• Anonym (:S)

Hög sjukfrånvaro eller???

Har haft en provanställning på ett företag och verkligen visat vad jag "går" för men fick för ca 1 vecka sen veta att jag ej kommer få fortsätta pga för hög sjukfrånvaro

Detta är vad jag varit borta under ca 5,5 månad

2008-10-23 2008-10-31 Inlag på sjukhus opererad 7 dagar

2008-09-06-2008-09-11 bihållsinflamation 5 dagar

2008-08-08 00:00:00 2008-08-13 FÖRKYLD 4 dagar

Det totala jag var borta under provanställningen och pga av det blev jag EJ erbjuden en tillsvidare anställning. Chefen menade att de inte vågade anställa mig pga att den inte visste när jag skulle kunna bli sjuk nästa gång :(

Men visst men vem vet när man blir sjuk ???!!!!!!

I övrigt var de nöja med min "prestation" etc....jag har alltid kommit i tid, jobbat på bra, tagit rast när jag ska ibland t.o.m lite mindre rasr vissa dagar.....

Visserligen kanske varit sjuk mycket på slutet men hade oturen att åka på bihållsinflamation sen ca 5 veckor senare blev jag inlag på sjukhus och opererad för en grej som typ drabbar en en gång i livet...Gick till och med tillbaka till jobbet tidigare var egentligen sjukskriven i 2 veckor om man räknar från den dagen jag blev sjuk.........

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 21:34
    Sen söker ju nytt jobb nu...men vad ska man säga om man är på jobbintervju och får frågan:
    Varför valde du att sluta ditt "senaste" jobb???
    Sen uppge dem som referenser är ju inte de lämpligast :S

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-22 20:08
    Arbetet jag har innebär att man måste använda rösten hela tiden eftersom man sitter i telefonen hela dagarna finns inge andra arbetsuppgifter.....

• Svar på tråden Hög sjukfrånvaro eller???
  • bedasplace

Anonym (:S) skrev 2008-11-21 22:22:47 följande:

Svar på #75menar ej att undvika att svara på dina inlägg :P vad för man om man verkligen är riktigt sjuk och går till jobbet endå????!!!! man gör ju inget bra jobb om man är riktigt dålig men folk som gått och varit riktigt dåliga och ej jobbat mycket alls men de kan endå säga - Jag gick till jobbet fast jag höll på att svimma etc Tror nog att om de ej hade varit för oprationen jag blev tvungen att göra akut så hade jag fått en tillsvidareanställning annars så hade de varit tvungen att neka minst hälften som började samtidigt som mig dvs 6 stycken en tillsvidareanställning..... Anonym (:S) skrev 2008-11-21 22:03:14 följande: Lite skumt ts att du undviker och svara på just mina inlägg?Som då ändå är de som är mest är till din fördel?Hmm???? [/citat]
    Arbetsgivarna tjänar ju på att byta ut sina SÅ KALLADE anställda lika ofta som de byter kalsonger.Tur att det finns många KALLingar där ute!
  • bedasplace

La Lola skrev 2008-11-21 22:28:39 följande:

Ja du har missat något. Den som är sjukast men ändå går på jobbet "vinner"......
    Men är inte de samma personer då?
    Svar på #81
    bedasplace skrev 2008-11-21 22:30:07 följande:
    :
    Arbetsgivarna tjänar ju på att byta ut sina SÅ KALLADE anställda lika ofta som de byter kalsonger.Tur att det finns många KALLingar där ute!
    Ja och särskilt nu när det ser ut som det gör på arbetsmarknaden. Då det är många "varsel" etc

Många av mina arbetskollegor blev chokade när de fick veta att jag ej skulle få fortsätta...om folk EJ vågade vara hemma pga sjukdom tidigare så är det inget emot vad de som har ca 2 månader kvar av sin provanställning är nu....En har tex varit borta lika mycket som mig men har 2 måanders provanställning kvar men har "tappat" motivationen då h*n känner på sig redan nu att h*n ej kommer få fortsätta efter provanställningen
  • Anonym (jag igen)

La Lola skrev 2008-11-21 22:28:39 följande:

Ja du har missat något.Den som är sjukast men ändå går på jobbet "vinner"......
    Fast jag är ju "aldrig" sjuk då, har inte varit sen jag var två dar kräksjuk för fyra år sen...
    En del skriver att man minsann inte ska gå o jobba för man smittar andra, gör inget bra jobb, ingen tackar en...
    Jag är hemma om jag är sjuk, MEN jag är sjuk väldigt sällan, något som beror på min livsstil och som jag är glad och tacksam över.
  • bedasplace

Anonym (:S) skrev 2008-11-21 22:35:23 följande:

Svar på #81 Ja och särskilt nu när det ser ut som det gör på arbetsmarknaden. Då det är många "varsel" etc Många av mina arbetskollegor blev chokade när de fick veta att jag ej skulle få fortsätta...om folk EJ vågade vara hemma pga sjukdom tidigare så är det inget emot vad de som har ca 2 månader kvar av sin provanställning är nu....En har tex varit borta lika mycket som mig men har 2 måanders provanställning kvar men har "tappat" motivationen då h*n känner på sig redan nu att h*n ej kommer få fortsätta efter provanställningen
    Det är ju Marknaden som styr, inte ARBETSmarknaden.Alltså inte ARBETARNA och DERAS marknad....

Det blir tufft för de allra flesta av oss framöver,det är det enda de flesta av oss vet.
    Men vi får i alla fall vara glada att i varje fall alla arbetsGIVARE är friska då.
    Det är som sagt många arsel nu,flåt menade varsel(lätt att se fel där,det är ju ändå Marknad alltså mycket folk då ) )

Men ju fler friska ju fler arbetsgivare? Eller??
    För tänk om alla verkligen VAR sin egen arbetsgivare,som det då heter,då hade ingen behövt vara sjuk, för ingen vill ju anställa en som riskerar att bli sjuk?
    Eller varför kan helt enkelt inte arbetsgivare anställa andra arbetsgivare? Då får de ju alla de friska arbetstagare de vill ha och behöver fast dessa kallas arbetsgivare då i stället?
    Men strunt samma,det är ju bara en sketen titel
    Eller hur funkar det som?

Eller är det så att ett samhälle går under rent ekonomiskt sett då det faktiskt ÄR småföretagare som är de största skattefifflarna? Och alla de övriga arbetsgivarna också?
    Det samhälle som nu ska växa upp på krav av kapitalismen,ett smårföretagarsamhälle?

Jag tycker att var och en nu anställd ska starta sitt eget. Detta oberoende om de står där med tomma händer eller inte, för alla kan starta eget företag med två tomma händer.
    Och kan man inte det så får man skylla sej själv.
    Eller hur?
  • bedasplace

Anonym (jag igen) skrev 2008-11-21 22:40:34 följande:

La Lola skrev 2008-11-21 22:28:39 följande: Fast jag är ju "aldrig" sjuk då, har inte varit sen jag var två dar kräksjuk för fyra år sen... En del skriver att man minsann inte ska gå o jobba för man smittar andra, gör inget bra jobb, ingen tackar en... Jag är hemma om jag är sjuk, MEN jag är sjuk väldigt sällan, något som beror på min livsstil och som jag är glad och tacksam över.
    Hur undviker man vinterkräksjukan bara genom en livsstil?
    Jag tror alla är intresserad av att få veta det då faktiskt nog ingen frivilligt vill sitta på toan och tömma sej ur båda ändarna.........och speciellt inte nu i dessa dar då det även straffar sej ekonomiskt att vara sjuk ofrivilligt.

Efterlyser än en gång medel och livsexilir som hjälper upp en nutidsmänniskas immunförsvar. Den kommer att få nobelpriset då ingen framstående på detta forskningsområde ännu har hittat rätt medicin och svaret på vad alla nytillkomna sjukdomar kommer sej utav.
  • Anonym

På min nuvarande arbetsplats som jag har haft i 9 år har jag 3 sjukfrånvaroperioder. Den första hade jag eftersom jag nästan födde barn i fikarummet -dock någon vecka förtidigt så jag fick ligga på sjukhus. Den andra sjukfrånvaron hade jag när jag fick missfall under ett möte och fick åka ambulans och ligga på sjukhus ett par dagar. Den tredje sjukfrånvaron hade jag förra julen när jag hade vinterkräksjuka. Totalt tror jag det är 10 dagar på 9 år.
    MEN...jag har ett lugnt kontorsjobb - jag kan gå och jobba fast jag är lite smånsnuvig och hålla mig på mitt tjänsterum under dagen. Jag kan gå och jobbar när jag känner mig lite halvkass - ta en ipren och kanske ta lite kompledigt på eftermiddagen. Om jag har våldsamt mensvärk en morgon- kan jag ta lite kompledigt och komma lite senare. Därför har jag så lite sjukfrånvaro.
    Hade jag haft ett fyskiskt jobb som var krävande och där jag inte kunde bestämma arbetstiden efter hur jag mådde - så skulle jag säkert haft 90 dagars sjukfrånvaro.

• Anonym

Oj, vilka hårda arbetsgivare det finns. Jag måste ha haft tur för jag blev sjukskriven 2 månader den tredje dagen på nytt jobb för några år sen. Trots det fick jag fortsatt jobb och har inte varit sjuk mer än halsfluss vid ett tillfälle därefter.

• Anonym (anna)

Vad taskig chef TS! JAg har inte läst tråden så jag kanske skriver ngt dumt. I mitt tycke har du varit sjuk mycket, men du har ju också legitima skäl. Jag har aldrig varit hemma pga förkylning dock, men det beror väl på vilken sorts arbete man gör. Fast 4 dagar! Måste varit en jävla förkylning
    Fast å andra sidan ska man ju inte jobba när man är sjuk, man kan ju smitta nere hela arbetsplatsen och det är ju inte heller så bra. tyvärr är ju moralen som sådan att man är bättre desto sjukare man är och ändå jobbar. Knäppt! Hoppas att du får jobb med en mer förstående chef!

• Anonym

Det är sanslöst att man inte ska kunna få vara sjuk. Alla är vi olika känsliga och olika utsatta för infektioner etc.
    Vad ska en person som har en kronisk sjukdom som t ex astma eller migrän göra? Ska de inte få något jobb? På mitt arbete har jag en kollega som har astma som inte märks i vanliga fall men om hon blir förkyld så blir hon jättedålig i ett par veckor. Detta vet vi om och vi försöker därför undvika att själva gå och jobba när vi smittar. Så att alltid gå till jobbet oavsett hur man mår kan alltså drabba andra personer.

• amalie79

Det är ju väldans otur att du varit sjuk, det kan man ju inte rå för, men samtidigt är din sjukfrånvaro mer än vad jag haft under tre år på min arbetsplats...så jag kan nog förstå din arbetsgivare lite också.

Det är bara att hoppas på nästa jobb och att du kommer vara friskare i framtiden!

• Eisa
    Anonym (anna) skrev 2008-11-22 08:54:33 följande:
    Vad taskig chef TS! JAg har inte läst tråden så jag kanske skriver ngt dumt. I mitt tycke har du varit sjuk mycket, men du har ju också legitima skäl. Jag har aldrig varit hemma pga förkylning dock, men det beror väl på vilken sorts arbete man gör. Fast 4 dagar! Måste varit en jävla förkylning Fast å andra sidan ska man ju inte jobba när man är sjuk, man kan ju smitta nere hela arbetsplatsen och det är ju inte heller så bra. tyvärr är ju moralen som sådan att man är bättre desto sjukare man är och ändå jobbar. Knäppt! Hoppas att du får jobb med en mer förstående chef!
    En förkylning kan man bli däckad av. Vissa kallar det influensa.
    En förkylning kan medföra feber och extrem trötthet, röstbortfall, enorma svettningar och svimningskänslor.
  • Anonym
    Eisa skrev 2008-11-22 12:28:31 följande:
    En förkylning kan man bli däckad av. Vissa kallar det influensa. En förkylning kan medföra feber och extrem trötthet, röstbortfall, enorma svettningar och svimningskänslor.
    Exakt, olika personer definierar förkylning på olika sätt. Vissa personer tycker att de är förkylda när de är lite hostiga och hängiga men går till jobbet ändå.

Andra tycker att en förkylning är i princip en influensa men hög feber etc. Och då bör man faktiskt stanna hemma från jobbet för att kurera sig och inte smitta sina arbetskamrater.

Det låter som om folk här är stolta för att de har få sjukskrivningsdagar. Det är något att vara tacksam för inte stolt. Jag tror inte att ts har känt efter lite extra och stannat hemma om det inte har varit nödvändigt.
    Svar på #87
    oj vilken bra arbetsgivare. Jobbet som jag snart ska sluta innebär att man sitter i telefon hela dagarna och finns inga andra arbetsuppgifter att göra tex om man har snuva eller hosta etc alltså att man är så pass pigg att man orkar jobba men är väldigt stressigt också...
Svar på tråden Hög sjukfrånvaro eller???