• Anonym (:S)

Hög sjukfrånvaro eller???

Har haft en provanställning på ett företag och verkligen visat vad jag "går" för men fick för ca 1 vecka sen veta att jag ej kommer få fortsätta pga för hög sjukfrånvaro

Detta är vad jag varit borta under ca 5,5 månad

2008-10-23 2008-10-31 Inlag på sjukhus opererad 7 dagar

2008-09-06-2008-09-11 bihållsinflamation 5 dagar

2008-08-08 00:00:00 2008-08-13 FÖRKYLD 4 dagar

Det totala jag var borta under provanställningen och pga av det blev jag EJ erbjuden en tillsvidare anställning. Chefen menade att de inte vågade anställa mig pga att den inte visste när jag skulle kunna bli sjuk nästa gång :(

Men visst men vem vet när man blir sjuk ???!!!!!!

I övrigt var de nöja med min "prestation" etc....jag har alltid kommit i tid, jobbat på bra, tagit rast när jag ska ibland t.o.m lite mindre rasr vissa dagar.....

Visserligen kanske varit sjuk mycket på slutet men hade oturen att åka på bihållsinflamation sen ca 5 veckor senare blev jag inlag på sjukhus och opererad för en grej som typ drabbar en en gång i livet...Gick till och med tillbaka till jobbet tidigare var egentligen sjukskriven i 2 veckor om man räknar från den dagen jag blev sjuk.........

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 21:34
    Sen söker ju nytt jobb nu...men vad ska man säga om man är på jobbintervju och får frågan:
    Varför valde du att sluta ditt "senaste" jobb???
    Sen uppge dem som referenser är ju inte de lämpligast :S

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-22 20:08
    Arbetet jag har innebär att man måste använda rösten hela tiden eftersom man sitter i telefonen hela dagarna finns inge andra arbetsuppgifter.....

• Svar på tråden Hög sjukfrånvaro eller???
  • bedasplace
    bedasplace skrev 2008-11-21 19:40:01 följande:
    Vet inte vad du menar nu,men kan säja det att jag fasar för nya jobbet då jag alltid i hela mitt liv alltid blivit sjuk så fort jag byter jag miljö..........Så fort ett miljöbyte med andra människor och andra baciller sker så blir jag tvärsjuk. Men jag hoppas att min kropp hinner ställa om sej innan jag som människa åker ut med huvudet före innan min kropp hunnit byta miljö och ställa om sej till alla nya baciller och skit som finns där. Tråkigt att arbetsgivare kan ge en tips om hur man förstärker sitt immunförsvar såna här gånger,för det skulle ju avsevärt förbättra för den anställde.
    att arbetsgivare INTE ska det vara.
  • Anonym (hmm)

Jag tycker att sjukfrånvaron som TS haft är väldigt hög. Som arb givare skulle jag nog inte vilja anställa. Men det är ju bara otur att TS råkade ut för dessa sjukdomar just inom en så kort period. Låter ju som om det var legitim frånvaro. Men men som arbetsgivare hade jag inte chansat och anställt en sådan person.

• Anonym

Ja under sådana anställningsvillkor hade jag INTE sjukskrivit mig såklart... men det var ingen okynnessjukskrivning, jag var verkligen risig. Efter att ha gått på timvik och prov över ett år var jag jevligt trött på att gå till jobbet med rinnig näsa och feber!

• bedasplace

Anonym (hmm) skrev 2008-11-21 19:42:18 följande:

Jag tycker att sjukfrånvaron som TS haft är väldigt hög. Som arb givare skulle jag nog inte vilja anställa. Men det är ju bara otur att TS råkade ut för dessa sjukdomar just inom en så kort period. Låter ju som om det var legitim frånvaro. Men men som arbetsgivare hade jag inte chansat och anställt en sådan person.
    Även fast det inte ens hunnit gå 1 år?
    Eller vad slår du ut det på när arbetare är sjuka?1 vecka?
  • Anonym

Anonym (hmm) skrev 2008-11-21 19:42:18 följande:

Nej precis, även om det är "riktiga" sjukdomar och operationer vi pratar om , så skulle man som arbetsgivare bli rädd för att det helt enkelt var en person med dålig hälsa som var sjuk ofta.
  • bedasplace
    Anonym skrev 2008-11-21 19:44:30 följande:
    Anonym (hmm) skrev 2008-11-21 19:42:18 följande: Nej precis, även om det är "riktiga" sjukdomar och operationer vi pratar om , så skulle man som arbetsgivare bli rädd för att det helt enkelt var en person med dålig hälsa som var sjuk ofta.
    När är hälsan att anses normal hos en individ och när är den inte det?
    Kan nån ge en närmare förklaring på det?
  • HelleGbg

ja,jag tycker också att du varit borta för mkt.
    Kanske man inte behöver vara hemma för att man är förkyld?????

• Kjell2
    bedasplace skrev 2008-11-21 19:27:20 följande:
    Men nu svarar jag dej :I snitt på vad?Ett år eller?ts har ju inte ens hunnit arbeta där ett år,eller ser du nåt som jag ser inte ser, så vad ska arbetsgivaren rimligtvis slå ut ts sjukdagar på menar du?Eller ska arbetsgivaren bara slå ut ts?fattar inte........??
    TS hade 16 sjukdagar på drygt 100 arbetsdagar. Ger en sjukfrånvaro på drygt 10%.

Där jag jobbar ligger snittet, på alla anställda, för sjukfrånvao på ca 2-4%. På motsvarande period som TS jobbat, drygt 100 dagar, skulle det ge 3-5 dag sjukfrånvaro, dvs lägre än vad TS hade.

/Kjell
  • suzzit

Jag är nog inte borta mer ett helt år dom dagarna, så ja frånvaron är stor ni mina mått räknade. Hade jag varit arbetsgivare med möjlighet att göra mig av med den anställde, så ja tyvärr.

• snapdragon

ptja, det är väl en del, men samtidigt så är det ju inte som om du varit hemma med lite snuva varje gång, utan du har ju haft rejäla grejer, så jag tycker allt att det är lite orättvist.

Svar på tråden Hög sjukfrånvaro eller???