• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • förväntan

Kun, när börjar M på dagis?? M börjar den 13 jan. Ska bli spännande. Känner igen det där med att de små berhöver mer stimlli... vi vuxna är inte tillräckligt roliga längre, när man kan leka med andra barn.

Ni andra gravvosar, tycker ni eran mage växer mkt snabbare denna gågnen än förra?? Min mage känns redan gigantisk !!! Jag mår förövrigt mer illa nu efter v 12 än innan. Konstant bakis.... Med M försvann det i v 16 så hoppas på samma sak denna gång.

• FISK78

Essi: kan inte du messa mig ditt mobilnummer igen, det försvann när min mobil blev knäpp... Du kanske inte har mitt kvar heller förresten, inboxar det Ja, det är för j....t att inte kunna sova, usch och fy. Ge Stesson en chans, jag upplevde samma som du de första nätterna. Sen blev det bättre. Jag tog min tablett ca 60-90 minuter innan jag ville sova - ett tips bara. Även jag låg vaken några timmar vid 3-4 tiden men tycker ändå att det var den bästa tabletten av de jag provat. Man känner sig ju HELT OK dagen efter vilket är skönt! Ge det en chans till, att få sova lite varje natt är bättre än inget! STYRKA!!!

Jag tampas ju oxå med den jäkla sömnlösheten och mitt största problem just nu är att jag inte vågar ha Olivia hela nätterna utan faktiskt ber om hjälp med ett mål... Jag kan absolut inte sova med henne bredvid mig och inte med henne i rummet heller. Jättetråkigt men så är det Det viktigaste är ju faktiskt att både hon och jag mår bra och då får personalen hjälpa till med ett nattmål runt 3 (hemma blir det Mr D) så jag får några timmar. Är jag en dålig mamma då? Jag är bara så rädd att hamna i depressionssvängen igen pga sömnbrist... Jag tycker att det är smart att vara steget före och inte låta det gå så långt som till depp denna gång, vad tycker ni???

Jag vill bada lillan idag, får se om personalen hinner hjälpa mig!?! Hon är ju så liten...

Förväntan: Klart du längtar, det e jättemysigt!!! Faktiskt känner jag mig starkare och lyckligare den här gången, vågar knappt skriva det men så är det...

Kun: Förstår att det ska bli underbart med dagis, de börjar ju bli rätt så vilda nu... Behöver MYCKET stimulans... Kul att du gillar namnet

Sid ska få vara hemma från dagis några dagar nästa vecka när vi kommer hem med Olivia, det var ett tips från dagis så han känner sig delaktig och inte undanskuffad...

• förväntan

Vad blir det för soffa Pess?? Förstår verkligen dina känslor kring grav... Du måste ju inte bestämma dig nu för hur du vill ha det, kanske känns det annorlunda med tiden. Hur mår du nu?? Vad bra att du kunnat få så bra stöd av den bm.

• Pess

Den heter Bel Air (3 sits med divan ) i mörkt grå, nästan svart.

• FISK78

Pess: Kul med ny soffa Jag vet ju hur länge du har velat ha en ny, du snackade ju om det redan när vi först träffades Förstår helt och fullt dina känslor med grav och allt, usch det är fortfarande orättvist. Skönt att du upplever bra stöd från din BM! Hur känns allt annars?

Förväntan: Jag tyckte oxå att magen kom snabbare den här gången, men jag var mindre senare i gravditeten än förra gången men det beror väl på barnets storlek kanske...

Håller på att lära mig hur man bär i sjal, har inte vågat testa ännu!?! Har fått låna en fin grå sjal av en kompis som man korsar hej vilt men vet inte om jag gör rätt och Olivia är ju så liten... Ska iaf prova nån dag.

• Pess

Sjal är URMYSIGT....Våga våga våga Fisk. Mycket mysigare än babybjörn.

Hur allt känns annars? Jodå, för det allra mesta bra. Men jag kan komma på mig själv med att "blänga" avundsjukt på alla gravosar jag möter på stan Det betyder väl något, men vet inte vad?

• Pess

Fast allra jobbigast är att se mammor med syskon med samma ålderskillnad vi skulle fått. Då blänger jag extra mycket

• Pess

Visst är det otroligt roligt att vår mf-statistik på tråden är minimal. Tyvärr fick ju SS ett mf men sedan dess är det ju ingen!!! Måste säga att det är ovanligt med tanke på att vi inte är några purunga typer heller

• Pess

Nu har jag anmäl tmig och L till Miniplask i vår...Ska bli kul att komma igång och simma med henne igen. Hon är ett riktigt bad(o)djur.

• FISK78

Pess: Vad roligt med plask!!! Det är väl inte så konstigt att du blänger på dem, det är ju en del i sorgearbetet... Bläng på du, och med tiden kommer det att bli bättre! Den där fikan får prompt bli av när jag kommer hem... Så det så!

Ja, jag är jättesugen på att prova sjalen Ska be personalen om hjälp tror jag så jag kommer igång. Passar ju en prematur ypperligt. Vi körde ju BB till Sid och det var jättejobbigt för ryggen och speciellt med honom som ville vara uppe HELA TIDEN!

Nehej, nu pips det... Dax för amning snart tror jag Vi ses senare brudar, jag kommer att skriva en FL-berättelse inom snar framtid om vår resas alla turer. Ska även lyckas få ned en om när Sid kom till världen.

Jag skriver lite blogg om Olivia, det är ju jätteskönt att skriva dagbok här på FL. Då blir det ju verkligen av!!!

Svar på tråden Minnas tjejer X