• Anonym (:S)

Hög sjukfrånvaro eller???

Har haft en provanställning på ett företag och verkligen visat vad jag "går" för men fick för ca 1 vecka sen veta att jag ej kommer få fortsätta pga för hög sjukfrånvaro

Detta är vad jag varit borta under ca 5,5 månad

2008-10-23 2008-10-31 Inlag på sjukhus opererad 7 dagar

2008-09-06-2008-09-11 bihållsinflamation 5 dagar

2008-08-08 00:00:00 2008-08-13 FÖRKYLD 4 dagar

Det totala jag var borta under provanställningen och pga av det blev jag EJ erbjuden en tillsvidare anställning. Chefen menade att de inte vågade anställa mig pga att den inte visste när jag skulle kunna bli sjuk nästa gång :(

Men visst men vem vet när man blir sjuk ???!!!!!!

I övrigt var de nöja med min "prestation" etc....jag har alltid kommit i tid, jobbat på bra, tagit rast när jag ska ibland t.o.m lite mindre rasr vissa dagar.....

Visserligen kanske varit sjuk mycket på slutet men hade oturen att åka på bihållsinflamation sen ca 5 veckor senare blev jag inlag på sjukhus och opererad för en grej som typ drabbar en en gång i livet...Gick till och med tillbaka till jobbet tidigare var egentligen sjukskriven i 2 veckor om man räknar från den dagen jag blev sjuk.........

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 21:34
    Sen söker ju nytt jobb nu...men vad ska man säga om man är på jobbintervju och får frågan:
    Varför valde du att sluta ditt "senaste" jobb???
    Sen uppge dem som referenser är ju inte de lämpligast :S

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-22 20:08
    Arbetet jag har innebär att man måste använda rösten hela tiden eftersom man sitter i telefonen hela dagarna finns inge andra arbetsuppgifter.....

• Svar på tråden Hög sjukfrånvaro eller???
  • Anonym (jag igen)

Självklart så smittar jag inte ner andra medvetet. Kräksjuka är det absolut äckligaste jag vet. Tränar ganska mycket och har både yrkesliv och fritid ute i friska luften, blir "typ aldrig" sjuk.

• Anonym (:S)

Men inte för att jag ska gå i angrepp mot de som har barn och inte alltid nån som kan ställa upp etc....

men är 2 stycken som fick vara kvar fast den ena i snitt har "vabbat" typ minst en 4-5 dagar per månad under 5,5 månaders period och den andra har också "vabbat" VÄLDIGT mycket fast h*n har varit "sjuk" själv men då har tagit ut vård av barn och har då ej haft barnet hemma eftersom de bott väldigt mycket hos den andra föräldren (de är skilda) men nu har hon barnet hemma igen men "vabbar" pga att hon ej har nån dagisplats åt barnet :S

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-21 21:42:02 följande:
    Där jag jobbar får du ha 4 sjukdagar på ett år..blir det fler ordnas ett möte där diskussion förs om varför du vart hemma, om det finns giltiga skäl...t.ex hormonbunden migrän vid menstruation eller liknande...och finns inte giltiga skäl utfärds en "varning" om bättring...om inte bättring sker utan frånvaron e fortsatt hög varnas en gång till...om ingen förändring sker blir det kicken!!
    Det är inte lagligt!
  • Tillififf

Tycker det är väldigt nonchalant av en del att faktiskt gå och jobba när de är sjuka! Bryr sig inte om ifall de smittar ner andra. Är man riktigt förkyld/annat så lär man knappast göra sitt jobb speciellt bra. Eller?

Vissa yrken, exempelvis vården, kan man ju inte heller jobba vid sjukdom - hoppas jag iaf

• superanna

Anonym (:S) skrev 2008-11-21 21:37:51 följande:

Svar på #37Nä om man slår ut sjukfrånvaro tidigare så kanske jag är förkyld 2 gånger per årom jag inte haft oturen att jag var tvungen att bli opererad och inlagd på sjukhus hade jag ENDAST haft 9 dagars sjukfrånvaro...Anonym (amrell) skrev 2008-11-21 20:19:56 följande:
    9 dagar är tyvärr också för mycket.. det är vad det är "normalt" att ha på 2 år typ i arbetsgivares ögon.. jag förstår din arbetsgivare tyvärr..även om du inte kan rå för det!
  • bedasplace
    Anonym skrev 2008-11-21 21:42:02 följande:
    Där jag jobbar får du ha 4 sjukdagar på ett år..blir det fler ordnas ett möte där diskussion förs om varför du vart hemma, om det finns giltiga skäl...t.ex hormonbunden migrän vid menstruation eller liknande...och finns inte giltiga skäl utfärds en "varning" om bättring...om inte bättring sker utan frånvaron e fortsatt hög varnas en gång till...om ingen förändring sker blir det kicken!!
    Oj,tufft det med bara 4 sjukdagar på 1 år,med alla nya sjukdomar som tillkommit med massor av olika sorter av cancer och MS och ALS och SLE och allergier och tarmbesvär och allt sånt som inte fanns förr.För att inte prata om vinterkräksjukan och Hongkongsjukan och Thaiskiten och vanlig förkylning osv.Så här i globala tider.

Men högern är ju bakåtsträvande och innan arbetarna fick nån talan alls så dog de ju innan de ens fick nån talan.Typ en simpel förkylning tog ju livet av dem då......och mässlingen av deras barn...........på 1800talet.
    Hu att få tillbaks de tiderna
    Fast de var ju guld för arbetsgivarna förstås

Men jag önskar lycka till.Och främst då faktiskt till arbetsgivarna:O)
    Säjs föresten inte det med att huvudena på barnen blivit större under århundrandena och därmed sviterna efter en förlossning för kvinnan? Men det struntar ju också högern i då de vill ha kvinnan kvar hemma vid spisen
    Gift dig rikt

Tråkigt att det verkar vara bara uteslutande arbetsgivare som diskuterar i tråden och inte i alla fall jämn balans mellan både arbetsgivare och arbetstagare?
    Men men man kan ju inte få ALLT här i livet;-P)
  • Anonym (jag igen)

Anonym (...) skrev 2008-11-21 21:47:33 följande:

AHh ja då har du haft tur men tycker ändå det är dumt att tvinga sig till jobb om man är sjuk
    "Kan jag träna så kan jag jobba. Kan jag jobba så kan jag träna"
    Vissa känner efter varje morgon verkar det som, i Sverige har vi enl statistiken världens friskaste folk, samtidigt som vi har världens högsta sjukfrånvaro...
    Klart man ska var hemma om man är sjuk, men då ska man vara sjuk.
  • Anonym

TS; kolla med din förra arbtesgivare om de kan tänka sig att lämna referenser; om de säger nej är det ju inte så konstigt eftersom du bara varit där ett halvår.
    Vid frågor om varför du slutade senaste jobbet kan du säga att det var en provanställning och att de helt enkelt valde att ta in någon annan istf för dig, men att du trivdes JÄTTEBRA. Du behöver inte ta upp din sjukfrånvaro!

• Anonym (...)
    Anonym (jag igen) skrev 2008-11-21 21:56:24 följande:
    Anonym (...) skrev 2008-11-21 21:47:33 följande: "Kan jag träna så kan jag jobba. Kan jag jobba så kan jag träna"Vissa känner efter varje morgon verkar det som, i Sverige har vi enl statistiken världens friskaste folk, samtidigt som vi har världens högsta sjukfrånvaro...Klart man ska var hemma om man är sjuk, men då ska man vara sjuk.
    Ja det håller jag med om. Kan man träna så kan man jobba. Men många bagatelliserar sitt mående och tror dom kan jobba men dom tänker inte på att dom faktiskt går med en smitta till jobbet och smittar ner andra som kanske blir sjukare..

Min syrra tex. Hon går till jobbet i ur och skur. hon går fast hon nästan är döende. Nu sist tvingade mina föräldrar upp henne på akuten och då hade hon hög feber, öroninflammation som spritt sig ner till halsen som hon verkligen kunde dött av. Hon fick 5gånger så hög dos pencellin än brukligt och stränga order om att vara hemma.
  • bedasplace
    Tillififf skrev 2008-11-21 21:50:12 följande:
    Tycker det är väldigt nonchalant av en del att faktiskt gå och jobba när de är sjuka! Bryr sig inte om ifall de smittar ner andra. Är man riktigt förkyld/annat så lär man knappast göra sitt jobb speciellt bra. Eller?Vissa yrken, exempelvis vården, kan man ju inte heller jobba vid sjukdom - hoppas jag iaf
    Vad ska en arbetare göra då?Stöta sej med sin arbetsgivare genom att sjukskriva sej för den faktiskt ÄR sjuk,eller gå sjuk till jobbet och stöta sej med arbetskamraterna,och därigenom sprida smitta vidare både till kamrater och till andra.

Jag går till jobbet dösjuk,även dödssjuk.
    Det är så jag blir poppis på jobbet I alla fall är jag en diamant för min chef
    Hur gör ni andra inom vården en sån här gång??Skonar er själv eller andra?
Svar på tråden Hög sjukfrånvaro eller???