• Anonym (:S)

Hög sjukfrånvaro eller???

Har haft en provanställning på ett företag och verkligen visat vad jag "går" för men fick för ca 1 vecka sen veta att jag ej kommer få fortsätta pga för hög sjukfrånvaro

Detta är vad jag varit borta under ca 5,5 månad

2008-10-23 2008-10-31 Inlag på sjukhus opererad 7 dagar

2008-09-06-2008-09-11 bihållsinflamation 5 dagar

2008-08-08 00:00:00 2008-08-13 FÖRKYLD 4 dagar

Det totala jag var borta under provanställningen och pga av det blev jag EJ erbjuden en tillsvidare anställning. Chefen menade att de inte vågade anställa mig pga att den inte visste när jag skulle kunna bli sjuk nästa gång :(

Men visst men vem vet när man blir sjuk ???!!!!!!

I övrigt var de nöja med min "prestation" etc....jag har alltid kommit i tid, jobbat på bra, tagit rast när jag ska ibland t.o.m lite mindre rasr vissa dagar.....

Visserligen kanske varit sjuk mycket på slutet men hade oturen att åka på bihållsinflamation sen ca 5 veckor senare blev jag inlag på sjukhus och opererad för en grej som typ drabbar en en gång i livet...Gick till och med tillbaka till jobbet tidigare var egentligen sjukskriven i 2 veckor om man räknar från den dagen jag blev sjuk.........

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 21:34
    Sen söker ju nytt jobb nu...men vad ska man säga om man är på jobbintervju och får frågan:
    Varför valde du att sluta ditt "senaste" jobb???
    Sen uppge dem som referenser är ju inte de lämpligast :S

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-22 20:08
    Arbetet jag har innebär att man måste använda rösten hela tiden eftersom man sitter i telefonen hela dagarna finns inge andra arbetsuppgifter.....

• Svar på tråden Hög sjukfrånvaro eller???
  • Anonym (jag igen)

Dessutom så har vi en på jobbet som blir sjuk av "stress" så fort det blir lite mer att göra på jobbet. Hon upplyste mej för ett tag sen att hon minsann bara varit sjuk 5,5 dgr i år, inte mycket på 10 mån som hon sa! Vips så har hon varit sjuk 3 dagar till denna vecka.

• Anonym

Där jag jobbar får du ha 4 sjukdagar på ett år..blir det fler ordnas ett möte där diskussion förs om varför du vart hemma, om det finns giltiga skäl...t.ex hormonbunden migrän vid menstruation eller liknande...och finns inte giltiga skäl utfärds en "varning" om bättring...om inte bättring sker utan frånvaron e fortsatt hög varnas en gång till...om ingen förändring sker blir det kicken!!

• lightfish

En arbetsgivare har rätt att begära in läkarintyg redan från första dagen...men jag anser lite där att då får de hålla med läkare också eftersom det kan vara pest att få en läkartid vissa dagar....

• BimBim o Knorrans Mamma

Kan nog hålla med om att frånvaron varit hög. Iof inget du kan hjälpa men iaf. i dessa tider är det ju svårt att få jobb och arbetsgivarna är nog lite försiktiga med vilka de anställer osv.
    Men lycka till o hitta ett nytt jobb!

• Anonym
    bedasplace skrev 2008-11-21 21:40:25 följande:
    Eller är arbetsgivarna glad så länge en anställd är frisk nog att vara människa och de kan sparka en anställd utifrån det,för det tjänar ju en arbetsgivare på. För ingen arbetsgivare anställer ju redan nån som redan är sjuk,typ alla de sjuka som nu ska söka jobb Men ni kanske alla är arbetsgivare här? Om inte så önskar jag för Er skull att ni aldrig själv blir sjuk.............för då finns ju ingen arbetsgivare och söka jobb hos*haha* Lycka till
    Jag vet att det låter jättehårt och givetvis har man rätt att vara sjuk.
    Men det sliter mycket på mellancheferna och arbetslaget när någon är borta mycket, man måste se till hela gruppen också.
  • Anonym (jag igen)

Anonym (...) skrev 2008-11-21 21:41:10 följande:

Då kan du inte ha varit hemma länge efter operationerna, med tanke på att du har varit hemma minst 9dagar enbart för kräksjukan..(Hoppas jag med tanke på att man ska vara hemma minst 48h efter kräkningarna upphör. För då du går väl inte tillbaka och smittar andra hoppas jag?)jag tycker det är idiotiskt att kämpa på och jobba fast man är sjuk och man får ingenting för det i slutändan. Se bara på ts. Hon opereras och skickas ut i kylan direkt. Helt galet tycker jag!
    Har haft tur eller otur, hur man nu se det, att bli kräksjuk när det är helg, 2 ggr dan innan julafton... buk op var tillbaka dan efter, hade inte råd att vara hemma då tyckte jag. Knäop ledsnade jag att va hemma efter 2 v. höll på att spy rätt ut pga smärta när jag hoppade in i traktorn, men det gick. Hälften finne, hälften svensk bonde Skulle vart terrier om jag varit hund
  • Anonym (mycket)

Anonym (:S) skrev 2008-11-21 21:37:51 följande:

Svar på #37Nä om man slår ut sjukfrånvaro tidigare så kanske jag är förkyld 2 gånger per årom jag inte haft oturen att jag var tvungen att bli opererad och inlagd på sjukhus hade jag ENDAST haft 9 dagars sjukfrånvaro...Anonym (amrell) skrev 2008-11-21 20:19:56 följande:
    Nio dagar på den korta perioden är fortfarande väldigt mycket!
  • Anonym

tar man bort sjukskrivningarna så är snittet ca 5 sjukdagar /år i sverige.

tror inte jag vatt hemme för en förkylning sen jag gick i skolan ca 10 årsen.

• Anonym (...)
    Anonym (jag igen) skrev 2008-11-21 21:45:29 följande:
    Anonym (...) skrev 2008-11-21 21:41:10 följande: Har haft tur eller otur, hur man nu se det, att bli kräksjuk när det är helg, 2 ggr dan innan julafton... buk op var tillbaka dan efter, hade inte råd att vara hemma då tyckte jag. Knäop ledsnade jag att va hemma efter 2 v. höll på att spy rätt ut pga smärta när jag hoppade in i traktorn, men det gick. Hälften finne, hälften svensk bonde Skulle vart terrier om jag varit hund
    AHh ja då har du haft tur men tycker ändå det är dumt att tvinga sig till jobb om man är sjuk
  • Anonym (...)

Sen tycker jag att man kanske borde titta på varför hon varit hemma också.

Jag menar. Har hon varit lite snorig och varit hemma alla dom dagarna är det en sak. Ligger hon i bihåleinflammation och sen opereras så är det ju ändå allvarliga saker som man borde ha överseende med tycker jag som chef.

Svar på tråden Hög sjukfrånvaro eller???