• Anonym (fräsch)

Min man duschar inte

Jag skrev rubriken så krasst mest för att locka läsare, för jag behöver massa råd!!

Speciellt under vinterhalvåret duschar inte min man så ofta, typ varannan dag kanske, för annars blir han så torr säger han. Jag har köpt apotekets duscholja till honom för att uppmuntra honom att duscha oftare, han säger att den är bra men själva vanan att duscha har inte ändrats på märkbart.

När vi ska ha sex så vill jag att han ska duscha och göra sig fräsch för mig. Jag känner att på det viset visar han för mig att han vill göra sig fin för mig, precis som jag gör mig fin för honom. Men vad kan jag säga när vi har fixat en fin lördagsmiddag med vin och levande ljus och han har inte duschat?

Jag tycker det är as-svårt att säga något utan att såra eller förstöra stämningen. Jag måste prata med honom om det här men jag vet inte hur. Jag kan ju inte gå omkring och bli avtänd på min annars fina man?? Det känns så fånigt att vi har varit tillsammans i 5 år men jag kan inte prata med honom om hygien. Men det är ju ett känsligt ämne. Eller anser jag iaf att det är känsligt, vet inte hur man ska säga det.

Samma sak om han har dålig andedräkt, hur säger man det??

Jag är nog mer av en "fräschoman", jag duschar alltid en gång per dag (ibland ibland även 2 ggr) och jag borstar tänderna 2-3 ggr/dag. Jag skulle själv bli alldeles förfärad om jag är ofräsch eller har dålig andedräkt. Jag är väldigt noga med sånt.

Det här är mitt enda "problem" med min man och det verkar banalt men det är ett problem för jag vet inte hur jag ska hantera det.

Snälla hjälp! Hur ska jag få ändring på det här innan vårt sexliv går käpprakt åt skogen??

• Svar på tråden Min man duschar inte
  • Anonym (ryyyyser..)
    Svar på #130
    Pormoicheia skrev 2008-11-18 16:19:32 följande:
    Skulle jag lukta illa eller börja se ovårdad ut säger sambon till (vilket han hittils inte behövt göra trots att jag inte använt tvål eller schampo i över 1 år...)Tycker det talar för sig självt
    Sålänge ni är nöjda och glada är allt frid och fröjd!
  • phridan

i min lilla värld så går det snabbare att duscha än att
    Tvätta sig under armarna
    Tvätta underlivet
    Tvätta ansiktet ...

Och det är ju sååå härligt att duscha.. man blir varm och go.. (eller kall omman vill det!)

• Mummyfied

Anonym (oduschad) skrev 2008-11-18 15:50:52 följande: Också en bra fråga. Kommer ihåg i gymnasiet då jag hörde en tjej klaga högljutt på att det var Sååååå Äckligt med folk som inte duschade på Morgonen. Någon annan tid på dagen gick ju inte an... *himlar med ögonen*
    [/citat]

Hehe, precis man kan ju undra varför det är så viktigt att duscha just på morgonen, efter en hel natts sömn är man väl inte så ohygienisk liksom. Det är ju isf värre efter en lång arbetsdag.

• Anonym

min man har också dålig andedräkt och jag säger rätt ut att han har det. tyvärr blir det inte lika mycket pussar...

dusch bör man ju som vuxen människa ta varje dag anser jag! även om man nu inte har ett fysiskt krävande arbete så är väl ändå basis att man som vuxen människa tvättar av fötter, underliv, armhålor och ansikte?! det pratas om att det inte är bra att duscha för ofta, men en gång om dagen är inte för ofta. de som har hudproblem kan hålla sig till tvål på ovan nämnda ställen, så klarar huden det rätt bra! oftast är det inte vattnet som förstör huden utan tvålen!

• Pormoicheia
    Svar på #134
    Fast säger du inte emot dig lite nu?

Förespråka tvål fast tvålen är boven...

Även bara vatten torkar ut och tvål i underlivet är verkligen inte att föredra.

Ansiktet är det egentligen dumt att tvätta på morgon då man isåfall tvättar bort hudens naturliga skydd (det sätter bara huden i arbete med att tillverka nytt fett).
    Men det beror ju lite på var man vistas under dagen samt om man använder smink eller inte.
    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Anonym

Jag duschar normalt sett varannan dag. Barnen samma sak. Maken varje gång han jobbar, när han är hemma ungefär varannan dag.

Duschar på kvällen hatar morgondusch. Så ja vi är olika.

Men som sagt var TS, SB12 mot andedräkten (KANON), förspel i duschen och ärlighet.

• Anonym
    Pormoicheia skrev 2008-11-18 18:05:15 följande:
    Svar på #134Fast säger du inte emot dig lite nu?Förespråka tvål fast tvålen är boven...Även bara vatten torkar ut och tvål i underlivet är verkligen inte att föredra.Ansiktet är det egentligen dumt att tvätta på morgon då man isåfall tvättar bort hudens naturliga skydd (det sätter bara huden i arbete med att tillverka nytt fett).Men det beror ju lite på var man vistas under dagen samt om man använder smink eller inte.
    nej jag säger absolut inte emot mig själv. tvål på luktställena en gång om dagen är inte för mycket. som sagt EN gång om dagen är inte för ofta!
    sen beror det väl på vilken tvål man har i underlivet? eller kanske om man kan undvika att få in tvålen i slidan, för det ska man självklart inte.

dessutom är det väl ändå lite av en bas i att tvätta av sig på fötter, underliv, armhålor och ansikte en gång om dagen om man är vuxen? oavsett vad man gör under dagen eller om man har smink?
  • Anonym (fräsch)

Nej, jag blir sällan torr. Bara i enstaka fall efter att jag rakat benen, men då brukar jag avsluta duschen med att smörja in benen med barnängens barnolja så blir bena lena och fina.

Som man kan utläsa i tråden så är alla människor olika, har olika kroppar, hudtyper och åsikter.

Anonym skrev 2008-11-18 14:35:51 följande:
    Varannan dag?? Det är väl inte så farligt??!! Inget att gnälla på tycker jag!! Måste fråga dig ts. Hur är det med dig då? Blir inte du torr när du duschar så pass ofta???
  • Anonym (svett)

Men om du nu vill att han ska duscha oftare är det väl bara att säga det till mannen?? Jag skulle vilja att min partner sa det till mig om han tyckte det. Man måste ju vara ärlig. Det är väl inte svårare än så. Din man kanske tycker som många av oss att det räcker med varannan dag om man inte gjort nåt speciellt men om nu inte du tycker det så "offrar" han sig säkert för dig. Lycka till!!

Svar på tråden Min man duschar inte