• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Nafrung

Ha, vi har inte kommit iväg till the soff-store ännu.... Så vi vet inte vad det blir. Tänker  mig dock mörkgrått med tvättbar klädsel. Och nån liten del som sticker ut som man kan lägga fötterna på. Vad blir det för er då?

Urgo!!

• Nafrung

Garderob är förresten först på priolistan nu, vi har EN liten ynka i hela huset!

• cirkel

Naffe: Jag fasade jättemycket inför IVF och för alla hormornerna, men för mig gick det jättebra med både sprayen och sprutorna. Jag kände inte av dem så mycket. ÄP gjorde inte heller det ont, fick lugnande innan, så jag var mysigt lullig.

Ett tips (om du behöver gå igenom IVF) är att lita på bruksanvisningen till sista sputan inför ÄP. Det stod att man skulle stickka in den jättesnabbt vilket jag tyckte lät väldigt läskigt. T tryckte in den långsamt och det gjorde djävulskt ont. Vid 2:a ivf satte han den snabbt och jag kände ingenting!

Antal ägg är väldigt varierande från person till person. Jag tror att jag fick 6-8 st/gång, sen blev nog inte alla befruktade och när det var dax för insättning hade vi bara ett perfekt embryo kvar/gång. En del får ca 15 ägg, en del får inte mer än 3.

Idag har vi bestämt oss för att stanna hemma på nyår och handlat mat. Här blir det oxfilé med ngn sorts potatis till. Kanske potatiskakan. Har köpt avokado och ska göra guacamole att ha till. Till efterätt blir det en jättegod marängtårta med rice krispies i marängen och jättegod (fet) kräm emellan, grädde och daim ovanpå.

• Pess
    Nafrung skrev 2008-12-30 17:00:09 följande:
    Ha, vi har inte kommit iväg till the soff-store ännu.... Så vi vet inte vad det blir. Tänker  mig dock mörkgrått med tvättbar klädsel. Och nån liten del som sticker ut som man kan lägga fötterna på. Vad blir det för er då?Urgo!!
    Exakt the same. Har hittat en mörkgrå/svart med divan som vi nog slår till på. På Folkhemmet.
  • cirkel

Naffe: EN garderob är ju skandal! Finns det bra plats för nya?

Vi har tittat på toastolar och element idag... Lagom kul.

• Essi73

Västerbottepaj har jag stordille på. Hade lätt kunnat äta det 7dgr i veckan nu. Gaaah vår är slut, nu ångrar jag att jag inte köpte en i em:s iaf. Fast min tanke var att laga egen, blir lite billigare i längden med tanke på hur många i månaden jag köper

Pess länka till soffan, alltid kul att se dem. Fick ni 6-8 veckors leveranstid också?

Naffe ah då kan det bli tokigt att förstå. Jag hade ju fördelen att det var så många som hängde i 30+ tråden när jag hoppade in där sen fanns det 2 tjejer som verkade vara rena gurus, jätte insatta i allting som startade trådar om det hela där och då.

Cirkel, potatiskakan står på kylning nu. Den doftade underbart när jag tog ut den från ugnen. Den var verkligen verkligen superenkel att göra, det jobbigaste var att riva potatisarna. Nu är jag mest nyfiken på smaken, tar nog en skiva senare ikväll.

• Pess

Essi, soffan finns på lager (sånt gillas när man är liiiite otålig) Ska länka lite senare, ska äta middag nu

• cirkel

Essi, du får avge en rapport om hur potatiskakan smakade!

Pess: Har du tips på vad man kan bjuda på som fika/mellanmål till en GI:are?
    Min syster har kommit igång och hennes blodsocker har blivit mycket bättre! Nu kan jag bara hoppas att hon fullföljer det här och går ner iaf 20 kilo. Är så ledsen på henne för att hon misskött sin diabetes så mycket... Vill ju att hon ska vara frisk och leva länge! Hon är 17 år äldre än mig.

• Pess

Cirkel, jag äter ju LCHF vilket ju är en väldigt strikt variant av GI så jag äter inget "fika" alls. Jag äter ett ägg eller några ost och skinkskivor eller möjligen ett halvt glas mezeyoghurt. GI-fika är jag sämre på. Men det finns ju bröd att köpa med lågt GI-värde etc. Googla, det finns säkert massor av info.

• Essi73

Cirkel, potatiskakan vart jätte god! Jag är dock ingen storanhängare av bacon så nästa gång skippar jag den, men tycker man om den rökta smaken så är baconet eller ngn italiensk skinka ett måste.

Ang GI-fikat så beror det på ur strikt hon kör. Kör hon Rivstartsfasen så finns inget fika. De andra faserna har jag inte koll på.

Pess åå men lyllos, soffan på lager!

Svar på tråden Minnas tjejer X