• Kavat

Äggallergi-tråden: del 9

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m36253651.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35336472.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m35336308.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Den gamla äggallergi-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m35137343.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-17 10:10
    Nya trådar:
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m38403068.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m38403330.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-22 20:45
    E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-30 20:18
    Nya allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-12 10:45
    Recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 9
  • Kavat
    Amulett skrev 2008-11-10 19:24:59 följande:
    Kavat skrev 2008-11-10 16:10:28 följande: Misstänker ju ägg också, sedan eksemen stämmer ganska bra överens med de dina barn har, KKavat. Nu har jag varit utan i nästan två veckor och hans eksem är borta (bara lite lätt röd i huden, men inte skrovlig). Ammar fortfarande en gång/dag. Funderar nu hur jag ska göra: vänta och låta honom testa ägg själv första gången (typ stryka lite på huden) om ett tag, eller äta ägg själv och låta honom få det genom amningen innan vi slutar med det. Känns som att det borde vara skonsammare att få det via bröstmjölken, och dietisten tyckte idag att det var en bra idé. Vad tror ni?
    Jag skulle nog börjat med ett eget patchtest/lapptest innan jag vare sig hade ätit eller gett barnet.
  • Amulett
    Kavat skrev 2008-11-10 19:33:00 följande:
    Jag skulle nog börjat med ett eget patchtest/lapptest innan jag vare sig hade ätit eller gett barnet.
    strykt ägg på huden på dig själv eller på barnet?
  • Kavat
    Amulett skrev 2008-11-10 19:48:29 följande:
    Kavat skrev 2008-11-10 19:33:00 följande: strykt ägg på huden på dig själv eller på barnet?
    Ja, alltså eftersom hon får eksem så finns det större chans att det skulle visa sig på ett patchtest. Men det görs ju bara på få ställen i landet.

Men som sagt man kan göra egna. www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793.html

Frågor, så är det bara att fråga på.
  • Blå Flygare
    Amulett skrev 2008-11-10 19:24:59 följande:
    Kavat skrev 2008-11-10 16:10:28 följande: Misstänker ju ägg också, sedan eksemen stämmer ganska bra överens med de dina barn har, KKavat. Nu har jag varit utan i nästan två veckor och hans eksem är borta (bara lite lätt röd i huden, men inte skrovlig). Ammar fortfarande en gång/dag. Funderar nu hur jag ska göra: vänta och låta honom testa ägg själv första gången (typ stryka lite på huden) om ett tag, eller äta ägg själv och låta honom få det genom amningen innan vi slutar med det. Känns som att det borde vara skonsammare att få det via bröstmjölken, och dietisten tyckte idag att det var en bra idé. Vad tror ni?
    Att få via b-mjölken är visserligen skonsammare, men sen så sitter det i längre också. Tar ju tid innan det går ur din kropp.
    Vi provocerade första gången vid 1 år, och då ammade jag inte så det var självklt hur vi skulle göra Fick råd från läk hur mycket vi skulle börja med utifrån hennes reaktion tidigare. Det ska alltid vara tillagat och utblandat (t.ex. i sockerkaka), men mängden man börjar med kan variera. För oss var det 1*1*1 cm första ggn, hon hade inte reagerat så starkt innan.
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2008-11-10 21:31:32 följande:
    Att få via b-mjölken är visserligen skonsammare, men sen så sitter det i längre också. Tar ju tid innan det går ur din kropp. Vi provocerade första gången vid 1 år, och då ammade jag inte så det var självklt hur vi skulle göra Fick råd från läk hur mycket vi skulle börja med utifrån hennes reaktion tidigare. Det ska alltid vara tillagat och utblandat (t.ex. i sockerkaka), men mängden man börjar med kan variera. För oss var det 1*1*1 cm första ggn, hon hade inte reagerat så starkt innan.
    Problemet här är ju att jag inte VET att han reagerar. Han har haft små runda eksem på händerna vid tummarna, nu är de borta. Jag har inte heller ätit ägg senaste veckorna. Men eksemen har kommit och gått tidigare också ... (och då har jag inte medvetet avstått från ägg, min tanke är att jag kanske omedvetet har gjort det).
    Vore ju så trist att ta bort all ägg ur hans mat när han blir större bara för att jag kanske tror att han inte tål det. Men det är kanske lika bra att vänta ett tag och sedan testa att stryka lite ägg mot huden och se om han reagerar, och om det går bra, sedan stryka lite på läppen, och om det går bra låter honom äta. Det var i alla fall det dietisten förslog som möjlig väg att testa om jag inte ville låta honom få ägg via bröstmjölken.
    Hmmm. Kan verkligen inte bestämma mig!!!

Patchtest kan man visst få göra på NÄL (trollhättan) men enligt dietisten skickar man bara dit om det verkar som att barnet tydligt inte mår bra och man inte kan lista ut varför. Men det går kanske att tjata om jag verkligen vill.
  • Twixie

Jag skulle tycka det var läskigt att testa själv så eftersom man ändå inte vet hur de reagerar på nästa allergianfall om det är allergi som utlöser eksemen. Jag skulle hellre göra dem testerna på mottagningen/sjukhuset/dietisten så att de kan ta hand om det om det denna gång inte bara är eksem som blossar upp. Mycket för att Melvins två första reaktioner fick han "bara" eksem kring munnen. Tredje reaktionen (alltså tredje gången han fick i sig ägg) kräktes han och svullnade upp över läpp och ögon - vem vet hur det blir nästa gång! Av den erfarenheten så vågar jag inte laborera för mycket hemma utan tillsyn. Kusinen fick utslag första reaktionen andra reaktionen var att hans luftvägar svullnade igen. Vill absolut inte skrämmas då det kan stanna vid eksem och aldrig utvecklas till värre men samtidigt så ska man ju vara medveten om riskerna med att ge barnet en allergisk reaktion vilket det ju är i princip det man är ute efter när man just stryker ägg på huden etc.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Yosa
    Kavat skrev 2008-11-10 19:33:00 följande:
    Angånde detta som ni skrivit om ovan.

Det va tal om att åter göra pricktest på vår dotter. Då testade vi hemma att stryka ägg (kokt) på hennes underarm där hudet är tunn. Gjorde inget "sår/hål" i huden utan tog bara på huden och hon blev röd efter bara några minuter. Detta berättade vi för läkaren och naturligtvis var det ju då inte aktuellt med varesej blodprov och ännu mindre dags för provokation.
  • anna carina

Hur är erfarenheten att resa med barn med äggallergi? Är tacksam för alla tips och förslag! Om tre veckor åker vi till Vietnam med vår 15 månader gamla son. Jag tycker inte det är nåt större problem hemma, han äter i stort sätt samma mat som vi gör. Vi tänkte ta med några burkar barnmat att använda som reserv alt blanda ut med ris eller pasta. På barnmottagningen där vi gjorde pricktestet ansåg de att hans allergi inte var så allvarlig då reaktionen (kräkningar och utslag) kom först 4 timmar efter att han ätit ägg. Vi ska även få utskrivet medicin att tas vid ev allergisk reaktion.

• Kavat

anna carina skrev 2008-11-19 22:56:34 följande:

Hur är erfarenheten att resa med barn med äggallergi? Är tacksam för alla tips och förslag! Om tre veckor åker vi till Vietnam med vår 15 månader gamla son. Jag tycker inte det är nåt större problem hemma, han äter i stort sätt samma mat som vi gör. Vi tänkte ta med några burkar barnmat att använda som reserv alt blanda ut med ris eller pasta. På barnmottagningen där vi gjorde pricktestet ansåg de att hans allergi inte var så allvarlig då reaktionen (kräkningar och utslag) kom först 4 timmar efter att han ätit ägg. Vi ska även få utskrivet medicin att tas vid ev allergisk reaktion.
    Jag har inte varit ute och rest med mina än, men hoppas de andra har lite tips!
    Vet inte riktigt hur det är just i Vietnam, men man får se upp så de inte blandar ägg i ris och nudlar, där blir det ju "osynligt".
    Det är bra att ha med sig ett översatt kort på deras språk där det står att sonen inte kan äta ägg pga allergisk reaktion.
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 9