• Anonym (:S)

Hög sjukfrånvaro eller???

Har haft en provanställning på ett företag och verkligen visat vad jag "går" för men fick för ca 1 vecka sen veta att jag ej kommer få fortsätta pga för hög sjukfrånvaro

Detta är vad jag varit borta under ca 5,5 månad

2008-10-23 2008-10-31 Inlag på sjukhus opererad 7 dagar

2008-09-06-2008-09-11 bihållsinflamation 5 dagar

2008-08-08 00:00:00 2008-08-13 FÖRKYLD 4 dagar

Det totala jag var borta under provanställningen och pga av det blev jag EJ erbjuden en tillsvidare anställning. Chefen menade att de inte vågade anställa mig pga att den inte visste när jag skulle kunna bli sjuk nästa gång :(

Men visst men vem vet när man blir sjuk ???!!!!!!

I övrigt var de nöja med min "prestation" etc....jag har alltid kommit i tid, jobbat på bra, tagit rast när jag ska ibland t.o.m lite mindre rasr vissa dagar.....

Visserligen kanske varit sjuk mycket på slutet men hade oturen att åka på bihållsinflamation sen ca 5 veckor senare blev jag inlag på sjukhus och opererad för en grej som typ drabbar en en gång i livet...Gick till och med tillbaka till jobbet tidigare var egentligen sjukskriven i 2 veckor om man räknar från den dagen jag blev sjuk.........

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 21:34
    Sen söker ju nytt jobb nu...men vad ska man säga om man är på jobbintervju och får frågan:
    Varför valde du att sluta ditt "senaste" jobb???
    Sen uppge dem som referenser är ju inte de lämpligast :S

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-22 20:08
    Arbetet jag har innebär att man måste använda rösten hela tiden eftersom man sitter i telefonen hela dagarna finns inge andra arbetsuppgifter.....

• Svar på tråden Hög sjukfrånvaro eller???
  • Anonym

Jo, jag tycker du har varit borta en hel del.
    Tycker inte du det?
    Höll du inte med chefen om att det tyvärr varit en dålig period förstår jag att de kan tyckt att du är nonchalant mot din sjukfrånvaro.
    Hade jag haft en provanställning på ett jobb jag varit seriöst intreserad av hade jag inte sjukskrivit mig en dag faktiskt.. utan låtit "chefen" skicka hem mig om jag ser för risig ut...

• Anonym
    bedasplace skrev 2008-11-21 19:54:49 följande:
    När är hälsan att anses normal hos en individ och när är den inte det? Kan nån ge en närmare förklaring på det?
    det är är ju jättesvårt men spontant tycker jag att det låter om att TS haft hög frånvaro.
    Ur arbetsgivarens perspektiv handlar det om det extrajobb man får lägga ner på att hitta ersättare och/eller den belastning det innebär för övriga anställda.

Jag är den anonym som stannade hemma ett par dar med förkylning när jag fick fast, och jag tycker inte att det var fel. Men jag har även suttit och jobbat över vecka efter vecka efter vecka pga kollegor som sjukskrivit sig ofta och länge. Jag har oxå varit mellanchef och det man vill ha mest av allt är ett stabilt arbetsteam... lite frånvaro då och då är inga problem, samma sak om det är en operation.. och otur med hälsan kan vem som helst ha! Men när en och samma person under provanställningstiden har mycket frånvaro blir man rädd för att det är någon som alltid kommer att ha hög frånvaro.
  • Anonym

...eftersom det innebär mer jobb och sliter på resten av gruppen...

• Anonym (mycket)

Ja, det är väldigt mycket!
    Själv har jag 6 sjukdagar på 5 ½ år. På mitt arbete är dom få som anses sjuka ofta borta kanske 10 dagar per år.

• bellanbus
    Kjell2 skrev 2008-11-21 18:24:24 följande:
    Du har 16 sjukdagar på lite över 100 arbetsdagar. Det är över 10% sjukfrånvaro. Rätt mycket./Kjell
    Ja när man ser det så klart och tydligt, så tycker jag också att det är en hel del sjukdagar.
  • La Lola
    HelleGbg skrev 2008-11-21 19:59:03 följande:
    ja,jag tycker också att du varit borta för mkt. Kanske man inte behöver vara hemma för att man är förkyld?????
    Jag kan inte jobba när jag är förkyld
    Jag får jätteproblem med ögonen o tårkanalerna.
    Ögonen rinner konstant, jag ser inget o vissa ggr blir jag känslig för ljus.

Om jag bara vore snorig skulle jag jobba utan problem.
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Anonym (amrell)

Tycker tyvärr också att det låter lite ofta men man kan ta en jäkla otur.

Jag har alltid varit frisk. Haft förkylningar nån gång om året men stannade aldrig hemma och feber mindes jag inte när jag hade sist som vuxen. Jag var den ENDA personalen som inte drabbades av magsjuka när det var katastrof. Med andra ord bra immunförsvar.

Men när jag blev gravid fick jag allt möjligt och fortfarande idag får jag feber på kvällarna men jag hanterar det bättre. "tur" att jag inte jobbar. För då hade jag åkt på nåt som jag i normala fall inte gjort.

Inget att göra åt. Hoppas på bättre tur nästa gång.

Får man fråga om du annars är en person som lätt blir sjuk? vet inte hur man kan definiera det.. men stannar du hemma mer än 4 ggr om året i snitt?

• Kjell2

Jag tog och räknade ut det mer noggrant, blir 14%.

Det är inte allmängiltigt men under de åren jag har varit chef har jag sett en tydlig tendens att det är samma personer som ständigt har hög sjukfrånvaro. Vissa verkar bara vara mera friska än andra.

Så jag kan delvis förstå TS arbetsgivare även om det låte som olyckliga omständigheter. Nu kan det ligga mera bakom. Det är inte alla chefer som vågar ge den riktiga anledningen för en ej fortsatt provanställning och då kan den höga sjukfrånvaron vara en smidig undanflykt. Även om man inte behöver ange någon orsak så vill man ofta ge ett svar när frågan dyker upp.

/Kjell

Svar på #3
    Anonym skrev 2008-11-21 17:55:39 följande:
    men hemma 5 dagar för bihålsinflammation...fick du ingen pencillin? Då har man ju itne ont efter en dag eller så...och hemma förkyld i 4 dagar...Beror ju på vad du jobbar med. Men min arbetsgivare skulle inte vara glad om jag var hemma 4 dagar för att näsan rann...
    [/citat]

Jo fick pebcelin och läkarintyg
    Anonym skrev 2008-11-21 17:59:44 följande:
    [citat]
    Tycker det låter som att du är sjuk ganska mycket. Skulle det fortsätta likadant under ett år är det tillräckligt för att arbetsgivaren ska behöva göra en rehabiliteringsutredning (om det inte ändrats iom de nya reglerna). Jag hade nog också funderar lite om jag var din chef. Har han/hon pratat med dig om detta tidigare eller var det första gången de sa något nu?
    Nej ej sagt något tidigare var först när jag fick "besked" om jag jag ej skulle bli erbjuden en tillsvidare anställning :(

om man ser till "de" som fick vara kvar var ett gång som anställts samtidigt så fick bla folk som ofta kommit försent samt som varit "borta" väldigt mycket av vård av barn stanna kvar men "det" kostar ju ej arbetsgivaren något....

Sen om man tar bort då jag hade "oturen" att kag blev inlagd på sjukhus o opererad (hade lika gärna kunnat hänt senare om 1 år el 5 år) så har jag EJ mer sjukfrånvaro än typ ca hälften av de som började samtidigt som mig.......

Liksom andledningen till att man åkte på förkylning som ej blev riktigt bra ifrån (fast var bara hemma 4 dagar) innan jag åkte på bihållsinflammation berode ju på att folk gick till jobbet jätte sjuka och smittade ner alla andra.

Lite sjukt att man ej har "rätt" att vara sjuk.

Sen visst förstår osäkerheten hos förtaget men om man ser till de stora hela så är det vÄLDIGT hög sjukfrånvaro hos de "tillsvidare anställda"

Svar på tråden Hög sjukfrånvaro eller???