• Anonym (tveksam)

läpp piercing

pierca läppen??

finns det några här som låtit barnen efter tjat pieca sej?

jag är såå tveksam till detta, tycker inte man ska sticka hål i ansiktet öht

åldern är ju också en aspekt, ska man tillåta en knappt tonåring detta?

tjatet har jag hört länge nu, men hur ska jag kunna säga nej om de andra får??

är man hönsig om man säger nej??

tips o råd tack!!

• Svar på tråden läpp piercing
  • lunkentuss

Anonym (tveksam) skrev 2008-10-26 12:24:20 följande:

himmelsflicka:naturligtvis pratar vi om varför jag tycker som jag görskämtet om att hoppa om alla hoppar är ett skämt o inget annat men det har fått henne att tänka lite själv o inte bara lyssna på kompisarna..naturligtvis tar jag hänsyn till hennes egna personliga önskan, men detta är nog en grej som det kan vara bra att ha sura gamla morsan att skylla på!jag vill men får inte är kanske lättare än att säga att man inte vill/vågar egentligen...jaja...tack för alla era åsikter o tips behövde lite fler synpunkter på detta ämne.
    Det är ju egentligen bara du som vet om hon verkligen vill elr om det bara är en "grupptrycksgrej".

Vad bra att hon tog åt sig så att säga av "skämtet", själv hade jag blivit skitförbannad hehe
  • Polly S
    Svar på #30
    bra skrivet!

en av mina piercingar fick jag ta ut, trots att den var gjord hos profs och skött på rätt sätt och det blev ett FULT ärr -tur att jag inte visar det så ofta...

nej, 15 känns spontant som en mer OK ålder.
  • Mishka
    himmelsflickan skrev 2008-10-25 18:51:04 följande:
    Bara för att du var sådan gäller inte det alla =) Det är det v-rsta jag vet när folk häver ur sig att "alla är si elr så". Långt ifrån "alla" gör det för att passa in elr för att det är mode, kan ju ta mig själv som exempel Tog första piercingen (ej öron då) som 12åring och har idag flera stycken och tycker verkligen dom är jättefina!
    nej,inte är alla precis lika men största delen iaf. jag tror inte det är en så stor procent som tar piercingar bara och endast för sin egen skull,inte pga. något grupptryck då vi pratar om t.ex.12-16åringar.
  • Anonym (tveksam)

angående ålder m föräldrars tillåtelse...hmm verkar som dom känner personen som ska ev göra hålet. o han har erfarenhet, sen om han gör det efter stängningstid som en kompisgrej eller om han brukar pierca unga vet jag faktiskt inte

som det är nu vet hon ju inte om att personen ev ska göra det om 1-2 månader o jag tänker ligga lågt då det ska vara en surprise och förhoppningsvis inte blir av alls personen ifråga har ju tjatat sen 1 år tillbaka, så föräldrarna kanske mjuknat efter allt tjat?

jag tror att det hör till ovanligheterna att man som 12 åring är så säker på vad man vill, det är nog inte ens som vuxen man vet vad man pysslar med 100% av tiden men kul att läsa att det finns personer som fortfarande är nöjda med sina utsmyckningar.

kanske jag växt upp där utsmyckning av kroppen varit nåt ovanligt...hade mina päron varit tatuerade o piercade kanske jag tänkt annorlunda?

både pappan o jag har samma åsikt så det blir inga problem att hålla en gemensam plan för detta.

• Mishka

"hade mina päron varit tatuerade o piercade kanske jag tänkt annorlunda?"

ja,kanske det,man vet aldrig mina föräldrar har inga tatueringar eller piercingar. mamma har endast hål i öronen men hon har inte haft några örhängen på 10år åtminstone undrar var ifrån mitt sug för piercingar o tatueringar har kommit?

• Anonym (08)

Som jag fattat det är barnet 12 år och vill pierca läppen? (har baa läst vissa inlägg)

Skulle inte gå med på det, tror inte nån seriös studie piercar ett 12-årigt barn i läpp-regionen.

• ModestyB

Du kan vara säker på att det inte är en seriös piercare som "piercar efter stängning" som ev. ska göra hålet. Nålar för piercing kan man köpa hur lätt som helst (Tradera!) och det finns hur många hobbypiercare som helst där ute.
    Var försiktiga!

• Anonym (tveksam)

nu har jag ju redan bestämt att hon inte får göra detta, men kompisens föräldrar tycker att örsnibb eller läpp ä liksom ingen större skillnad. så de kommer göra det hos sin kompis som är utbildad inom detta område.

om inte mitt gnäll o negativa sätt inför detta får dom att tänka om, frågade mamman idag om hon kollat upp piercingar på nätet där det blivit infektioner. men se det är inte intressant för då kanske hon måste säga nej till sitt barn som tjatat om detta i 1 år...jag tycker det är att blunda för vad som faktiskt kan hända om det går illa....men det är jag det

• Anonym (08)

Största skillnaden mellan en öronpiercing och en läpp piercing är ju att orala piercingar alltid innebär större risk för infektioner. Och man brukar inte ha vett nog att ta hand om sin kropp när man är 12 år gammal och inse konsekvenserna om man inte tar hand om kroppen.
    Dessutom kommer missprydande ärrvävnad efter gamla hål synas bra mycket mer när det sitter i ansiktet än i örsnibbarna. Detta är ngt som man knappast tänker på när man är 12, men inte så kul när man är äldre sen och har svarta ärr i ansiktet.

Även om allt går som det ska med en piercing får man inte glömma att gamla ärr kan synas resten av livet, så på det sättet kan även en piercing vara "permanent".

Anonym (tveksam) skrev 2008-10-27 17:59:18 följande:

nu har jag ju redan bestämt att hon inte får göra detta, men kompisens föräldrar tycker att örsnibb eller läpp ä liksom ingen större skillnad. så de kommer göra det hos sin kompis som är utbildad inom detta område.om inte mitt gnäll o negativa sätt inför detta får dom att tänka om, frågade mamman idag om hon kollat upp piercingar på nätet där det blivit infektioner. men se det är inte intressant för då kanske hon måste säga nej till sitt barn som tjatat om detta i 1 år...jag tycker det är att blunda för vad som faktiskt kan hända om det går illa....men det är jag det
  • Ekorrfamiljen

Det enda ställe min 12-åriga dotter får pierca sig på är öronen. Alla andra ställen får vänta tills hon fyllt 18, då bestämmer hon själv. Vissa studios kanske piercar en 16-åring, men det spelar ingen roll, JAG bestämmer över dottern när det gäller sånt. Anser inte att hon är mogen att fatta beslut om sånt innan hon blivit några år äldre och mognare.

Alla goda ting är 3, men jag vill gärna ha ett 4:e barn ändå!
Svar på tråden läpp piercing