• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Nafrung

Vad säger ni bm-ar om sugklockans användande eller icke-användande då? *nyfiken*

• Pess
    Nafrung skrev 2009-01-29 21:52:35 följande:
    Vad säger ni bm-ar om sugklockans användande eller icke-användande då? *nyfiken*
    Rätt använd och använd av rätt personal ( ) är den fantastisk. I orätta händer kan den vara katastrofal Jag har inget emot en sugklocka om förutsättningarna är de rätta.
  • Nafrung
    Pess skrev 2009-01-29 22:00:04 följande:
    Rätt använd och använd av rätt personal ( ) är den fantastisk. I orätta händer kan den vara katastrofal Jag har inget emot en sugklocka om förutsättningarna är de rätta.
    Intressan. Vilka förutsättningar är de rätta?
  • Essi73

Förväntan jag är jätte ambivalent rörande hur jag skall/vill föda den här gången. Ena dagen VET jag att jag vill föda vag för att dagen därpå ha bestämt mig för snitt. Jag har tjatat om det förr i tråden; om "Danderyd modellen" där man 12 timmar efter påbörjad förlossning, om barnet inte har kommit ut fattar ett beslut om hur man skall fortsätta, vag eller snitt. En bm är med i rummet hela tiden vilket skall ge väldigt goda .. gah *tappar ord*... väldigt goda... men att det skall göra att mamman slappnar av och fl går så mkt smidigare. Men, jag ändrar mig som sagt hela tiden.
    Jag vet vad ont i underlivet/rumpan är så jag är inte det minsta sugen på att spricka och lida utav det ett tag framöver sen, vilket är min primära rädsla. Då tar jag hellre The GammalTanten Style i 10-12 dgr

Pess förresten så drömde jag om att du var med på min förlossning, som dessutom skulle vara en vag. Du kunde dock bara vara med i 4 timmar för ditt pass var inte längre än så. Jag bad dig att snälla snälla stanna och fick skitdåligt samvete för att jag höll dig där ifrån L. Hur som, du kunde inte och LOVADE att rapportera till avlösande bm:or om mina önskemål och sånt.

Och på tal om gammal så vet jag inte vad ni snackar om .. *s* Bolls favvofröken är äldre än jag

• Pess
    Nafrung skrev 2009-01-29 22:02:19 följande:
    Förutom rätt personal då.
    Det räcker egentligen....För rätt personal tar de rätta besluten

Men generellt så måste huvudet stå tillräckligt långt ner i bäckenet...Helst mot bb och gärna skymta litegrann....Dessutom ska värkarna vara tillräckligt bra.....Sedan ska den som drar i klockan ha en känsla för HUR man drar för att inte mamman ska brista mer än nödvändigt....(En del idioter drar rakt ut = mycket osmart)

Men de flesta läkare KAN de där (och många bm oxå) Och en del är helt fantastiska på att lägga klockor...
  • cirkel

Essi: Då kan jag peppa dig med att jag promenerade hem från BB knappt 2 dygn efter min förlossning. Visserligen tag det bara 10 minuter, men ändå!

Jag förstår om man är rädd för att föda vaginalt, men för mig var det en positiv upplevelse. Inte alls så hemskt som man kunde tro. Det värsta för mig var att jag var hemma så länge för att jag inte hade 3 värkar på 10 minuter även om värkarna gjorde hiskeligt ont. När jag väl kom in var jag ju öppen 7 cm och sen var resten en baggis tyckte jag.

• labilina

gokväll på er sötisar!

*ser att ni diskuterar sugklockor och nästan ångrar att jag kikar in - never again*

• cirkel

Jag var rädd inför förlossningen i början av graviditeten och rätt länge, men sen pratade jag med några kompisar som nyss hade fött och sen blev jag lugn.

Sprack gjorde jag inte alls mycket och hade inget ont av det efteråt.

Svar på tråden Minnas tjejer X