• SarahA

Handla tidigt till bebis

Jag är visserligen bara i vecka 4+3,
    men skadar ju inte att fråga nu ;)

Det är ju enormt mycket som ska köpas innan barnet är fött,
    och en dyr kostnad om man skulle köpa allt månaden innan BF.
    Så vad är värt att köpa tidigt och när tycker ni att man kan börja shoppa?

• Svar på tråden Handla tidigt till bebis
  • solouniko

Köpte vagnen idag Skrattande Är i vecka 20 och dom säljer ju ut många av 2008s årsmodeller så vi passade på då den var 2000 billigare just den vi ville ha.

Annars har jag inte köpt något än, vi vet vilken säng vi ska ha och även vilket babyskydd men jag vill vänta ändå så länge som möjligt. Inte för att jag är speciellt rädd att det ska hända nått utan bara för att jag ska ha nått att göra i slutet när jag går hemma med HP förhopnningsvis Glad Vill som inte "göra bort" allt för tidigt för då går nog tiden ännu långsammare i slutet. Stora kostnader som vagn, säng, babyskydd osv kan ju vara bra att sprida på. Men allt smått får nog vänta ett tag till iallafall Glad

BF 090321 ♥
  • lykta

Jag hade bara köpt ett set kläder (body, byxa, mössa, strumpor) till Elias då han föddes. vi visste inte könet och sedan hade jag med 2 beige bodys jag fått låna av min kusin.
    Sedan fick vi jättemycket fina pojkkläder av alla som kom och hälsade på bb. De skickade jag med nyblivna mormor hem och så tvättade hon dem (och strök o strök, o strök så de skulle vara riktigt mjuka!!!

Till denna bebisen kommer jag nog att göra ungefär detsamma. Nu har jag dessutom sparat en del "neutrala bodysar" som ELias hade första tiden så jag tror bara att jag kommer att köpa 1-2 nya set själv.

Tyckte inte heller att det var särskillt mycket som behövdes till bebisen, jag tyckte den stora kostnaden låg i bindor, amningsinlägg, salvor, amningsbhar mm till mig själv.

• Baby M

Jag är i v 20, och har fått lite grejer från andra.. En 5 stycken plagg som är nya, och sedan en 10 plagg som är begagnade. Har köpt 3 par mjukisbyxpr nyligen, och 5 bodys, då det var på erbjudande. För övrigt har vi tänkt börjar titta efter grejer runt v 30, för då är det ju väldigt safe om bebisen föds, alltså ingen större risk att förlora den. Och vi har ju fått postiva besked på UL att allt ser bra ut. Så då blir det väl en del kläder i strl 56 framförallt som vi köper, plus ett startset i strl 50 Mellandagsrean infaller lagom med att jag går in i v 30 också =).

Vagn (med alla tillbehör) kommer vi beställa ca 6 veckor innan, och även då handla in skötbord/babyvård och  tror jag. Säng finns redan från min lillasysters barn, likadant med babyskydd, gåstol, lekmatta, mobiler, babysitter och liknande..

** BF 090317 **
  • twistedtofit

Vi ärvde väldigt mkt kläder och grejer till bebisen
    spjälsäng, babyskydd och alla andra dyra grejer

Vi beställde vagnen när jag var i v 28 och den kom 1 månad innan BF. Sen köpte jag ett par plagg att ha i början. Killen föddes ju i juli, så det mesta han använde var kortärmade bodys.

Skötbord byggde vi ett eget och ställde på spjälsängen.. funkar super och tar ingen plats alls!

• Solstråle87

Jag är i vecka 10 imorgon och igår så köpte vi en spjälsäng. Är ganska tidigt för det men vi fick den 600:- billigare, helt ny utan några skador. Så det var nog meningen att vi skulle ha den då. :) Annars är jag ganska rädd för att handla massor med saker, men vi har börjat spara undan pengar så man har en liten budget.

• spacebeare

lykta - min syster gav mig i startpaket - amningsnapp, ilägg, blöjpaket, bindor och ett par mysbyxor till mig.
    var perfect

• Carmen1

Istället för att köpa massa saker under graviditeten kan man spara undan en slant varje månad så man har pengar när man vet vad man behöver!

• Kenzie
    Carmen1 skrev 2008-10-27 16:51:38 följande:
    Istället för att köpa massa saker under graviditeten kan man spara undan en slant varje månad så man har pengar när man vet vad man behöver!
    Fast det är ju rätt skönt att ha mycket hemma när väl bebisen kommer. Det är inte alla som har lust att flänga runt och tokshoppa med en nyfödd bebis
    Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090429
  • spacebeare

Carmen1 skrev 2008-10-27 16:51:38 följande:

bra tänkt, det enda jag kan komma på du ABSOLUT behöver direkt;
    - babyskydd - så du kommer hem från BB
    - blöjor
    - startkläder

man klarar sig utan vagn , spjälis och skötbord ganska länge.
  • Sommardags

Det enda jag handlat är sängkläder, täcke, kudde, lite kläder, badlakan med huva, badsits och diverse småsaker som febertermometer, nappar osv.

Jag har turen att i vår familj och släkt är det enbart flickor bland barnbarnen så jag har fått fyra kartonger kläder, säng med spjälskydd (ny madrass), amningskudde, babygym, bilstol, bärsjal, leksaker mm. :)

Jag är beräknad nästa fredag den 7nov. Men ja, lägg undan en peng om ni ska köpa från grunden. Blir mycket annars på en gång.

Svar på tråden Handla tidigt till bebis