• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • cirkel

PEss: Hemma somnar inte Emma på dagen om man inte ligger bredvid och det tar oftast mer än 1 timme, därför har vi slutat med dagssömn hemma. På dagis tar det ca 10 min för henne att somna, hon bökar runt lite och ev sjunger.

Det går nog bra sen när inte du är med.

• Nafrung

Oj vad bra det låter med ert dagis ändå Pess. (Trots snorig unge, torka torka torka, du skulle kunna sagt nåt i stil med: "Här, du kan få en engångsnäsduk av mig..." och lett lite snällt.) men det där med maten låter ju alldeles strålande, det är ju så viktigt med bra mat ju!!

Öz. Bra att du går nånstans och får hjälp. Jag kände också att jag efter förlossningen att jag skulle behövt prata med nån, men jag hade ju bara nån light-depression. Hoppas verkligen det hjälper dig inför denna förlossning. Och som jag och jag tror du också skrivit tidigare; närmar sig nån oss med sugklocka så tar vi magarna och springer för livet.... Stackars M som har feber förresten.

T har äntligen blivit bra från magsjukan och äter med god aptit. Urskönt! Men han har blivit väldigt mammig nu igen, pappa får inte natta, mata osv osv... vad göra?

Ja, JJ, haaaalllåååå? Bebis?

• Nafrung

På tal om att somna på dagen. T är precis som Urgo! Krävs först minst tre böcker och sedan att jag ligger bredvid och håller i en stund. Vilka ungar!

• JJ 75

Nopp, bebis i magen... Trycker och spänner dock så det blir en tidig kväll med förhoppning om värkar under natten... Mot sängen - puss och godnatt!

• Özlem

Nafrung skrev 2009-01-27 22:00:37 följande:

Och som jag och jag tror du också skrivit tidigare; närmar sig nån oss med sugklocka så tar vi magarna och springer för livet....
    hahahahahahha,vilken syn.Tyvärr så kommer vi nog inte så långt.En snigel går fortare än mig nu

Cirkel:Tack för att du delar med dig.

Pess:När M ska sova lunch hemma så kan han gå upp 100 ggr men på dagis somnar han nog utan problem.Han behöver inte testa deras tålamod

M har 40 graders feber nu. behöver man tänka på ngt speciellt förutom vatten i mängder?Inte behöver man åka in om han e rätt så pigg i övrigt.

JJ:God natt o hoppas värkarna sätter igång efter en utvilad JJ vaknar
  • Nafrung

Öz: Jag tror inte man behöver åka in på direkten i alla fall. Men ge alvedon och mycket att dricka, som du skrev. Stackarn!

• Nafrung
    Özlem skrev 2009-01-27 22:25:52 följande:
    Nafrung skrev 2009-01-27 22:00:37 följande: hahahahahahha,vilken syn.Tyvärr så kommer vi nog inte så långt.En snigel går fortare än mig nu
    Haha, du vet inte vilken energi du kan få in case of emergency!
  • Meleah

Ångest, ångest, ångest här hemma för lillan serverade första kräkan på svärfars 55års kalas i söndags. Sen kräktes hon ner vår säng i natt. Finns det något värre än magsjuka? Hon är iofs pigg som vanligt mellan spyorna och verkar inte alls påverkad. Men jag går runt med jordens ångest bara för att jag väntar på att jag själv ska bli smittad. Det är såå jobbigt! Önskar att någon kunde gräva ner mig under magsjukesäsongen. Jag vill bara säga upp mig som människa.

Suck. Nu tittar jag på disneys bilar för miljonte gången med en klarvaken Vilya. Hoppas att det vakna och pigga stadiet visar på att kräkorna inte återkommer. Men vi får väl se. I morgon fyller jag år och ligger förmodligen på toaletten hela dagen.

Ååå vad deppigt!!!!!

Sorry för det här inläget och hoppas att jag inte drar ner någon i deppträsket.

Kram på er

★ Vilya 070529 ★ BF 090727 ★
  • Minna72

Oj, stackars Vilya (och mamma)! Hoppas natten gått bra iallafall och hon mår bättre nu.

Vill bara stämma in i de andras svar här till Pess. Hos oss är det samma visa på dagarna hemma att det är svårt att få Öki att somna men på dagis (där vi ju inte är med) är det inga som helst problem. han brukar somna på stört. Det ligger nåt i det Öz skrev att de inte har nåt behov av att testa päronens tålamod där och de liksom följer de andra barnen. Är säker på att det kommer att gå fint Pess när inskolningen är klar.

Aetti 26 mars 2007
  • Serendipity
    Pess skrev 2009-01-27 21:50:40 följande:
    Hörrni rutinerade dagismorsor....Hur går det för era kids att somna på dagis? Knallar de bara in och lägger sig? Hur gör ni hemma? Känner en viss oro (otippat - som alla andra föräldrar) för vilan på dagis. L somnar INTE utan protest (högljudda) dessutom ligger jag bredvid och håller fast henne under protest annars sticker hon. Dessa två dagar har hon somnat till slut, men vi har fått gå ut och in några ggr ur vilorummet för att inte störa. Hur tusan ska det gå på torsdag när det bara är två personal till 5 kids varav enbart EN somnar själv. Alla andra är i L:s kaliber...Och nästa vecka kommer 4 nya ungar LÄR de verkligen sig? Och hur lång tid tar det då?
    Ja, det är helt sjukt, Teodor klättrar själv upp på britsen på dagis och lägger sig och somnar. Hepp.

Har ju aldrig hänt hemma!

Men det är synd att de andra barnen inte heller är "intränade"-- för de tar efter varandra! Teodor bara kollade hur de andra gjorde i några dagar och härmade. Det var en märklig situation för de sover i vindskydd utomhus, inget han var van vid direkt!
Svar på tråden Minnas tjejer X