• Anonym (:S)

Hög sjukfrånvaro eller???

Har haft en provanställning på ett företag och verkligen visat vad jag "går" för men fick för ca 1 vecka sen veta att jag ej kommer få fortsätta pga för hög sjukfrånvaro

Detta är vad jag varit borta under ca 5,5 månad

2008-10-23 2008-10-31 Inlag på sjukhus opererad 7 dagar

2008-09-06-2008-09-11 bihållsinflamation 5 dagar

2008-08-08 00:00:00 2008-08-13 FÖRKYLD 4 dagar

Det totala jag var borta under provanställningen och pga av det blev jag EJ erbjuden en tillsvidare anställning. Chefen menade att de inte vågade anställa mig pga att den inte visste när jag skulle kunna bli sjuk nästa gång :(

Men visst men vem vet när man blir sjuk ???!!!!!!

I övrigt var de nöja med min "prestation" etc....jag har alltid kommit i tid, jobbat på bra, tagit rast när jag ska ibland t.o.m lite mindre rasr vissa dagar.....

Visserligen kanske varit sjuk mycket på slutet men hade oturen att åka på bihållsinflamation sen ca 5 veckor senare blev jag inlag på sjukhus och opererad för en grej som typ drabbar en en gång i livet...Gick till och med tillbaka till jobbet tidigare var egentligen sjukskriven i 2 veckor om man räknar från den dagen jag blev sjuk.........

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 21:34
    Sen söker ju nytt jobb nu...men vad ska man säga om man är på jobbintervju och får frågan:
    Varför valde du att sluta ditt "senaste" jobb???
    Sen uppge dem som referenser är ju inte de lämpligast :S

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-22 20:08
    Arbetet jag har innebär att man måste använda rösten hela tiden eftersom man sitter i telefonen hela dagarna finns inge andra arbetsuppgifter.....

• Svar på tråden Hög sjukfrånvaro eller???
  • lightfish

Jag hade 1 sjukdag på 6 månader samt 30 timmar övertid varje månad, det är dessvärre så man får jobb! Sen kan man vara hur sjuk man vill .

• bedasplace
    Anonym skrev 2008-11-21 20:08:06 följande:
    Jo, jag tycker du har varit borta en hel del. Tycker inte du det? Höll du inte med chefen om att det tyvärr varit en dålig period förstår jag att de kan tyckt att du är nonchalant mot din sjukfrånvaro. Hade jag haft en provanställning på ett jobb jag varit seriöst intreserad av hade jag inte sjukskrivit mig en dag faktiskt.. utan låtit "chefen" skicka hem mig om jag ser för risig ut...
    Var ts även nonchalant med sin NÄRVARO? Eller räknas den inte alls in här?
  • Anonym

På 2 ½ månad (från augusti till oktober) har du alltså varit borta 16 dagar. Det är ca 20 % frånvaro - det är ganska mycket. Så på sätt och vis kan jag förstå att arbetsgivaren reagerat.

Men jag håller ändå med om att det inte är schysst att med det som anledning inte ge dig fast anställd. Istället kanske dom borde ha begärt att du ska ha läkarintyg vid frånvaro?

• Anonym
    lightfish skrev 2008-11-21 21:31:41 följande:
    Jag hade 1 sjukdag på 6 månader samt 30 timmar övertid varje månad, det är dessvärre så man får jobb! Sen kan man vara hur sjuk man vill .
    Jepps så funkar det. Tyvärr.
  • bedasplace
    bedasplace skrev 2008-11-21 21:35:17 följande:
    Var ts även nonchalant med sin NÄRVARO? Eller räknas den inte alls in här?
    Och räknas inte fler dar frisk in än fler dar sjuk in?
    Hur frisk vs sjuk anses en MÄNNISKA vara för att det vara sjukt vs friskt?
    Svar på #37
    Nä om man slår ut sjukfrånvaro tidigare så kanske jag är förkyld 2 gånger per år

om jag inte haft oturen att jag var tvungen att bli opererad och inlagd på sjukhus hade jag ENDAST haft 9 dagars sjukfrånvaro...

Anonym (amrell) skrev 2008-11-21 20:19:56 följande:
    Tycker tyvärr också att det låter lite ofta men man kan ta en jäkla otur.Jag har alltid varit frisk. Haft förkylningar nån gång om året men stannade aldrig hemma och feber mindes jag inte när jag hade sist som vuxen. Jag var den ENDA personalen som inte drabbades av magsjuka när det var katastrof. Med andra ord bra immunförsvar.Men när jag blev gravid fick jag allt möjligt och fortfarande idag får jag feber på kvällarna men jag hanterar det bättre. "tur" att jag inte jobbar. För då hade jag åkt på nåt som jag i normala fall inte gjort.Inget att göra åt. Hoppas på bättre tur nästa gång.Får man fråga om du annars är en person som lätt blir sjuk? vet inte hur man kan definiera det.. men stannar du hemma mer än 4 ggr om året i snitt?
  • Anonym

Du har haft högre sjukfrånvaro än vad jag har haft på 14 år. Då har jag haft kräksjuka 3ggr och opererat buk 1 ggn o knä 1 ggn.
    Har nyss blivit av med en som passade på att vara hemma en vecka i stöten så fort det fanns tillfälle. Inte så kul att göra hans jobb också, så han är inte saknad

• bedasplace

Eller är arbetsgivarna glad så länge en anställd är frisk nog att vara människa och de kan sparka en anställd utifrån det,för det tjänar ju en arbetsgivare på. För ingen arbetsgivare anställer ju redan nån som redan är sjuk,typ alla de sjuka som nu ska söka jobb
    Men ni kanske alla är arbetsgivare här?
    Om inte så önskar jag för Er skull att ni aldrig själv blir sjuk.............för då finns ju ingen arbetsgivare och söka jobb hos*haha*
    Lycka till

Svar på #43
    Anonym skrev 2008-11-21 21:36:01 följande:
    På 2 ½ månad (från augusti till oktober) har du alltså varit borta 16 dagar. Det är ca 20 % frånvaro - det är ganska mycket. Så på sätt och vis kan jag förstå att arbetsgivaren reagerat.Men jag håller ändå med om att det inte är schysst att med det som anledning inte ge dig fast anställd. Istället kanske dom borde ha begärt att du ska ha läkarintyg vid frånvaro?
    Detta begärde dem direkt när jag började och de gäller för "alla" och det ska vara sjukintyg från 1:a sjukdgaen :S

Sen står inte dem för "läkarbesöket" då heller...stället jag jobbade på innan de här jobbaet krävde oxå läkarintyg från 1:a sjukdagen ovavsett om du ej varit sjuk tidgare men då stod de för "läkarbesöket"
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2008-11-21 21:38:09 följande:
    Du har haft högre sjukfrånvaro än vad jag har haft på 14 år. Då har jag haft kräksjuka 3ggr och opererat buk 1 ggn o knä 1 ggn.Har nyss blivit av med en som passade på att vara hemma en vecka i stöten så fort det fanns tillfälle. Inte så kul att göra hans jobb också, så han är inte saknad
    Då kan du inte ha varit hemma länge efter operationerna, med tanke på att du har varit hemma minst 9dagar enbart för kräksjukan..(Hoppas jag med tanke på att man ska vara hemma minst 48h efter kräkningarna upphör. För då du går väl inte tillbaka och smittar andra hoppas jag?)

jag tycker det är idiotiskt att kämpa på och jobba fast man är sjuk och man får ingenting för det i slutändan. Se bara på ts. Hon opereras och skickas ut i kylan direkt. Helt galet tycker jag!
Svar på tråden Hög sjukfrånvaro eller???