Väntar man och håller koll så kan man säkert ändå få den färg man vill ha.
    Så så blev det för oss. Vi köpte ett paket med sitt/liggvagn, bilbarnstol med adapter, åkpåse, skötväska och ett litet parasoll för 4000 kr där varje del hade använts i ca 3 månader och såg helt oanvänt ut och köpts från butik för 11000 kr för mindre än ett år sen.

• Aquavit

...som de som vi köpte vagnen av, det är smartare att köpa en begagnad första vagn och sen om man vill byta när bebis kan ha sittvagn, då vill man ofta ha en smidigare vagn ändå än den första-vagnen, då kan man kosta på sig lite mer, för den kommer man ha mycket längre. Tyckte hon

• Billan n

Jag vill allt ha nytt till min första lilla bebis jag Glad

Gravid i vecka 23
  • skruttan85
    pussgurkan86 skrev 2008-10-21 12:25:38 följande:
    vadå för babyskydd? menar du bilbarnstol eller?
    Ja, den första bilbarnstolen heter babyskydd, det är ett sånt som du kan bära bebisen i också. Vi valde en aktagraco logico S. Hade dock valt en beezafe (tror det stavas så) om vi haft isofix i vår bil. (det finns i nyare bilar, en särsklid grej att fästa bilbarnstolen i)
  • ToKar
    Aquavit skrev 2008-10-21 12:30:47 följande:
    ...som de som vi köpte vagnen av, det är smartare att köpa en begagnad första vagn och sen om man vill byta när bebis kan ha sittvagn, då vill man ofta ha en smidigare vagn ändå än den första-vagnen, då kan man kosta på sig lite mer, för den kommer man ha mycket längre. Tyckte hon
    Håller fullständigt med... Man kan köpa ngt annat för de där fyra tusen kronorna som man sparar på att köpa begagnat. Jag hittade fina emmaljunga city cross vagnar på nätet som är använd i några månader för 3 000 kr, det tycker jag låter rimligt. Det är inte säkrare att köpa en ny tycker jag då man vet att en begagnad är testad och servad. Jobbigt med nya vagnar som krånglar... Plus att man som sagt inte använder den så länge, man brukar köpa en ny sittvagn som är smidigare
  • pussgurkan86
    skruttan85 skrev 2008-10-21 12:47:35 följande:
    Ja, den första bilbarnstolen heter babyskydd, det är ett sånt som du kan bära bebisen i också. Vi valde en aktagraco logico S. Hade dock valt en beezafe (tror det stavas så) om vi haft isofix i vår bil. (det finns i nyare bilar, en särsklid grej att fästa bilbarnstolen i)
    ok bilbarnstol har jag
  • Lindizen

Själv så har jag köpt massa bebis saker trots att jag ej fått ett + än ... bara för att jag inte kunnat motstå......

tycker ni det är dumt av mig att göra så???

• Lindizen
    dreamers skrev 2008-10-21 14:28:32 följande:
    Själv så har jag köpt massa bebis saker trots att jag ej fått ett + än ... bara för att jag inte kunnat motstå...... tycker ni det är dumt av mig att göra så???
    det är jag Linda som gör detta alltså
Svar på tråden Handla tidigt till bebis